Tarief voor bootjes in Waterfront fors omhoog

Door Harry Schipper - Hoewel de meeste lokale belastingen in Harderwijk niet meer dan trendmatig, dus zo’n 1,6 procent, omhoog gaan, stijgen sommige toch met een veel hoger percentage.

Zo stijgen de havengelden, waaronder het liggeld voor de bootjes van bewoners in het Waterfront, met maar liefst 25 procent

Concreet betekent dit dat het liggeld per strekkende meter boot van 70,60 euro naar 88,25 euro gaat. Iemand die in de vaarten in het Waterfront dus een klein bootje heeft van vier meter, betaalt dan dit jaar 282,40 euro, maar moet daarvoor volgend jaar 353 euro neertellen.

Woonboten zien hun liggeld met het bijna een euro per vierkante meter omhoog gaan naar 4,81 euro. Passanten die in de havens willen overnachten, betalen dit jaar nog 1,50 euro per strekkende meter, maar zijn hiervoor volgend jaar 1,87 euro kwijt.

De nieuwe tarieven staan samen met de andere belastingverordeningen voor het jaar 2022 in een voorstel van B en W aan de gemeenteraad, die hierover in de laatste raadsvergadering van 23 december een besluit over moeten nemen.

B en W willen de tarieven voor de havens verhogen, omdat ze momenteel bij lange na niet kostendekkend zijn. Ze brengen maar zo’n 44 procent op van de kosten die moeten worden gemaakt om de havens netjes en op orde te houden. En op diepte. De raad besloot tijdens de behandeling van de Kadernota dat de tarieven vanaf 2022 op zestig procent te brengen.

Wel loopt er nu een nieuw intern onderzoek naar de kostendekkendheid van de havens. Moet je de volle honderd procent van de kosten van de havens wel in de tarieven doorberekenen, is daarin een belangrijke onderzoeksvraag. De gemeente zou zichzelf in dat geval wel eens in haar eigen staart kunnen bijten. Immers: als je bijvoorbeeld het tarief voor een overnachting van 1,50 per strekkende meter ophoogt naar 3,40 euro (wat bijna 100% kostendekkend zou zijn), dan ben je veel meer kwijt dan in omliggende havens en loopt Harderwijk het risico dat booteigenaren Harderwijk gaan mijden.

Het nieuwe onderzoek richt zich dus ook op een vergelijking van de aantrekkingskracht van omliggende havens met de Harderwijkse havens en het te verwachten effect van de hogere tarieven die Harderwijk volgend jaar in rekening gaat brengen.

De afvalstoffenheffing gaat zoals bekend ook omhoog, althans voor huishoudens die er niet in slagen om hun hoeveelheid restafval terug te brengen. Ook over die heffing beslist de gemeenteraad op 23 december. Drie partijen – Harderwijk Anders, CDA en PvdA – hebben al aangekondigd met een amendement te komen om het nog een jaar bij het oude te laten, zolang de gemeente nog niet overal extra containers heeft geplaatst zodat iedereen dezelfde mogelijkheden heeft om zijn of haar afval goed te scheiden. Omdat de drie samen twaalf van de 29 zetels hebben, is steun nodig van nog drie andere raadsleden.

De meeste raadsfracties vergaderen deze maandag over de voorstellen, dus kan die steun er zomaar ineens zijn. Of er ook over de nieuwe havengelden nog een amendement wordt ingediend, is nu nog niet bekend.

Haven Harderwijk