Succesvolle eerste aandeelhoudersbijeenkomst Harderwijkse Uitdaging

Dinsdagavond 26 september organiseerde de Harderwijkse Uitdaging de goed bezochte bijeenkomst ‘Ondernemen(d) in het maatschappelijk veld’ in het Huis van de Stad.

De aanwezige ondernemers en maatschappelijke partijen werden door drie vooraanstaande sprekers uitgedaagd mee te denken over oplossingen voor lokale maatschappelijke vraagstukken.

Tijdens de bijeenkomst werden drie belangrijke maatschappelijke thema’s besproken, waar de Harderwijkse Uitdaging de aankomende jaren mee bezig gaat: ‘Verhuftering van de maatschappij’, ‘Talentontwikkeling’ en ‘Armoede en eenzaamheid’. De bijeenkomst was voor de meeste ondernemers een eerste kennismaking met de Harderwijkse Uitdaging.
 
Het gaat niet om geld
De Harderwijkse Uitdaging is op zoek naar leiders uit het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, (wetenschaps-)instellingen en overheid, die lokaal een verschil willen maken door naar creatieve oplossingen te zoeken. Alleen door samen, op basis van gelijkwaardigheid en vanuit eigen invalshoeken naar een probleem te kijken, ontstaan nieuwe en soms verassende wegen. Om die gelijkwaardigheid te benadrukken, gaat het binnen de Harderwijkse Uitdaging niet om geld, maar alleen om kennis, kunde, menskracht, materialen en middelen.
 
Het grotere geheel
Burgemeester Harm-Jan van Schaik vertelde over de veranderende overheid en de rol van de gemeente in relatie tot het maatschappelijke veld. “Onder het thema 'Bruggen slaan naar de toekomst' wil gemeente Harderwijk waarde toevoegen aan de samenleving. Ondernemers willen weten hoe zij hun talent kunnen inzetten voor het grotere geheel. Je krijgt als ondernemer goodwill terug voor het feit dat je kennis en kunde inzet om maatschappelijke partijen ondernemender te maken.”
 
Vasthouden aan identiteit en visie
“Door de terugtrekkende overheid als sturende factor ontstaat een enorm spanningsveld van allemaal behoeften en wensen”, stelde Marten Foppen, commercieel directeur Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie. “Om bestaansrecht te hebben, moeten we elkaar durven ontmoeten en met elkaar in gesprek gaan. Zorg dat je als ondernemer een duidelijke visie hebt op je rol binnen de maatschappij. Als je ineens met negatieve publiciteit te maken krijgt, dan doorsta je dat alleen door vast te houden aan je eigen identiteit en visie.”
 
Meer betrokkenheid
Hans van de Guchte, directievoorzitter Rabobank Randmeren, vertelde de aanwezigen over onderscheidend zakendoen met de samenleving. “Geld doneren is bijna gemeengoed geworden, maar de tegenprestatie ontbreekt in sommige gevallen. Kijken naar menskracht, materialen, middelen, kennis en kunde vraagt om nieuwe creatieve wegen, maar ook om meer betrokkenheid van onder andere de bank bij maatschappelijke partijen. Toon ‘filmbaar gedrag’, door je ambities om te zetten in concrete acties.”
 
Vanuit de Harderwijkse Uitdaging worden ondernemers en maatschappelijke organisaties uitgedaagd om Aandeelhouder te worden. Aandeelhouders willen vanuit oprechte interesse samenwerken en op niet-commerciële wijze vorm geven aan hun betrokkenheid. Alles onder het motto ‘natuurlijk kan en wil ik helpen, maar het is ook vanzelfsprekend dat jij iets voor mij kunt betekenen’.