Raad redt lindeboom van kettingzaag

Door Harry Schipper – De lindeboom bij Makelaardij Van der Hoek op de Kuipwal, die moest omgezaagd voor de aanleg van een nieuwe, veiligere fietsoversteek op de Scheepssingel tussen Grote Poortstraat en Hogeweg, mag tóch blijven staan.

Op aandringen van de gemeenteraad beloofde verkeerswethouder Jeroen de Jong het nieuwe fietspad zó aan te leggen, dat de boom gespaard kan blijven

De Harderwijkse raad nam unaniem een motie aan waarin de fracties Harderwijk Anders, PvdA en GroenLinks het onder aanvoering van D66 opnamen voor de linde.

De raadsleden begrepen al dat het volledig schrappen van het fietspad of het verleggen ervan naar de overzijde van de Bleek er niet in zat: zowel het Verkeersplatform als omwonenden hadden bezwaar gemaakte tegen deze oplossing. Omwonenden hadden daarbij hun voorkeur uitgesproken voor een oplossing waarbij de lindeboom werd gespaard.

Al te vaak delft het groen het onderspit als het gaat om aanpassingen ten gunste van het verkeer, vond D66-voorman Martijn Pijnenburg. Hij vond ook dat bomen van groot belang zijn voor de realisatie van de duurzaamheidsdoelen van de gemeente Harderwijk.  

Wethouder De Jong ‘omarmde’ de motie. Wel zei hij er eerlijk bij dat de wortels van de linde door de wegwerkzaamheden mogelijk beschadigd raken en dat de boom daardoor misschien niet zo heel oud wordt.

Tegelijk met de verlegging van het fietspad wordt ook de verkeersdrempel tussen de Scheepsingel en de Kuipwal vernieuwd. De huidige drempel veroorzaakt teveel trillingen en geluidshinder voor omwonenden. Buurtbewoner Martijn Reuvers sprak zelfs van ‘schrijnende verhalen’ van omwonenden die er ‘horendol’ van worden. Sommigen kunnen door lawaai- en trillingsoverlast en fijnstof  ’s zomers niet meer buiten zitten.

Reuvers bepleitte een afwaardering van de Burgemeester de Meesterstraat, die de laatste jaren is uitgegroeid tot een drukke ontsluitingsroute van de stad, met meer dan tienduizend voertuigen per etmaal. Raadsfracties, ditmaal onder aanvoering van Harderwijk Anders, steunden unaniem zijn oproep met een motie. Daarin wordt het gemeentebestuur gevraagd voor 1 september de verkeersstromen naar de binnenstad te onderzoeken en met een update te komen van het gemeentelijke verkeers- en vervoersplan. Daarbij mogen wat de raad betreft alle opties – waaronder bijvoorbeeld ook de ‘knip op de Vitringasingel’ – op tafel komen. B en W moeten inwoners van Harderwijk en, als het gaat om verkeer over de Scheepssingel ook de buurt, erbij betrekken, luidde de nadrukkelijke wens van de raad.

Oversteek Hogeweg Harderwijk