Toeristen met watertaxi’s naar de stad brengen, extra strandjes en misschien tóch een stadscamping

Door Harry Schipper – Burgemeester en wethouders willen het Dolfinarium en de binnenstad beter met elkaar verbinden, meer strandjes aanleggen en kijken of er niet tóch ergens een stadscamping kan worden gerealiseerd.

Ook denken ze erover om toeristen voortaan met bootjes vanaf het overloopparkeerterrein P8 naar de stadskern te vervoeren; zelfs een kabelbaan over het water is niet ondenkbaar, stellen ze

B en W maakten dat vrijdag bekend bij de presentatie van hun kersverse collegeprogramma 2022-2026. In dit 37 pagina’s tellende stuk hebben ze de afspraken uitgewerkt, die ze in mei maakten, na afloop van de raadsverkiezing in maart van dit jaar.

Verkeerswethouder Wilco Mazier ziet het transport over water, met bootjes, als één van de oplossingen om toeristen vanaf het overloopparkeerterrein P8 via het water naar de stad te brengen. “Kijk naar Enkhuizen. Daar wordt je ook vanaf het parkeerterrein met een bootje naar de stadskern gebracht”, zo lichtte hij het idee toe.

Het plan past volgens hem prima in een nieuwe toeristische visie en aanpak die het college de komende vier jaar wil ontwikkelen. In dat plan willen B en w slimmer inzetten op het ‘waterprofiel’ van Harderwijk. De stad was altijd al een toeristische trekpleister in de regio. De laatste jaren is met de aanleg van de nieuwe havens en boulevard ook het watertoerisme flink toegenomen.

De gemeentebestuurders zien kansen om toeristen niet alleen in de zomermaanden, maar het hele jaar door te ontvangen, ‘zodat Harderwijk 365 dagen per jaar levendig en aantrekkelijk is voor bewoners en bezoekers’. Ze zien ook graag dat de bestaande hotelcapaciteit in de stad wordt uitgebreid, zodat meer toeristen in de stad kunnen blijven overnachten. En zo geld in het laatje van de Harderwijkse economie brengen. Hoe? Dat moet eerst worden onderzocht, zo stellen ze.

Wilco Mazier bracht het idee van de bootjesdienst tussen het overloopparkeerterrein en de stadskern als één van de voorbeelden om de mobiliteit in Harderwijk de komende jaren te verbeteren. “Als we woningbouw in Harderwijk gaan versnellen; we praten over vierduizend woningen erbij in tien jaar tijd, moeten we ook kijken naar de effecten daarvan op de mobiliteit”, vindt hij.  Mazier voorziet het dichtslibben van de Verkeersweg, als niet nu al gezocht wordt naar oplossingsrichtingen. “Als we nu niets doen, zit de Verkeersweg over vijf jaar dicht. Daar moeten we dus nu al op acteren, op voorsorteren”.

Mazier wil ook het openbaar vervoer beter.  “We moeten het centrum van Harderwijk beter bereikbaar maken, ook regionaal”, zegt hij. “We zitten daarvoor van Nijkerk tot Hattem met elkaar om tafel”.

De wethouder, die ook parkeren en de nieuwe binnenstadsvisie in zijn portefeuille heeft, ziet ook wel wat in het idee om het Kloosterplein te vergroenen. “En een aanpak van de Vuldersbrink, door velen nu gezien als een doorn in het oog. Een rotte kies. Wij willen het gebit weer op orde hebben”. Hoe precies weet hij ook nog niet, maar wel dat ‘het radicaal anders moet’. “Met alleen de Vuldersbrink kom je er niet. We moeten verder kijken. Ook het parkeerterrein Waltorenstraat en de St. Annastraat moeten we erbij betrekken. We moeten het parkeren buiten de binnenstad brengen. Die moet autoluw worden gemaakt”. Volgens hem kan dat het beste door het verplaatsen en uitbreiden van de bestaande pollards, de palen die uit het wegdek omhoog komen en zo de binnenstad op gewenste tijden afsluiten voor autoverkeer.