Hoe gaat het met Specsavers Harderwijk in coronatijd?

Hoe gaat met Specsavers Harderwijk in coronatijd? Mede-eigenaar Marcel Forsten vertelt: "Wij hebben geluk gehad dat we iedere dag open mochten zijn. Maar in het begin was het wel zoeken".

"We hebben een duidelijk plan gemaakt, ondersteund door ons servicekantoor. Er zijn centraal steeds protocollen gemaakt, samen met de brancheorganisaties

Aangezien opticiens en audiciens als essentiële beroepen werden aangemerkt, konden wij open blijven. In de beginperiode was dit vooral voor urgente oog- en hoorzorg. Mensen zijn natuurlijk echt afhankelijk van een bril of hoortoestel. Dat we open waren, werd door onze klanten ontzettend gewaardeerd. Daarnaast hebben we ook veel aandacht voor het personeel. We hebben iedereen de ruimte gegeven om op zijn eigen manier met de situatie om te kunnen gaan ".

Bij Specsavers Harderwijk kun je terecht voor oog- en hoormetingen. Marcel: "Met ons werk komen we vaak dicht bij de klant. In de protocollen was omschreven welke handelingen we wel of niet konden doen. Dit hebben we ook duidelijk aan klanten gecommuniceerd. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in een automatisch oogmeetapparaat, waardoor we minder dicht bij de klant in de buurt hoefden te komen".

'We vragen aan de klanten waar zij zich prettig bij voelen'
Specsavers Harderwijk wordt ondersteund door het servicekantoor. "Onze collega’s daar houden voor ons alle ontwikkelingen in de gaten en passen de protocollen aan als dat nodig is. We kregen direct ontsmettingsmiddelen, mondkapjes, handschoenen en schermen toegestuurd. Het was fijn dat we niet zelf dergelijke zaken hoefden te regelen. Het was aan Jeffrey Meyners (mede-eigenaar Specsavers Harderwijk) en mij de taak om te kijken hoe we alles in onze winkel op een zo'n veilig mogelijke manier konden inrichten voor zowel de klant als het personeel", aldus Marcel.

Medewerkster Liane moest wel even wennen aan de nieuwe situatie. "Je bent gewend om iets op een bepaalde manier te doen en ineens moest alles anders. Neem bijvoorbeeld een bril afstellen van een klant. Normaal raak je een klant aan, je voelt of de bril goed zit, kijkt van dicht bij of een bril recht staat. Daarom vragen we nu aan de klant waar zij zich prettig bij voelen", aldus Liane.

"Gelukkig weet iedereen ons gewoon nog te vinden. Er zijn ook mensen die liever op een rustig moment willen langskomen. Dit kan bij ons om 09:00 uur of om 17:00 uur". Medewerkster Sheranie: "Sommige klanten komen, vaak op de automatische piloot, dichtbij je staan. Dan vraag ik of ze even iets naar achteren kunnen gaan. De meeste klanten houden hier wel rekening mee.".

Afspraak maken en vrije inloop
Marcel: "Op het moment dat iemand ons wilt bezoeken voor een oog- of hoormeting kan er een afspraak worden gepland. Je mag met maximaal twee mensen komen. Daarnaast hebben we ook vrije inloop, dit is voor klanten die bijvoorbeeld een probleem hebben met een hoortoestel of het rechtzetten van een bril".

Bij binnenkomst staat er altijd een medewerker die de mensen ontvangt. In de winkel wordt een mondkapje gedragen en wordt men verzocht om de handen te desinfecteren. De medewerker legt vervolgens uit wat voor de klant handig is. Zo hebben we ook diverse zitplaatsen ingericht voor als men even moet wachten. De klant wordt van begin tot het einde begeleid. Liane: "Eigenlijk heb ik geen enkele klant gehad die de aanpassingen als vervelend heeft ervaren. Iedereen vindt het goed geregeld".


Marcel en Jeffrey Specsavers Harderwijk
(Foto Marcel Forsten en Jeffrey Meyners)