Reclamemasten langs A28/N302/N303

De gemeente Harderwijk is van plan (beperkte) mogelijkheden te bieden voor het plaatsen van reclamemasten langs de A28/N302 en N303.

Belangrijke uitgangspunten:

  • zorgvuldig gekozen locaties
  • reclamemasten met een hoge ontwerpkwaliteit, die tegelijk ook promotie maken voor de stad zelf.
Zorgvuldig gekozen locaties
De masten mogen niet zomaar op elke willekeurige plek neergezet worden. Teveel reclamemasten geven een rommelig beeld. Als locaties wordt in ieder geval gedacht aan de vier knooppunten uit de maar ook de kruising Newtonweg/N302. Deze vormen de poorten, de ingangen naar de stad. Het is logisch om die ingangen een accent te geven.

Hoge ontwerpkwaliteit en stadspromotie
De reclamemasten worden echte eyecatchers van Harderwijk. Geen saaie betonnen palen met enkel schreeuwerige commerciële reclameboodschappen. In één oogopslag moet de mast één van de kernkwaliteiten van Harderwijk laten zien, die bestaan uit bos, water en (cultuur)historie. De mast moet een positieve indruk maken op degenen die de mast passeren. Ook moet de mast goed zijn afgestemd
op de omliggende omgeving. Om hinder te voorkómen zijn knipperende en/of periodiek oplichtende reclame/promotie niet toegestaan.

Ontwerp beleidsregel met uitgangspunten ter inzage
De uitgangspunten voor het plaatsen van reclamemasten langs de A28/N302/N303 staan in een ontwerp beleidsregel. Burgemeester en wethouders leggen deze ontwerp beleidsregel met ingang van 24 juni 2015 zes weken ter inzage. Belanghebbenden kunnen hierop reageren. Zie hiervoor de officiële publicatie op de gemeentepagina van 24 juni 2015. Uiteindelijk beslist de gemeenteraad over de vaststelling van de beleidsregel.