(Betaald) parkeren in én om nieuwe stadsdeel Weiburg wordt issue

Door Harry Schipper – De omvorming van het voormalige industriële bedrijventerrein Weiburg naar een levendige nieuwe woonwijk met 1100 woningen heeft veel voeten in de aarde, ook voor de directe omgeving.

De Harderwijkse gemeenteraad wil daarom nu al zo concreet mogelijk uitgangspunten geformuleerd, zoals aantallen betáálbare woningen en wat de gevolgen zijn van het invoeren van betaald parkeren in – en ook óm - de nieuwbouwwijk

Vooral het parkeren wordt een ding, want bij het maken van plannen voor het inrichten van de wijk blijkt nu al dat hiervoor maar weinig plek is. Veel woningen realiseren betekent namelijk doorgaans dat er ook veel parkeerplekken moeten komen. Maar hoe meer woningen, hoe minder plek er overblijft voor parkeren. En ondergrondse parkeerplekken zijn kostbaar. Als gemeente en planontwikkelaars de woningen in Weiburg betaalbaar willen houden, moeten er daarom andere oplossingen komen.

De gemeenteraad ging daarom donderdagavond niet zonder slag of stoot akkoord met de Nota van Uitgangspunten die voor het nieuwe stadsdeel moet gaan gelden. Zo diende VVD-raadslid Noah Lammers van Bueren met steun van de raadsfracties van GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, D66 en Gemeentebelang een amendement (wijzigingsvoorstel) in om de percentages en zelfs aantallen betaalbare koopwoningen zo concreet mogelijk vast te leggen. De partijen wilden zo voorkomen dat er later maar een klein percentage betaalbare koopwoningen in het masterplan worden opgenomen. Het geeft bovendien de gemeente een middel om in gesprekken met de planontwikkelaars in te zetten op die aantallen.

Het amendement werd ontraden door wethouder Edwin Enklaar van wonen en ruimtelijk ordening. Hij vreesde dat er in de lange aanloop naar de feitelijke realisatie van de nieuwe woonwijk misschien aanpassingen wenselijk zijn. “Om die reden is het gedetailleerd vastleggen van aantallen niet voor de hand liggend”, aldus de wethouder. Hij zag liever dat zulke percentages en aantallen in de nieuwe Woonvisie komen, die later dit jaar wordt besproken en voor de hele gemeente gaan gelden. Daar was Lammers van Bueren het niet mee eens. “Dit is juist een uitgelezen kans om aan te sluiten bij het Regionaal Woonbehoefte-onderzoek”, vond zij. In dat onderzoek wordt benadrukt dat het belangrijk is om nu in te zetten op meer betaalbare koopwoningen. Ze kreeg steun van de andere raadsfracties, met uitzondering van het CDA. Die liet bij monde van Gerdien Morren weten dat het ‘nog te vroeg’ was om je als gemeente op aantallen woningen vast te leggen.

Het koopprogramma werd daarom concreet gemaakt: In Weiburg komt vijftien procent (165 om precies te zijn) woningen met een koopprijs (vrij op naam) tot maximaal 216.000 euro. Eenzelfde percentage en dus ook aantal woningen dat er komt, mag maximaal 310.000 euro kosten. Hooguit tien procent van de koopwoningen (110 woningen dus) mag duurder zijn dan 310.000 euro. Behalve de veertig procent koopwoningen komt er in Weiburg dus nog eens voor 60 procent aan huurwoningen, waarvan dertig procent sociale huurwoningen moet zijn.
Ander heikel punt voor de raad vormt het te voeren parkeerbeleid in de nieuwe woonwijk. Met een beoogd aantal van 1100 woningen – het kunnen er met gemak honderd meer of minder worden) en een leuke indeling met straatjes met veel groen, blijft weinig parkeerruimte over.

Het liefst ziet de gemeente dan ook dat veel toekomstige bewoners afzien van autobezit. De parkeernormen die in de hele gemeente gelden, zijn voor Weiburg omlaag gebracht. Concreet betekent dit, dat er ‘gereguleerd’ moet worden. Vrij vertaald betekent dit dat wie toch z’n auto vlakbij huis wil parkeren, hiervoor een parkeervergunning moet aanschaffen. Visite, klanten en andere bezoekers moeten betaald parkeren.
Omdat de gevolgen hiervan nog niet zijn onderzocht, drong PvdA-fractievoorzitter Wilco Bos aan op een onderzoek hiernaar. Omdat de kans bestaat dat de toekomstige Weiburg-autobezitters dan hun auto gaan parkeren in onder andere het nabijgelegen Slingerbos, de Stromenwaard of bijvoorbeeld op het vrij toegankelijke parkeerterrein bij het Christelijk College Nassau Veluwe, wilde hij dat ook daarnaar wordt gekeken.

Bos diende met steun van GroenLinks, Harderwijk Anders en ChristenUnie een motie hierover in, die unaniem door de raad werd aangenomen. Met GL, VVD en CU diende de PvdA-man ook nog een amendement in dat moet voorkomen dat straks trein- of busreizigers die hun auto parkeren op het nu nog gratis parkeerterrein  P+R bij het Harderwijkse NS-station hiervoor straks wellicht moeten gaan betalen. Maar dit amendement kreeg alleen nog extra steun van de SGP. Tegenstemmers waren de fracties van Gemeentebelang, D66, Harderwijk Anders en CDA en dus werd het amendement verworpen.

Bos bepleitte wél succesvol de komst van een ‘Mobiliteitsprogramma van Eisen’ voor de toekomstige nieuwbouwwijk. Zo’n programma moet ervoor zorgen dat de oplossingen die worden bedacht voor voetgangers, fietsers, ov-reizigers en automobilisten niet pas worden gedacht als de wijk helemaal is ontworpen, maar dat er vooraf al goed rekening mee wordt gehouden en ook goed aansluit bij het gemeentelijk beleid. De motie die hij samen met GroenLinks hierover indiende, werd door de hele raad unaniem aangenomen.

De raad ging verder akkoord met een nieuw krediet van ruim negen ton om de plannen voor Weiburg concreter uit te kunnen werken. De afgelopen drie jaar was aan de gebiedsontwikkeling al zeshonderdduizend euro uitgegeven. Al deze kosten, die dus al meer dan anderhalf miljoen euro bedragen, worden naar verwachting weer ‘terugverdiend’ via de grondexploitatie. Feitelijk worden ze dus later grotendeels verrekend in de aankoopprijzen van de nog te bouwen woningen in het plangebied.