Nieuwsberichten gemeente Harderwijk en Hierden week 7

Met deze week: Waar hangt u een CO-melder?, IkPas: Zet uw alcoholgebruik op pauze en de aangevraagde en verleende vergunningen.
 

IkPas: Zet uw alcoholgebruik op pauze

Na een uiterst geslaagde 30-dagen-campagne met een recordaantal aan deelnemers is op 17 februari de 40-dagen-campagne van IkPas gestart. De succesvolle campagne waarmee afgelopen jaren deelnemers in de vastentijd hun alcoholgebruik op pauze zetten. Ook in Harderwijk kunnen mensen de uitdaging aangaan en 40 dagen geen alcohol drinken. Tijdelijk uw alcoholgebruik op pauze zetten zorgt ervoor dat u zicht houdt op de functie van alcohol in uw leven en dat u zich ook op langere termijn beter voelt en minder alcohol drinkt. Iedereen die mee wil doen, kan zich aanmelden via ikpas.nl/inschrijven

Keolis brengt wijziging route buslijn 1 Harderwijk aan

Keolis Nederland gaat vanaf zondag 21 februari wijzigingen invoeren in de busroutes in de regio. Ook de busroute lijn 1 door Harderwijk wordt aangepast. De bus rijdt nu een omleidingsroute van het station via de Alberdingk Thijmlaan naar de Verkeersweg. Dat blijft de vaste route. De haltes De Aanleg en Couperuslaan vervallen voor lijn 1. De bussen stoppen voortaan bij de haltes Kiekmure en Alberdingk Thijmlaan.
 
De route was al aangepast in verband met de drempels op de Vondellaan. Samen met de gemeente Harderwijk is gezocht naar een vaste oplossing. De verkeersveiligheid en het blijven aanbieden van openbaar vervoer in de wijk stonden voorop. Bewoners van verzorgingstehuis de Aanleg kunnen voortaan gebruik maken van de halte Kiekmure. Deze ligt op 140 meter afstand van de voormalige halte De Aanleg. Daarnaast stoppen buslijn 104 en buurtbus 513 nog bij de halte Couperuslaan.
 
Daarnaast stoppen buslijn 104 en buurtbus 513 nog bij de halte Couperuslaan. Het vervoersaanbod blijft bestaan, er is een goed verkeersveilig alternatief. 

Raadsinformatie

De raad vergadert op donderdag 18 februari vanaf 19.30 uur. Op de agenda staat onder andere Ontwikkeling Open Warmtenet fase 1 voor Waterfront fase 3 en debat Uitwerking Motie Maatwerk 60+. De complete agenda’s en bijbehorende stukken zijn te lezen op www.harderwijk.nl/vergaderingen. Dit zijn openbare, digitale vergaderingen. Wilt u inspreken dan kunt u dit melden bij de griffie via [email protected] of via tel. 0341 411 911. 

Gemeente Harderwijk biedt hulp aan gedupeerden kinderopvangtoeslag

Landelijk zijn duizenden ouders getroffen door problemen met de kinderopvangtoeslag. De Belastingdienst/Toeslagen compenseert ouders die in de problemen zijn gekomen door de toeslagenaffaire. Maar dat is niet altijd genoeg. Woont u in de gemeente Harderwijk en heeft u problemen gekregen door de toeslagenaffaire van de belastingdienst? Bijvoorbeeld problemen met schulden of met uw gezondheid, werk, woning of gezin. En heeft u een brief ontvangen van de belastingdienst? Vraag dan om hulp. Neem contact op met Stimenz, 088 784 64 64 of mail naar [email protected].
 
Weet u niet zeker of u onder de toeslagenaffaire valt? Of heeft u nog geen brief ontvangen? Meld u zich dan aan bij de belastingdienst via services.belastingdienst.nl/toeslagen-herstel/aanmelden-voor-herstel. 

Textielinzameling

Ons afval is waardevol. Als u onbruikbare kleding naar de textielcontainer brengt, hebben anderen er nog iets aan of levert u grondstoffen voor nieuw textiel. Kleding, textiel en schoeisel zijn te kostbaar om zomaar weg te gooien.
 
Versleten textiel en kapotte kleding worden ook ingezameld, hiervan worden nieuwe textielproducten van gemaakt. Zoals garens voor nieuwe kleding, vilt voor geluidsisolatie en vulmateriaal voor autostoelen en matrassen.
 
Kleding, schoenen en ander textiel waarvan u geen gebruik meer van maakt doet u in een gesloten plasticzak in de ondergronds textielcontainer bij u in de buurt. Ook kunt u het meegeven bij de periodieke huis-aan-huis inzameling. Schoeisel bindt u per paar bijeen om onnodig speurwerk te voorkomen. Ook gordijnen, vitrage, dekbedden, dekbedhoezen, lakens en dekens vallen onder de textielinzameling. Dat geldt ook voor keukentextiel en voor accessoires als riemen, hoeden en petten. Alles wat u inlevert moet schoen en droog zijn, maar mag wel stuk zijn of versleten.       

Vragenlijst mantelzorg dementie

Het aantal mensen met dementie neemt toe, ook in Harderwijk. De gemeente Harderwijk wil dat mensen met dementie zo lang mogelijk en op een respectvolle manier aan de samenleving kunnen blijven deelnemen. Ook is er de laatste tijd steeds meer aandacht voor overbelasting van mantelzorgers en respijtzorg, oftewel het tijdelijk overnemen van de mantelzorg. Dat is belangrijk, want wat als de mantelzorger wegvalt?
 
Enquête voor 15 maart invullen
Wij zijn benieuwd hoe u de mantelzorg ervaart en in welke mate u ondersteuning krijgt en wilt ontvangen? De antwoorden helpen de gemeente om de ondersteuning goed aan te laten sluiten op de behoeften en wensen van mensen met dementie en hun mantelzorgers. Wij waarderen het zeer als u deze enquête wilt invullen. U kunt de vragenlijst vóór 15 maart anoniem invullen via harderwijk.nl/dementievriendelijk. Alvast hartelijk dank voor uw medewerking! 

Waar hangt u een CO-melder?

In februari vraagt de brandweer extra aandacht voor koolmonoxide (CO). Het aanschaffen van CO-melders is één van de simpele tips om tijdig gealarmeerd te worden bij een te hoge CO-concentratie in uw woning. Een CO-melder kan uw leven redden! Hebt u ze al aangeschaft? Hieronder leest u waar u ze moet plaatsen.
 
CO-melder in een ruimte met verbrandingstoestel (zoals een cv-ketel, open haard, (pellet)kachel of geiser)
CO is lichter dan lucht en mengt zich met de warme lucht uit het verbrandingstoestel. De CO zal met de warme lucht opstijgen. Het is daarom verstandig om een CO-melder in de ruimte van het verbrandingsapparaat zo hoog mogelijk te hangen.
 
• Houd een horizontale afstand van 1 tot 3 meter tussen de CO-melder en het verbrandingstoestel.
• Hang de CO-melder centraal in de ruimte.
• Hang de CO-melder op minimaal 30 centimeter van omliggende muren.
 
CO-melder in een ruimte zonder verbrandingstoestel
Plaats de CO-melder in een ruimte zonder verbrandingstoestel op (minimaal) ademhoogte. In een slaapkamer is dit de hoogte waarop men slaapt, in een andere ruimte is dit de zit- of stahoogte.
 
Waar kunt u verder op letten?
Plaats de CO-melder nooit naast luchtinlaten of -uitlaten. Plaats het ook niet achter of naast objecten, zoals gordijnen, kasten of een (plafond)lamp. Ook in de badkamer hangt u beter geen melder (vocht tast de werking aan).
 
Campagne ‘Risicobewust Harderwijk’
Dit is onderdeel van de campagne ‘Risicobewust Harderwijk’ van de Veiligheidsregio Noord- Oost-Gelderland (VNOG) in samenwerking met gemeente Harderwijk. De gemeente en brandweer vinden het belangrijk dat inwoners zich bewust zijn van risico’s en willen inwoners stimuleren om maatregelen rondom brandveiligheid en CO te treffen. 

Tweede Kamerverkiezingen 17 maart 2021

Op woensdag 17 maart zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Ook in deze coronatijd zorgen we ervoor dat iedereen kan stemmen. Want elke stem telt. Daarom zijn er dit jaar extra mogelijkheden om uw stem uit te brengen. Ieder stembureau wordt aangepast met looproutes, spatschermen en desinfecterende zeep en het gebruik van een mondkapje is verplicht.
 
Voor mensen met een kwetsbare gezondheid opent de gemeente een aantal stembureaus op 15 en 16 maart. Kiezers van 70 jaar of ouder kunnen ook per brief stemmen. Doe voordat u naar het stembureau gaat de gezondheidscheck. Deze ontvangt u bij uw stempas. Heeft u coronaklachten? Dan kunt u een andere kiezer machtigen om voor u te stemmen.
 
Drive-in stembureaus
Om u een extra mogelijkheid te bieden is het ook mogelijk om snel en gemakkelijk te stemmen in een drive-in stembureau. Dit kan vanuit de auto of een ander vervoersmiddel. De gemeente maakt gebruik van een uitschuifbare stemtafel met schermen. Anonimiteit tijdens het stemmen is gegarandeerd. Houd er rekening dat u alleen komt stemmen wanneer u met de auto komt. Zo kan niemand meekijken tijdens het stemmen. De drive-ins zijn te vinden op:
- P2 aan de Havendijk in Harderwijk en
- de Gemeentewerf, te bereiken via de Graaf Ottolaan
 
Meer weten? Kijk op harderwijk.nl/verkiezingen of elkestemtelt.nl. 

Officiële publicaties

Aanvragen vergunningen
Aanvragen om omgevingsvergunning (reguliere procedure)
  • 8-2-2021 Havenkade/Boulevard: hellingbaan rolstoelvoorziening
  • 4-2-2021 Van Speyklaan 268: vervangen kozijnen
  • 8-2-2021 Lorentz 3: bouwen fietsenstalling
  • 8-2-2021 Randweg 82: vervangen kozijnen (voorgevel) en dakkapel (achterzijde)
  • 9-2-2021 Krommekamp 45: dakkapel (voorzijde)
  • 9-2-2021 Spieghelstraat 46: uitbreiden woning met erker (voorzijde)
  • 9-2-2021 Ouverturebaan 1: units t.b.v. tijdelijke huisvesting De Roef
  • 9-2-2021 Parallelweg 26-6: kappen 4 bomen
  • 10-2-2021 Walstein 99: plaatsen waterelement
  • 10-2-2021 Zuiderzeestraatweg 99: veranda
Indien u een aanvraag wilt inzien dan kunt u dit kenbaar maken via het contactformulier Domein Ruimte. U vindt dit formulier op www.harderwijk.nl/contact. Voor aanvragen die gaan over de activiteit kappen en/of inrit kunt u terecht bij het Stadsbedrijf – Realisatie en beheer, tel. 0341 411 911.
 
Verleende vergunningen
Verleende omgevingsvergunningen (reguliere procedure)
  • 8-2-2021 Zuiderzeepad 1: kappen 5 bomen
  • 8-2-2021 Coolwagenhof 2: woning in strijd regels ro
  • 9-2-2021 Zeestraat 33: inrit
  • 11-2-2021 Coolwagenhof 4: woning met berging en inrit
  • 11-2-2021 Mecklenburglaan 92: uitbreiden woning met balkon (voorzijde)
  • 11-2-2021 Plataanlaan 14: wijzigen gevel en bouwen erker
  • 11-2-2021 Krommekamp 45: dakkapel (voorzijde)
  • 11-2-2021 Stephensonstraat 17-01 t/m 17-19: bedrijfspand
  • 11-2-2021 Parallelweg 26-197: kappen 4 bomen
  • 11-2-2021 Anne Franklaan 2: uitbreiden woning en entree in strijd regels ro
  • 11-2-2021 Strandboulevard Oost 16: waterbrug t.b.v. afvoer grondwater
  • 11-2-2021 Couperuslaan 119: erfafscheiding
Rechtsbescherming omgevingsvergunning reguliere procedure
Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij ons college, p/a Postbus 1, 3890 AA Zeewolde. Hiervoor geldt een termijn van 6 weken. De bezwaartermijn vangt aan op de dag nadat wij ons besluit aan aanvrager bekend maakten.
 
Verleende omgevingsvergunningen (uitgebreide procedure)
  • 8-2-2021 Wethouder Jansenlaan 90: vergunning brandveiliggebruik, tegen het ontwerpbesluit zijn geen zienswijzen ingediend
Rechtsbescherming omgevingsvergunning uitgebreide procedure
Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u beroep aantekenen bij de rechtbank. Hiervoor geldt een termijn van 6 weken. De beroepstermijn vangt aan op de dag na publicatie. U kunt alleen beroep aantekenen als u een zienswijze tegen het ontwerpbesluit hebt ingediend of redelijkerwijze niet verweten kan worden dat u geen zienswijze ingediend heeft.
 
Verdaging beslistermijn
Voor de volgende aanvragen hebben burgemeester en wethouders besloten de beslistermijn te verlengen. De nieuwe uiterste beslistermijn staat hieronder per aanvraag vermeld. Verdaging reguliere procedure:
- Parkweg 4: nieuwbouw zwembad en sporthal in strijd regels ro; 26-3-2021.
- Stephensonstraat 17-20 t/m 17-36 concept: oprichten 17 bedrijfsunits in strijd regels ro; 1-4-2021.
 
Verkeersbesluiten
De gemeente heeft besloten om:

- een gehandicaptenparkeerplaats aan te leggen bij het adres Chopindreef 82
- gereserveerde parkeerplaatsen in te stellen voor het opladen van elektrische voertuigen op P10 Waltorenstraat en P18 Plantage
 
De besluiten zijn bekendgemaakt in de elektronische Staatscourant. Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, p/a Secretariaat bezwaarschriftencommissie, Postbus 1, 3890 AA Zeewolde. U kunt uw bezwaarschrift indienen tot uiterlijk 6 weken na de datum van bekendmaking in de elektronische Staatscourant van officielebekendmakingen.nl. Via zoek.officielebekendmakingen.nl kunt u de verkeersbesluiten en andere overheidsbesluiten bekijken. Voor nadere inlichtingen kunt u telefonisch contact opnemen met Domein Ruimte, tel. 0341 411 911.
 
Publicatie noodverordeningen

De raad heeft op 28 januari 2021 besloten de volgende noodverordeningen te bekrachtigen:
- noodverordening winkelcentrum Tweelingstad en omgeving
- noodverordening gehele grondgebied gemeente Harderwijk
Dit besluit is gepubliceerd op Overheid.nl. Meer informatie: domein Bestuur & Organisatie, tel. 0341 411 911.
 
Verleende omgevingsvergunning afwijken bestemmingsplan legalisatie paardenbak met lichtmast Waterweg 2 te Hierden
Burgemeester en wethouders hebben een omgevingsvergunning verleend voor de legalisatie van een paardenbak met lichtmast op het perceel Waterweg 2 te Hierden.

De omgevingsvergunning Buitengebied - Waterweg 2 ligt met ingang van 18 februari gedurende 6 weken voor een ieder ter inzage in de stadswinkel van het stadhuis. Gedurende deze termijn kunnen belanghebbenden tegen de omgevingsvergunning beroep aantekenen bij de rechtbank. U kunt alleen beroep aantekenen als u een zienswijze tegen het ontwerpbesluit hebt ingediend of indien u redelijkerwijze niet verweten kan worden dat u geen zienswijze ingediend heeft. Informatie: domein Ruimte, dhr. K. Kamphorst, tel. 0341 411 911.
 
De omgevingsvergunning (NL.IMRO.0243.OV00269-0002) kunt u ook raadplegen via de landelijke website: www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer/view?planidn=NL.IMRO.0243.OV00269-0002  (bronbestanden: digitaleplannen.nl/0243/CAADD85E-09C9-46D0-BE9B-1B31C78E1D43/).