Over 2 weken start proefperiode huisvuil!

Door Harry Schipper – Over twee weken start in Harderwijk dé proefperiode: inwoners van Harderwijk en Hierden krijgen nog zes maanden de tijd om alvast te wennen aan allerlei veranderingen die er uiteindelijk toe moeten leiden dat zij zelf véél minder huisvuil (restafval) weggooien.

Wie z’n huisafval optimaal scheidt gaat vanaf 1 januari volgend jaar minder afvalstoffenheffing betalen, maar wie nonchalant z’n afval blijft weggooien gaat dan meer betalen

Om de inwoners te helpen de hoeveelheid huishoudelijk restafval van gemiddeld 150 kilo per persoon terug te brengen naar het landelijke doel van niet meer dan dertig kilo, komen er op tal van plekken in Harderwijk flink meer GFT-verzamelcontainers te staan waar mensen in flats, appartementen of in de binnenstad wonen: plekken waar je niet even een GFT-container in je eigen tuin kwijt kunt.

Ook kun je bij de milieustraat straks gratis je PMD-afval kwijt, dus je plastic-afval, metaal en kartonnen drankpakken. Weliswaar wordt PMD-afval in een fabriek door een zogeheten na-scheidingsinstallatie achteraf uit het Harderwijkse en Hierdense restafval gehaald, maar een meerderheid van de gemeenteraad vindt dat PMD zélf apart scheiden ook een manier is om het aantal kilo’s restafval naar beneden te krijgen.
Inwoners mogen per persoon, of per huishouden, dat is nog onduidelijk, bovendien tweemaal per jaar hun grofvuil gratis wegbrengen naar de milieustraat aan de Daltonstraat. Nu kost dat iedere keer vijftien euro.

De gemeente Harderwijk wil aanhaken bij de landelijke doelstelling om de hoeveelheid restafval van 150 kilo per persoon nu, terug te brengen naar nog maar dertig kilo in 2025, dus over vier jaar al. Dat kan, want analyses wijzen uit dat er momenteel nog veel te veel waardevolle grondstoffen in het restafval terechtkomen, zoals GFT, papier, glas en textiel. “Daar valt dus winst te halen, want schone grondstoffen zijn onmisbaar in de circulaire samenleving”, zo schrijven B en W aan de gemeenteraad.

Ze melden meteen ook dat het idee van de raad - om de circa 20.000 huishoudens in Harderwijk en Hierden per gewicht te laten betalen -  helaas niet kan doorgaan: het kost veel miljoenen om de vuilniswagens om te bouwen (dat ze van elke kliko kunnen wegen hoeveel afval erin zit) en ook weegschalen inbouwen in de ondergrondse containers is erg duur. Dan zou de afvalstoffenheffing in Harderwijk voor iedereen, dus ook milieubewuste inwoners, veel duurder uitpakken.

Er komt vanaf 1 januari dus een tarief dat is gebaseerd op het aantal keren dat een huishouden zijn restafval aanbiedt, of dat nu gaat per kliko of per vuilniszak in een (ondergrondse) container. Nu betalen we nog één vast bedrag per jaar: éénpersoonshuishoudens 148 euro en meerpersoonshuishoudens 212 euro. Zo’n vast basisbedrag blijft, maar wie boven een gemiddeld aantal ledigingen uitkomt, is straks meer  geld kwijt. Over hoeveel meer of minder moet de raad zich nog gaan uitspreken.

Deze nieuwe manier van berekenen betekent onder andere dat de afvalverwerker de chip op elke restafvalcontainer deze zomer al gaat activeren. Daarover krijgt elk huishouden nog een brief. Daarin zal staan dat het handig is dat ieder huishouden zijn eigen klik moet gebruiken, omdat je anders vanaf 1 januari betaalt voor het afval van een ander. Wie z’n afval in een ondergrondse container weggooit, gebruikt daarvoor een pasje. Ook daarvan moet heel duidelijk zijn dat het de jouwe is. De gemeente gaat daarom vragen om dat goed te controleren.

Alle inwoners krijgen via de website van afvalinzamelaar Aconov de komende maanden inzicht in hoe vaak ze de kliko aan de straat zetten, of een afvalzak in de ondergrondse container gooien. Later dit jaar kan dit ook via de app ‘AfvalWijzer’, waarop je nu al praktische info krijgt over afval en ophaaldagen.