Nieuwsberichten gemeente Harderwijk en Hierden week 51

Met deze week: Openingstijden bij de gemeente tijdens de Feestdagen, opkopers krijgen compliment voor goede registraties en de aangevraagde en verleende vergunningen.
 

Beste Harderwijkers en Hierdenaren,

Hoe gaat het nu met u? Deze vraag wil ik graag persoonlijk aan u stellen. Door het coronavirus ontmoeten wij elkaar minder vaak dan wij misschien willen. Met de feestdagen voor de deur kan ik me voorstellen dat u juist nu de warmte en liefde met elkaar wilt delen. Dat kan gelukkig ook op afstand met een klein gebaar. Pak wat vaker de telefoon, spreek iemand aan, stuur een kaartje of maak oogcontact. Zodat een ander zich geliefd, gezien of een beetje minder alleen voelt.
 
Warme wintergroet
Deze week ontvangt u een blanco ansichtkaart in de brievenbus. Deze kunt u sturen of geven aan iemand die u dierbaar is of iemand die wat extra aandacht verdient. Op de voorkant kunt u bijvoorbeeld een persoonlijke tekst of tekening plaatsen. Bij de feestdagen hoort voor velen warmte en gezelligheid met elkaar maar dat is dit jaar allemaal wat moeilijker. Om u een beetje op weg te helpen en van deze dagen te genieten hebben wij leuke winterse tips en activiteiten verzameld op harderwijk.nl/warmewintergroet.
 
Houd moed
Wij zien in onze gemeente dat veel inwoners zich goed aan de corona maatregelen houden. En we zien ook dat er mooie initiatieven zijn om elkaar te helpen in deze tijd. Dank u wel daarvoor! Ik roep u op: Houd moed, heb lief en houd vol. Dat is mijn wens voor u en ons allemaal.
 
Ik wens u gezegende kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.
Harderwijk zijn en blijven wij samen!
 
Een warme wintergroet namens raad en college,
 
Harm-Jan van Schaik
Burgemeester
 

Opkopers krijgen compliment voor goede registraties

De handhavers (boa’s) van gemeente Harderwijk en de Politie Veluwe West zijn tevreden over de manier waarop opkopers en handelaren ingekochte waren registreerden in het afgelopen jaar. Zij deelden afgelopen week aan alle bedrijven die zij bezochten complimenten uit. Handhaving en politie houden jaarlijks een gezamenlijke controle op de manier waarop opkopers omgaan met het Digitaal Opkopers Register.
 
Tegengaan van heling                                                                                                                                        
Voor opkopers en handelaren van onder andere gebruikte en ongeregelde goederen, metalen, edelstenen, uurwerken, kunstvoorwerpen, auto’s en fietsen geldt dat zij, om heling van ingekochte goederen tegen te gaan, verplicht de ingekochte zaken moeten registreren in een opkoopregister. De politie en de gemeente spelen, elk binnen het eigen wettelijk kader, een rol ten aanzien van de volledigheid van het opkoopregister. Zij werken samen bij de controle op de volledigheid van het opkoopregister. 

Krant 'Harderwijk zijn wij samen' in teken van Positieve Gezondheid

Vorige week is de 3e editie van de krant 'Harderwijk zijn wij samen' huis-aan-huis verspreid in Harderwijk en Hierden. In de krant staan bijzondere verhalen van en over inwoners en organisaties uit Harderwijk en Hierden waar wij trots op mogen zijn. Het thema is Positieve Gezondheid want gezondheid is meer dan een prikje bij de dokter. Dat onze stad - en Hierden - een plek mag zijn waar we langer, gezonder en gelukkiger leven. En een prettige woonomgeving om aangenaam met elkaar samen te leven. Harderwijk zijn wij samen!
Veel leesplezier. 

Financieel Trefpunt

Het Financieel Trefpunt is er voor al uw vragen over geld, voorzieningen en schulden. Heeft u moeite met rondkomen? Of loopt u achter met betalingen? Maak een afspraak via 0341 434 656 of [email protected]. meer informatie vindt u op harderwijk.nl/financieeltrefpunt. 

Raadsinformatie

De Raad vergadert op donderdag 7 januari vanaf 19.30 uur. Op de agenda staat onder andere verlenging bestuursovereenkomst opvang asielzoekers en vaststelling aanvullingen Verkeersveiligheidsplan-uitvoeringsprogramma 2021-2025. De complete agenda’s en bijbehorende stukken zijn te lezen op www.harderwijk.nl/vergaderingen. Dit is een openbare, digitale vergadering. Wilt u inspreken dan kunt u dit melden bij de griffie via [email protected] of via tel. 0341 411 911.
 
De fractie Harderwijk Anders heeft het college schriftelijke vragen gesteld over Integraal Veiligheidsplan (IVP) Ermelo-Harderwijk-Putten. De fractie PvdA heeft het college schriftelijke vragen gesteld over cijfers woningbouw. De fractie D66 heeft het college schriftelijke vragen gesteld over steun culturele sector. De vragen en antwoorden zijn te lezen op www.harderwijk.nl/raadsvragen

Uitbreiding Parkeer Route Informatie Systeem uitgesteld

Vorige week hebben we gemeld dat  het bestaande Parkeer Route Informatie Systeem (PRIS) zou worden uitgebreid. De werkzaamheden daarvoor zouden in de week van 14 tot en met 18 december plaatsvinden.
 
Inmiddels is gebleken dat er problemen zijn met de levering van onderdelen. De werkzaamheden zijn daardoor uitgesteld naar week 2 van 2021. Om te voorkomen dat we het doorgaande verkeer dubbel moeten hinderen worden alle werkzaamheden tegelijkertijd uitgevoerd in de week van 11 tot en met 15 januari. 

"Zo hartverwarmend lief”

“Ons lieve mannetje Dani verdient een lintje, want ineens was het coronavirus in huis.” Hoe spannend! Alles wat op televisie en op school wordt besproken, is nu thuis. Thuis bij zijn zusje van 2 jaar die al erg ziek was. Ineens kreeg zijn grote broer heftige hoofdpijn. En toen werd mama, erg ziek en benauwd. Het kleine mannetje van 7 jaar pakte uit zichzelf de huishoudelijke taken op. Zo hartverwarmend lief. Lees het volledige verhaal en alle andere verhalen op harderwijk.nl/deeljeverhaal.
 
De afgelopen maanden is ons leven behoorlijk veranderd. Achter de deur van vele families schuilen verhalen. Hoe gaat het nu met u? Wat voor impact heeft het coronavirus voor u en uw naasten (gehad)? Het delen van verhalen helpt vaak bij het verwerken van ervaringen in het leven, én kunnen verbindend en inspirerend werken. Deel uw verhaal op harderwijk.nl/deeljeverhaal.
 
Feestdagen van NIX
Kerst en Oud & Nieuw komen eraan. Veel volwassenen drinken dan alcohol. Ook kinderen krijgen dan soms de kans om een glaasje te drinken. Vooral voor kinderen die nog in de groei zijn is het schadelijk om alcohol te drinken. Hoe gaat u daar als ouder tijdens de feestdagen mee om? Meer tips vindt u op de website www.helderopvoeden.nl.
 
Het goede voorbeeld geven
Drink zelf ook met mate en liefst buiten het zicht van kinderen, want kinderen doen volwassenen na (‘Zien drinken, doet drinken’).
En wilt u als ouder echt het goede voorbeeld geven? Doe dan vanaf 1 januari mee aan IkPas, en drink 30 dagen niet! Inschrijven kan op www.ikpas.nl.   

Iets regelen bij de gemeente?

Rondom de feestdagen is de Stadswinkel in het Huis van de Stad gesloten op 25, 26 en 27 december en op 1 januari. Donderdag 24 en 31 december sluiten we om 15.00 uur. De openingstijden van de bibliotheek vindt u op hun website.
 
Afvalinzameling rondom feestdagen

Vrijdag 25 december en 1 januari is er geen afvalinzameling. De vrijdaginzameling van 25 december is verplaatst naar zaterdag 19 december en de vrijdaginzameling op nieuwjaarsdag naar zaterdag 2 januari. Voor vragen over afvalinzameling: Aconov, tel. 0800 222 4 111 op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur (gratis) of www.aconov.nl. Overige informatie: Snel Herstel, tel. 411 333 of via [email protected].

Chemodepot en milieupark gesloten
Ook het chemodepot en het milieupark zijn tijdens de feestdagen gesloten.
 
Het coronavirus verspreidt zich razendsnel. Om de zorg toegankelijk te houden, moeten we onze contacten tot een minimum beperken. Van 15 december tot en met in ieder geval 19 januari geldt de strengste lockdown tot nu toe. Meer informatie op rijksoverheid.nl.

Officiële publicaties

Aanvragen vergunningen
Aanvragen om omgevingsvergunning (reguliere procedure):
  • 3-12-2020 Ir. Lelykade 1: tijdelijke huisartsenpraktijk in strijd regels ro
  • 3-12-2020 Ermelose Brink kavel 3: woning in strijd regels ro
  • 3-12-2020 Ermelose Brink kavel 2: tijdelijke woonunit
  • 4-12-2020 Kranenburglaan 42: 2 dakkapellen (1 voorzijde, 1 achterzijde)
  • 4-12-2020 Vondellaan 31: tuinkast
  • 7-12-2020 Ceintuurbaan 4- 83: uitbreiden woning
  • 8-12-2020 Molenweg 13: kappen 1 boom
  • 8-12-2020 Fokko Kortlanglaan 87: inrit
  • 9-12-2020 Ir. Lelykade 1: tijdelijke huisartsenpraktijk in bestaande bouwkeet
  • 9-12-2020 Lorentzstraat 35: reclame (2x)
  • 9-12-2020 Stedenmeen 18: inrit
  • 10-12-2020 Stationslaan 69: dakkapel
Indien u een aanvraag wilt inzien dan kunt u dit kenbaar maken via het contactformulier Domein Ruimte. U vindt dit formulier op www.harderwijk.nl/contact. Voor aanvragen die gaan over de activiteit kappen en/of inrit kunt u terecht bij het Stadsbedrijf- Realisatie en beheer, tel. 0341 411 911.
 
Verleende vergunningen
Verleende omgevingsvergunningen (reguliere procedure):
  • 7-12-2020 Strokelweg 5: kleedruimten in strijd regels ro
  • 7-12-2020 Markt 18: vervangen kozijnen en glas
  • 7-12-2020 Morsestraat 8: bedrijfspand, reclame en uitrit
  • 7-12-2020 Stationslaan 18: dakkapel (zijgevel, GM)
  • 7-12-2020 Glindweg 8A: carport
  • 7-12-2020 Bovenweg 12A: kappen 1 boom
  • 8-12-2020 Parallelweg langs spoor: kappen 3 bomen
  • 8-12-2020 Zuiderzeestraatweg 59: kappen 3 bomen
  • 8-12-2020 Molenweg 35: kappen 1 boom
  • 8-12-2020 Schaapskamp 1A: kappen 1 boom
  • 8-12-2020 Achterste Wei 17: uitgifteautomaat
  • 9-12-2020 Biesteweg 3: woning
  • 10-12-2020 Zuiderzeestraatweg 79C: woning en bijgebouw
  • 10-12-2020 Stationslaan 29: uitbreiden woning
Rechtsbescherming omgevingsvergunning reguliere procedure
Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij ons college, p/a Postbus 1, 3890 AA Zeewolde. Hiervoor geldt een termijn van 6 weken. De bezwaartermijn vangt aan op de dag nadat wij ons besluit aan aanvrager bekend maakten.
 
Verleende omgevingsvergunningen (uitgebreide procedure):
  • 8-12-2020 Molenweg 46: oprichten rijhal met stallen in strijd regels ro. Tegen het ontwerpbesluit zijn geen zienswijzen ingediend.
Rechtsbescherming omgevingsvergunning uitgebreide procedure
Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u beroep aantekenen bij de rechtbank. Hiervoor geldt een termijn van 6 weken. De beroepstermijn vangt aan op de dag na publicatie. U kunt alleen beroep aantekenen als u een zienswijze tegen het ontwerpbesluit hebt ingediend of redelijkerwijze niet verweten kan worden dat u geen zienswijze ingediend heeft.
 
Verleende aanvraag omgevingsvergunning afwijken bestemmingsplan realisatie entreegebouw nieuwe paardrijhal, Molenweg 50 Hierden
De omgevingsvergunning Buitengebied - Molenweg 50 ligt met ingang van 17 december gedurende 6 weken voor een ieder ter inzage in de Stadswinkel van het stadhuis. Gedurende deze termijn kunnen belanghebbenden tegen de omgevingsvergunning beroep aantekenen bij de rechtbank. U kunt alleen beroep aantekenen als u een zienswijze tegen het ontwerpbesluit hebt ingediend of indien u redelijkerwijze niet verweten kan worden dat u geen zienswijze ingediend heeft. Informatie: domein Ruimte, dhr. G. Westerink, tel. 0341 411 911.
 
De omgevingsvergunning kunt u raadplegen via de landelijke website: www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer/view?planidn=NL.IMRO.0243.OV00267-0002
(bronbestanden https://digitaleplannen.nl/0243/25C6919C-CFCD-483F-B4E7-40F65596A0A2/).
 
Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Harderwijk 2021
De gemeenteraad heeft op 3 december 2020 de Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Harderwijk 2021 vastgesteld. Op 1 januari 2021 treedt de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening in werking. In die wet staat dat de gemeenteraad een beslistermijn moet vaststellen voor aanvragen schuldhulpverlening. In de Algemene wet bestuursrecht wordt een redelijke termijn genoemd van 8 weken om aanvragen aan de overheid af te handelen. Om duidelijkheid te scheppen over de beslistermijnen is het belangrijk dat er niet voor ieder proces een andere termijn geldt. 

Milieumeldingen

Burgemeester er wethouders hebben de volgende melding op grond van activiteitenbesluit ontvangen:
  • 5-11-2020: Orthodontiepraktijkpraktijk Harderwijk, Deventerweg 9 F, 3843 GA Harderwijk, voor het starten van een orthodontiepraktijk op 01-01-2021
  • 1-12-2020: Metaform BV, perceel A4626, Bouwplan Lorentz-III, Morssestraat in Harderwijk, voor het starten van een productie van (metalen) meubelen
De volgende melding op grond van sloop/asbestbesluit ontvangen:
  • 1-12-2020: P.C. Hooftplein 61, 3842 HD Harderwijk, voor het verwijderen van asbest uit woning
  • 3-12-2020: Busken Huetlaan 23, 3842 CR Harderwijk, voor het verwijderen van asbest uit een woning
  • 30-11-2020: De Wittenhagen, Goeman Borgesiuslaan, Heinsiuslaan, Johan de Wittlaan, Troelstralaan, Van Heemskercklaan, Van Halllaan in Harderwijk, voor het verwijderen van asbest uit 176 woningen op meerdere adressen
  • 3-12-2020: Gruttomeen 30, 3844 ZD Harderwijk, voor het verwijderen van asbest uit een woning
Voor bovenstaande activiteiten gelden de landelijke milieuvoorschriften. Een milieuvergunning is niet nodig. Het indienen van zienswijze tegen meldingen is niet mogelijk. Informatie: gemeente Harderwijk, tel. 0341 411 911.
 
Kennisgeving Subsidieregeling Peuteropvang en Voorschoolse Educatie Harderwijk 2020
Burgemeester en wethouders hebben op 18 augustus 2020 de subsidieregeling Peuteropvang en Voorschoolse Educatie Harderwijk 2020 vastgesteld. Het doel van voorschoolse educatie is om peuters met een (dreigende) ontwikkelingsachterstand, extra en intensief te begeleiden. Hiermee worden peuters goed voorbereid op de bassischool. Via deze regeling kunnen kinderopvang organisaties subsidie aanvragen voor het geven van voorschoolse educatie. In de regeling zijn voorwaarden benoemd waaraan voldoen moet worden voor het ontvangen van deze subsidie.
 
De subsidieregeling treedt in werking de dag na deze bekendmaking. Zodra de regeling beschikbaar is op overheid.nl kunt u de regeling online raadplegen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw R. van der Ruyt of S. van Itegem, tel. 0341 411 911 of per email [email protected] of [email protected]).
  
Verkeersbesluit
De gemeente heeft besloten om gereserveerde parkeerplaatsen in te stellen voor het opladen van elektrische voertuigen in de Goeman Borgesiuslaan ter hoogte van de kruising met de Savornin Lohmanlaan.
 
Het besluit is bekendgemaakt in de elektronische Staatscourant. Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, p/a Secretariaat bezwaarschriftencommissie, Postbus 1, 3890 AA Zeewolde. U kunt uw bezwaarschrift indienen tot uiterlijk 6 weken na de datum van bekendmaking in de elektronische Staatscourant van officielebekendmakingen.nl. Via zoek.officielebekendmakingen.nl kunt u de verkeersbesluiten en andere overheidsbesluiten bekijken. Meer informatie: Domein Ruimte, tel. 0341 411 911.
  
Planperiode Zuiveringskring Afvalwaterketenplan WHEP 2015-2020 met drie jaar verlengd t/m 2023
Dit is een gezamenlijk plan van Waterschap Vallei en Veluwe en gemeenten Harderwijk, Ermelo en Putten. Vanaf 10-12-2020 ligt het verlengde Zuiveringskring Afvalwaterketenplan WHEP (ZAP) gedurende 6 weken ter inzage op het Stadhuis van gemeente Harderwijk. In dit plan staat beschreven hoe de gemeenten en het waterschap hun watertaken de komende jaren (2021-2023) gaan uitvoeren. Aan het huidige plan is een verlengingsnotitie toegevoegd met een geactualiseerd kostendekkingsplan waarmee onderbouwd is dat er voor de verlengde periode voldoende capaciteit en middelen zijn. Hiermee voldoen de drie deelnemende gemeenten aan de wettelijke verplichting tot het opstellen van een gemeentelijke rioleringsplan (GRP).
 
Het plan richt zich op de inzameling en het transport van stedelijk afvalwater en regenwater en de zorg voor grondwater. Dat is belangrijk voor een gezonde leefomgeving en droge voeten. In her plan is omschreven hoe rekening gehouden wordt met actuele ontwikkelingen, zoals mogelijkheden van samenwerking, klimaatbestendigheid, duurzaamheid en kostendekking (rioolheffing en de zuiveringsheffing).  Meer informatie: over riolering en water gemeente Harderwijk, tel. 0341 411 911, voor klachten en meldingen: Snelherstel, tel. 0341 411 333.

Tijdelijke subsidieregeling COVID-19 gemeente Harderwijk 2020

Tijdelijke subsidieregeling COVID-19 gemeente Harderwijk 2020 ten behoeve van de lokale buurtcentra, jeugdvrijwilligersorganisaties en culturele voorzieningen.
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend op 8 december te hebben besloten tot vaststelling van de ‘Tijdelijke subsidieregeling COVID-19 gemeente Harderwijk 2020 ten behoeve van de lokale buurtcentra, jeugdvrijwilligersorganisaties en culturele voorzieningen’. Op basis van deze subsidieregeling kan eenmalig subsidie worden aangevraagd door instellingen die verantwoordelijk zijn voor het openhouden van de lokale buurtcentra, jeugdvrijwilligersorganisaties en culturele voorzieningen die in 2020 nadeel hebben ondervonden van de coronamaatregelen. De hoogte van de subsidie wordt bepaald door het geleden nadeel en bedraagt per aanvrager maximaal € 5.000,--. De subsidie kan worden aangevraagd vanaf 1 januari 2021 tot en met 28 februari 2021.
De subsidieregeling treedt in werking de dag na bekendmaking in het Elektronisch Gemeenteblad. De subsidieregeling ligt ter inzage in de Stadswinkel en is digitaal te raadplegen op harderwijk.nl/regelgeving en op overheid.nl.
 
Aanvulling bevoegdhedenregister ‘Mandaatbesluit Harderwijk 2015’
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend op 8 december 2020 te hebben besloten om de bevoegdheid tot het nemen van besluiten ter uitvoering van de ‘Tijdelijke subsidieregeling COVID-19 gemeente Harderwijk 2020 ten behoeve van de lokale buurtcentra, jeugdvrijwilligersorganisaties en culturele voorzieningen’ op te nemen in het bij het Mandaatbesluit Harderwijk 2015’ behorende bevoegdhedenregister en deze bevoegdheid te mandateren aan de directeur Domein Samenleving en de teamleider Samenleving. Het besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking ervan en ligt ter inzage in de Stadswinkel.
 
Verleende tijdelijke standplaatsvergunning
Het college maakt bekend dat zij op grond van artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening Harderwijk aan de onderstaande ondernemingen een tijdelijke standplaatsvergunning heeft verleend voor:
- bakkerij Van Dongen aan de Vuldersbrink 1 te Harderwijk
- bakkerij Wegerif aan de Smeepoorstraat 38 te Harderwijk. 
De ambulante handel betreft de verkoop van oliebollen tot en met 31 december 2002. De vergunningen zijn verzonden op 11 december 2020.
 
De verleende vergunning en bijbehorende stukken ligt vanaf 16 december tot en met 26 januari 2021 ter inzage. Indien u de stukken wilt inzien kunt u telefonisch een afspraak maken met een klantmanager bijzondere wetten van de afdeling vergunningverlening via tel. (0341) 411 911.
 
Bent u het niet eens met deze beslissing?
Dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij de burgemeester, p/a Postbus 1, 3980 AA Zeewolde. Hiervoor geldt een termijn van 6 weken. De bezwaartermijn vangt aan op de dag nadat ik mijn besluit aan de aanvrager bekend heb gemaakt. 
 
Verleende ontheffing voor plaatsen kerstboom
Het college maakt bekend dat zij op grond van artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening Harderwijk, ontheffing heeft verleend aan de Stichting Heerlijk Harderwijk voor het plaatsen van kerstbomen langs de Strandboulevard West, op de Vischmarkt en op de Vuldersbrink tot en met 16 januari 2021. De ontheffing is verzonden op 10 december 2020. De verleende ontheffing en bijbehorende stukken liggen vanaf 16 december tot en met 26 januari 2021 ter inzage. Indien u de stukken wilt inzien, kunt u telefonisch een afspraak maken met de klantmanager bijzondere wetten van de afdeling vergunningverlening via tel. (0341) 411 911.
 
Bent u het niet eens met deze beslissing?
Dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders Harderwijk, p/a Postbus 1, 3980 AA Zeewolde. Hiervoor geldt een termijn van 6 weken. De bezwaartermijn vangt aan op de dag nadat wij ons besluit aan de aanvrager bekend hebben gemaakt.