Drink water, pak de beker: regionale campagne met hoofdrol voor PEC Zwolle-aanvoerder Bram van Polen

JOGG en regio Noord-Veluwe hebben de aftrap gegeven voor een nieuwe campagne ‘DrinkWater’. 

Deze vindt plaats in het kader van Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG). Jongeren worden gestimuleerd om vaker water te drinken en zoete drankjes te laten staan. PEC Zwolle-aanvoerder en JOGG-ambassadeur Bram van Polen verrichtte de kick-off. Hij plaatste de speciale levensgrote actiedisplay met de oproep ‘Drink water, pak de beker’.
 

Overgewicht is een groeiend probleem in Nederland, ook bij kinderen op de Noordwest-Veluwe. Uit CBS-onderzoek blijkt dat van alle kinderen tussen de 2 en 20 jaar 12% overgewicht en 3% obesitas heeft. Het drinken van zoete drankjes is één van de oorzaken. De campagne DrinkWater wil kinderen laten ontdekken hoe slim en lekker het drinken van water is. Water is gezond, lest de dorst beter dan suikerhoudende drankjes, is overal beschikbaar en bovendien erg goedkoop. Dankzij de aanpak van DrinkWater kan niemand meer om het drinken van water heen: kranen, waterkoelers, watertappunten en waterflesjes zijn zichtbaar en toegankelijk op steeds meer scholen, sportclubs en openbare gebouwen.
 
Dat juist PEC Zwolle-aanvoerder Bram van Polen de actie ondersteunt is niet verwonderlijk. Als topsporter kent hij het belang van een gezonde levensstijl en daarin past het regelmatig drinken van water. “Als kinderen dorst hebben, grijpen ze nu nog te vaak naar zoete drankjes. En dat terwijl we uit onderzoek weten dat ze water ook lekker vinden. Sommige kinderen krijgen 25 suikerklontjes per dag binnen met wat ze drinken. Door meer en vaker water te drinken, dringen we overgewicht terug en zorgen er voor dat kinderen fitter zijn”, aldus Van Polen die in 2015 met zijn club de KNVB Beker won en het jaar daarop de bekerfinale verloop. “Ja, pak de beker is een slogan die perfect bij mij past”.

Bron: Broad Communications