Opening azc Harderwijk loopt vertraging op

Het COA heeft deze week tijdens een constructief overleg met de gemeente Harderwijk nadere toelichting gegeven op de opgelopen vertraging van azc Harderwijk. 

Aanbestedingstraject

Het COA heeft voor de bouw van het azc een aanbestedingstraject doorlopen voor de selectie van een aannemer. Vooruitlopend op deze selectie heeft het COA, op basis van een standaard inrichtingsplan, het werk voorbereid voor de ondergrondse infrastructuur (kabels en leidingen). De planning was om eind april/begin mei te starten met de benodigde graafwerkzaamheden en het leggen van de kabels en leidingen. Medio april is een aannemer geselecteerd voor de woonunits. 

Nieuw inrichtingsplan

De aannemer heeft, binnen de kaders van de aanbesteding, een andere indeling van de woongebouwen voorgesteld. Entrees, keukens en sanitair zijn op andere plekken ontworpen. Dit heeft geleid tot een nieuw inrichtingsplan voor de kabels en leidingen. Het COA moest daarom een nieuwe vergunningaanvraag voor de units voorbereiden. Dit vergde extra tijd. De vergunning is 2 juni jl. verstrekt. Het COA start nu met de werkzaamheden. 

Werkzaamheden

De aannemer zal lange werkdagen maken en met meerdere ploegen tegelijkertijd werken om het werk te versnellen. Ook zal de aannemer tijdens de bouwvak doorwerken. Als het terrein bouwrijp is worden de units geleverd en gemonteerd. Naar verwachting zijn de woongebouwen 5 september gereed. Daarna zullen de installaties in de units worden aangesloten en de woningen ingericht en kunnen de eerst asielzoekers instromen.   

Locatiemanager

Thami Zabda wordt de locatiemanager van azc Harderwijk. Hij heeft ruime ervaring binnen het COA in diverse functies. Woensdag 8 juni maakt hij alvast kennis met de omwonenden en hij zal ook aansluiten bij de wijkspreekuren. Thami is aanspreekpunt voor de buurt in de voorbereidende fase en na opening van de locatie voor de dagelijkse gang van zaken op het azc.