Parkeergarage van vier hoog in het Waterfront gaat bijna 16 miljoen kosten

Door Harry Schipper – B en W van Harderwijk hebben deze week de knoop doorgehakt over de bouw van een 15,6 miljoen euro kostende parkeergarage in de ‘Kop van Stadswerven’ in het Waterfront.

Ongeveer evenwijdig aan het huidige fietspad tussen Waterfront en binnenstad komt een garage van vier bouwlagen met minimaal 575 parkeerplaatsen, bedoeld voor zowel de toekomstige Waterfrontbewoners en hun bezoek als voor vergunninghouders die wonen of werken in de binnenstad en toeristen die de stad of het Dolfinarium willen bezoeken

Het besluit is genomen na een al meer dan vijftien jaar durende discussie over de omvang én het aantal parkeergarages dat nodig is om te voldoen aan de parkeerbehoefte in dit nieuwe deel van Harderwijk. De bedoeling was altijd dat er ook nog een tweede parkeergarage komt op het Dolfinarium-eiland, maar die beslissing is door B en W doorgeschoven naar de toekomst.

“Eerst moet duidelijk worden wat we daar willen”, lichtte wethouder Edwin Enklaar vrijdag de plannen toe. Hij wijst daarbij op de nog altijd niet afgesloten discussie over de eventuele komst van een theater aan het water, die aanvankelijk op het Dolfinarium-eiland was gedacht. Wel stond al in het collegeprogramma dat de parkeergarage daar er niet komt voor de bezoekers van de binnenstad, omdat dit zou leiden tot meer autoverkeer naar en door de binnenstad.

Met het besluit van B en W over de bouw van een garage voor minimaal 575 auto’s loopt het college vooruit op de bespreking van de gemeenteraad over de parkeervisie voor de binnenstad, het Waterfront en eigenlijk héél Harderwijk. Die visie is nog altijd niet gereed. Dat B en W over de bouw van de garage nu alvast de knoop hebben doorgehakt, was nodig omdat de bouw van de parkeergarage de verdere aanleg van de nieuwe woonwijk Kop van de Stadswerven in de in de weg zou gaan zitten. En ook omdat er door de woningbouw in de derde fase van het Waterfront steeds meer parkeerterrein en daarmee parkeerplaatsen verdwijnen.

In de jaren totdat de parkeergarage in gebruik kan worden genomen zal de behoefte aan parkeerplekken verder toenemen. P8, het deels met zonnepanelen overdekte parkeerterrein aan de andere zijde van de N302 zal tot die tijd die parkeerdruk moeten opvangen. Omdat het bijna een kwartier lopen is om vanaf P8 naar de boulevard of het Dolfinarium te lopen, gaan er hoogstwaarschijnlijk weer toeristentreintjes rijden, al moet ‘parkeerwethouder’ Wilco Mazier over ‘een goed vervoersplan’ eerst nog in gesprek met de partijen die daar het meeste baat bij hebben, zoals de horecaondernemers aan de boulevard en ook het Dolfinarium.

Aan het besluit om een garage van vier bouwlagen en minimaal 575 parkeerplekken te bouwen is een ‘uitgebreide parkeerbalans’ voorafgegaan. Daarin is becijferd dat er feitelijk 756 plekken nodig zijn. Doordat veel bewoners elders werken, kunnen die lege parkeerplekken overdag worden benut door medewerkers in de binnenstad en stadhuismedewerkers. Voor deze groepen is P8 toch ‘redelijk ver weg’, stellen B en W. Ook naar schatting zo’n tweehonderd Dolfinariumbezoekers kunnen overdag van de nieuwe parkeergarage gebruik maken. Door het ‘dubbelgebruik’ kan het benodigde aantal parkeerplaatsen worden teruggebracht tot uiteindelijk 575.

De nieuwe parkeergarage kan worden gebouwd met het geld dat de gemeente in het verleden al voor de realisatie twee parkeergarages opzij had gelegd. Al resteert van dat geld – 23,2 miljoen – straks te weinig om er ook nog een eventuele tweede garage mee te bekostigen. Omdat de gemeente zelf eigenaar wordt van de parkeergarage is er goed nagedacht over de grootte ervan. Elke parkeerplek kost namelijk zo’n 25 duizend euro en elke bouwlaag vier miljoen euro.

De garage wordt volgens afspraak gebouwd door de Ontwikkelcombinatie Waterfront Harderwijk VOF, dat ook verantwoordelijk was voor de metamorfose van de boulevard, de aanleg van de standshavens, het strandeiland, de verplaatsing van jachthaven De Knar en de bouw van zo’n zevenhonderd woningen in het Waterfront.

Voordat met de bouw kan worden begonnen moet nog wel eerst het bestemmingsplan voor de Kop van de Stadswerven worden vastgesteld. Wethouder Enklaar durft geen uitspraken te doen over het jaar waarin de parkeergarage daadwerkelijk in gebruik kan worden genomen. “Daaraan heb ik al eens eerder mijn vingers gebrand”, legt hij uit.