Harderwijkse Myriam Purperhart initieert Europees platform, Dropping the Baggage, voor vroegtijdige schoolverlaters

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat veel leerlingen ongediplomeerd school verlaten, omdat de school niet bij hun wensen en behoeftes aansluit. Maar er zijn veel andere factoren van invloed op de motivatie van leerlingen. Denk bijvoorbeeld aan wat er zich persoonlijk of thuis afspeelt, betrokkenheid van ouders, maar ook wet-en regelgeving, de schoolleiding en de schoolorganisatie.

“Het Idee’ uit Harderwijk en het ‘’Morgen College” zijn samen met 5 Europese partnerlanden gaan samenwerken om met dit probleem aan de slag te gaan

Initiatiefnemer Myriam Purperhart (Cliënt Ondersteuner en Jongeren coach), komt zelf uit een gezin waar veel problematiek aanwezig was en herkent de situaties waarbij jongeren privé of op school vastlopen als geen ander. ‘’Als er iets niet goed gaat in het leven van jongeren dan uit zich dat vaak in gedrag’’, zegt Myriam. Dan krijg je actie -->reactie en wordt vaak de jongere gezien als “het probleem”.

De focus is dan gericht op gedrag en talenten dreigen uit zicht te raken. Maar hoe kom je tot de kern en ga je kijken naar het probleem in het leven van de persoon waardoor hij/zij dit gedrag vertoont. Handen ineen slaan Het Morgen College, een school volop in ontwikkeling is ook constant op zoek naar de mogelijkheden om hun leerlingen zo optimaal mogelijk te motiveren voor hun eigen leerontwikkeling. Na overleg met partners uit andere landen besloot men de handen ineen te slaan en startte Myriam een aanvraag voor een Europees Erasmus+ subsidie.

Myriam kreeg vanuit het Nationaal Agentschap Erasmus+ Onderwijs & Training goedkeuring op haar aanvraag en is samen met het Morgen College en partners uit Finland, Engeland, Griekenland en Spanje het strategisch Europees platform “Dropping the Baggage” begonnen.

Dropping the Baggage
Eén keer per maand komen de Europese partners (virtueel) samen om met elkaar te praten over dit onderwerp. Samen doen ze onderzoek op de eigen scholen, delen succesvolle praktijkvoorbeelden. Ze ontwikkelen virtuele tools en methodes om docenten inzicht en ondersteuning te geven in het proces om leerlingen hun negatieve bagage achter zich te laten en zich gemotiveerd in te zetten voor school en hun eigen ontwikkeling. Hiermee creëren zij een mooie brug tussen onderzoek en de praktijk op Europees niveau. Hopelijk kunnen de landen elkaar in januari 2022 in levende lijve ontmoeten in Griekenland voor een inspirerend werkbezoek en het opdoen van nieuwe ervaringen.

Meer informatie:
droppingthebaggage.eu
morgencollege.nl
hetidee.eu