‘Verzekeren is mensenwerk, geen routine’

Zomaar binnenlopen bij je verzekeraar omdat je op je bril bent gaan zitten, om even te vragen hoeveel eigen risico je al verbruikt hebt of de autoschade te laten zien die je de dag ervoor hebt gereden. 

Waar kan dat nou nog en bij wie? “Bij Univé, in Harderwijk. Daar hebben we een kantoor, aan de Verkeersweg, voor alle verzekerden uit Nunspeet, Hulshorst, Hierden, Harderwijk, Ermelo en Elspeet”, zegt Monique Holtkamp, vestigingsmanager van de Univékantoren in Harderwijk en Putten.

Zo’n eigen kantoor is vrij uniek, de meeste verzekeraars werken namelijk met tussenpersonen, zoals een bank of een (onafhankelijk) adviseur. “Maar je gaat niet je autoschade laten zien aan een bankmedewerker, het directe contact met ons, het snelle antwoord op je vragen, dat is onze meerwaarde.”

En mensen die wel graag dat persoonlijke contact willen, maar niet naar kantoor kunnen komen?

“Die bezoeken we in hun eigen huis of op de zaak, een van onze werknemers komt dan gewoon even langs.” Of dat financieel wel uit kan? “Natuurlijk is geld belangrijk, maar dat is voor ons niet het hoofddoel. We willen niet zoveel mogelijk verdienen, we willen vooral graag goede, persoonlijke, adviseurs zijn.” Daarom heeft Univé naast het kantoor in de wijk, ook een jaarlijkse ledendag. “Vorige ledendag kregen de Univé verzekerden een dag Dierenpark Amersfoort cadeau.

Daarnaast hebben we, omdat we ook graag het coöperatieve karakter van Univé vorm willen geven, een deukjesdag gehad met garage Broekhuis. Elke verzekerde kon die dag gratis de auto uit laten deuken. Ook hebben we een avond over veiligheid gehad en hebben we op kantoor een spreekuur rechtshulp gehad. Onze klanten konden dan langskomen voor gratis juridisch advies.”

Holtkamp werkt alweer 7,5 jaar bij Univé Harderwijk en Putten en elke dag is anders. “Vooral omdat je niet weet wat er op je pad komt. Van een nieuwe wereldburger op de polis bijschrijven tot adviseren in een compleet verzekeringspakket of op locatie kijken naar een ernstige brandschade.” Een dag kan ook triest zijn. “Iemand die te horen heeft gekregen dat hij ernstig ziek is en van jou wil horen hoe hij dat met zijn zorgverzekering moet doen. Het overlijden van een dierbare, vragen over de uitvaartpolis.

Elke dag is anders. Het is mensenwerk, geen routine. Dat mag het ook nooit worden.”

Monique Holtkamp vestigingsmanager Univé Harderwijk
Monique Holtkamp - vestigingsmanager