Gemeentepagina Harderwijk en Hierden week 49 – 7 december 2016
Heeft u van Sinterklaas een mooie nieuwe mobiele telefoon gekregen? Of een nieuwe elektrische tandenborstel? Of misschien een nieuw scheerapparaat?Oude elektrische apparaten: waar gaat dat heen?
Dan is het tijd om na te denken wat er met het oude apparaat moet gebeuren. Met de oude telefoon kunt u misschien uw zoon, dochter of neefje blij maken. Maar de oude elektrische tandenborstel of het scheerapparaat zijn daar niet zo geschikt voor. Toch zijn deze oude apparaten nog waardevol!
Een elektrisch apparaat is een schatkist vol materialen die opnieuw te gebruiken zijn, zoals ijzer, aluminium, koper, kunststof, glas en hout. Recyclebedrijven halen ingeleverde apparatuur helemaal uit elkaar, zodat er alleen losse onderdelen overblijven. De waardevolle materialen krijgen een nieuwe bestemming. Eventuele schadelijke stoffen worden apart verwerkt.
Lever uw oude elektrische apparaten daarom gescheiden in bij de milieustraat, Daltonstraat 23. Ze horen niet bij het restafval omdat de apparaten (en dus alle opnieuw te gebruiken materialen) dan uit de kringloop verdwijnen en schadelijke stoffen in het milieu terecht kunnen komen. Ook kunt u als u een nieuw apparaat koopt, het oude inleveren bij de winkel, maar dat is voor de volgende keer als u op pad gaat voor een nieuw apparaat!
Het algemeen bestuur van Regio Noord-Veluwe vergadert op woensdag 14 december, 9.00 uur, in het RNV-kantoor, Oosteinde 17, Harderwijk, vergaderkamer 2.02.Vergadering algemeen bestuur Regio Noord-Veluwe
De vergaderstukken zijn beschikbaar via www.regionoordveluwe.nl/bestuursvergaderingen. Nadere informatie is verkrijgbaar bij Jan Voskuil van Regio Noord-Veluwe, via telefoon 0341 47 44 02 of e-mail [email protected].
Ons afval is waardevol: het meeste van wat wij dagelijks weggooien kan opnieuw gebruikt worden, behalve als het bij het restafval terecht komt. Door uw groente-, fruit- en tuinafval als GFT-afval gescheiden aan te bieden, levert u de grondstoffen voor compost en groene stroom. GFT-afval is te kostbaar om zomaar weg te gooien!Tips tegen vastvriezen afval in de container
Tijdens een periode met vorst kan het GFT-afval in uw GFT-container vastvriezen. In de winterperiode wordt weinig grof materiaal, zoals tuinafval, in de container gegooid. Hierdoor blijft het afval in de container vrij nat en bij stevige vorst vriest dit vast. Ook restafval in de grijze container kan vastvriezen. Als het afval vastgevroren zit in de container, lukt het vaak niet de container (helemaal) te legen.
Hieronder leest u tips om te voorkomen dat afval vastvriest in de container.
- Zet de GFT-container op een niet al te koude plaats (schuur, garage), maar in ieder geval uit de wind.
- Bied de GFT-container pas aan om 7.30 uur op de dag dat deze wordt geleegd (niet de nacht daarvoor).
- Een stukje krant op de bodem van de container neemt overtollig vocht op en geeft na het legen minder kans op achterblijvende resten. In plaats van een krant kunt u ook droog GFT-afval op de bodem van de GFT-container leggen. Dat voorkomt vastvriezen.
- Laat nat groente en fruitafval, theezakjes en koffiefilters uitlekken voordat ze de bak in gaan. Hoe minder water er in het afval zit, hoe minder kans op bevriezing.
- Gebruik geen zout of antivriesvloeistoffen om vastgevroren GFT-afval te ontdooien. Deze stoffen verstoren het composteerproces en antivriesmiddelen zijn bovendien schadelijk voor het milieu.
- Duw uw het afval nooit vast in de container en zeker niet bij vorst. De kans dat het afval aan de bodem en wanden blijft vastzitten is bij vorst groter dan normaal.
De commissie Ruimte vergadert op donderdag 15 december vanaf 19.30 uur in het stadhuis. U bent van harte welkom. Op de agenda staat onder andere voorstellen over Endura, notitie Visie op CPO in Harderwijk, de planuitwerking fase III Waterfront en de voortgangsrapportage Waterfront. De complete agenda en bijbehorende stukken zijn te lezen op www.harderwijk.nl/vergaderingen.Raadsinformatie
De fractie Stadspartij Harderwijk Anders heeft het college schriftelijke vragen gesteld over trottoir langs fietspad spoortunnel. De vragen en antwoorden zijn te lezen op www.harderwijk.nl/raadsvragen.
De gemeente Harderwijk is ook geïnformeerd over het feit dat de laptop van een medewerker van een leverancier die voor de gemeente werkzaamheden verricht, is gestolen. Het betreft werkzaamheden die zijn gerelateerd aan de uitvoering van de Wet WOZ (Wet waardering onroerende zaken). De leverancier meldde dat mogelijk gegevens van inwoners en bedrijven van de gemeente Harderwijk uit het jaar 2015 – 2016 op deze laptop hebben gestaan.Mogelijk datalek door gestolen laptop
De betrokken leverancier heeft aangifte gedaan bij de politie en een melding bij de informatiebeveiligingsdienst voor gemeenten (IBD) gedaan. Aanvullend onderzoek heeft helaas geen uitsluitsel gegeven welke informatie op de laptop stond. Er was geen back-up beschikbaar van de gestolen laptop.
De gemeente Harderwijk betreurt het zeer dat dit incident heeft plaatsgevonden en werkt in overleg met de informatiebeveiligingsdienst voor gemeenten (IBD) en de betrokken leverancier aan een zorgvuldige afhandeling. Ook onderzoekt de gemeente met de leverancier hoe dit heeft kunnen gebeuren en bespreekt de maatregelen die nodig zijn om een dergelijke situatie in de toekomst te voorkomen.
Informatie en vragen
Via berichtgeving op www.harderwijk.nl/actueel en de lokale media informeert de gemeente de inwoners en bedrijven. Op onze website staan ook de veel gestelde vragen en antwoorden over openbaarheid privacygevoelige gegevens.
Voor vragen over de diefstal van de laptop en het mogelijke datalek kunt u contact opnemen met de gemeente Harderwijk, via tel. 411 911.
Op 25 en 26 januari 2017 organiseert Veilig Verkeer Nederland (afd. Harderwijk en Hierden) weer een rijvaardigheidstraining voor 55-plussers. U kunt dan uw rijvaardigheid laten controleren en eventueel bijspijkeren. Dit geldt voor uw theoretische kennis en uw praktische rijvaardigheden. Op de theorieavond worden verkeersregels behandeld en op de praktijdag geoefend. De trainingen vinden plaats in de ‘Kiekmure’, Tesselschadelaan1.Rijvaardigheidstraining 55+
Wanneer?
- Theorieavond: woensdag 25 januari 2017, aanvang 19.30 uur.
- Praktijkdag: donderdag 26 januari 2017.
- Er is plaats voor 30 personen, dus vol is vol.
Aanmelden
Vul onderstaande gegevens in en stuur de bon naar Veilig Verkeer Nederland, t.a.v. Henny Sneevliet, Hoenderkamp 4 Harderwijk. Of mail onderstaande gegevens naar [email protected]. U kunt zich tot uiterlijk 14 januari 2017 aanmelden.
Wij nodigen u van harte uit om op woensdag 14 december aanstaande tussen 17.00 uur en 19.00 uur langs te komen bij de inloop over de geplande uitbreiding van de Alfons Ariëns school aan het Biezenplein in Drielanden West. Basisschool Alfons Ariëns is de hoofdgebruiker van deze gemeentelijke accommodatie. Vanwege de onvoorziene hogere leerlingengroei is het noodzakelijk een uitbreiding van vier lokalen met diverse nevenruimten te realiseren.Inloop uitbreiding schoolgebouw Biezenplein in Drielanden-West
Tijdens de inloop tonen wij u graag de schetsen van de architect. Er wordt binnenkort een omgevingsvergunning aangevraagd voor deze uitbreiding en de tijdelijke verkeersmaatregelen. U bent van harte welkom.
Aanvragen vergunningenOfficiële publicaties
Aanvragen om omgevingsvergunning (reguliere procedure):
- 23-11-2016 Ouverturebaan 1: kweekkas in strijd regels ro
- 30-11-2016 diverse locaties Harderwijk: kappen 155 bomen (kapplan 2016-2017)
- 24-11-2016 Knardijk West 4a: reclame op zuil (2x)
- 28-11-2016 Parkweg 3: aanpassen compartimentering
- 30-11-2016 Strandboulevard West 10: reclame (1 uiting)
- 25-11-2016 Sonnevancklaan 24: kappen 1 boom
- 25-11-2016 Luchtenburgweg 11: strijdig gebruiken perceel en maken inrit
Verleende vergunningen
Verleende omgevingsvergunningen (reguliere procedure):
- 25-11-2016 Julianalaan 8 t/m 14: kappen 5 bomen
- 28-11-2016 Guido Gezellelaan 74: kappen 1 boom
- 30-11-2016 Industrieweg 12: strijdig gebruiken pand
Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij ons college, p/a Postbus 1, 3890 AA ZEEWOLDE. Hiervoor geldt een termijn van 6 weken. De bezwaartermijn vangt aan op de dag nadat wij ons besluit aan aanvrager bekend maakten.
Verkeersbesluit instellen parkeerplaats voor opladen elektrische voertuigen
De gemeente heeft besloten om een gereserveerde parkeerplaats in te stellen voor het opladen van elektrische voertuigen op het Fraterhuishof ter hoogte van huisnummer 7.
Het besluit met tekening is bekendgemaakt in de elektronische Staatscourant. Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, p/a Secretariaat bezwaarschriftencommissie, Postbus 1, 3890 AA Zeewolde. U kunt uw bezwaarschrift indienen tot uiterlijk zes weken na de datum van bekendmaking in de elektronische Staatscourant van www.officielebekendmakingen.nl. Via zoek.officielebekendmakingen.nl/ kunt u de verkeersbesluiten en andere overheidsbesluiten bekijken. Voor nadere inlichtingen kunt u telefonisch contact opnemen met het Domein Ruimte, tel. 411 911.
Milieumeldingen
Burgemeester en wethouders hebben de volgende melding sloop/asbestbesluit ontvangen:
- 11-11-2016: Boonenweg 3, 3849 MV in Hierden voor het verwijderen van asbest uit het dak van de schuur en loods.
- 15-11-2016: Vondellaan 438a (GOS N022, perceelnr. 6705 B) in Harderwijk voor het verwijderen van asbest uit een gasstation.
Uitwerkingsplan Waterfront-Zuid – De Bakens
Met het uitwerkingsplan Waterfront-Zuid – De Bakens wordt het mogelijk gemaakt het plandeel De Bakens in te richten en te ontwikkelen voor bebouwing met als hoofdfunctie wonen. Het plangebied ligt globaal tussen het gebied van het uitwerkingsplan Waterfront-Zuid - Watersportboulevard en het gebied van het bestemmingsplan Waterfront-Zuid - De Eilanden.
Het ontwerpuitwerkingsplan ligt met ingang van 8 december 6 weken voor belanghebbenden ter inzage in de stadswinkel van het stadhuis. Tijdens de inzage termijn kunnen belanghebbenden tegen dit plan schriftelijk of digitaal hun zienswijzen kenbaar maken bij Burgemeester en wethouders. Het indienen van een digitale zienswijze kan alleen via www.harderwijk.nl/zienswijze. Voor meer informatie of het maken van een afspraak voor het indienen van een mondelinge zienswijze kunt u contact opnemen met: domein Ruimte, dhr. P. Mulder, tel. 411 911.
Het plan (NL.IMRO.0243.UP00182-0001) kunt u ook raadplegen via de landelijke website: http://www.ruimtelijkeplannen.nl (bronbestanden: http://ruimtelijkeplannen.harderwijk.nl/plans/NL.IMRO.0243.UP00182-/NL.IMRO.0243.UP00182-0001) of op de gemeentelijke website www.harderwijk.nl/plannenwaterfront.
Aanwijzing toezichthouder Wabo
Burgemeester en wethouders hebben op 29 november 2016 besloten aan te wijzen als (onbezoldigd) ambtenaar en toezichthouder Wet algemene bepalingen omgevingsrecht de heer F. van der Spek, adviseur bij het domein Ruimte. Dit besluit treedt in werking de dag na deze publicatie en ligt gedurende zes weken na de dag van deze publicatie ter inzage in het stadhuis.
Meer informatie: domein Ruimte, mevr. M. Huisman, tel. 411 911.
Standplaatsen bakkerijen
Het college van burgemeester en wethouders heeft op 29 november 2016 ingestemd met het voorstel om op aanvraag standplaatsen voor oliebollenverkoop bij bakkerijen te gaan vergunnen. Dit maakt het mogelijk voor bakkerijen om een vergunning aan te vragen voor een standplaats bij hun winkel van 19 november tot en met 31 december in 2016 voor de verkoop van seizoensproducten als oliebollen, appelflappen etcetera. In 2017 is het ook mogelijk een vergunning aan te vragen voor dezelfde periode. Dit besluit treedt na bekendmaking in werking en ligt tot en met 28 december ter inzage in de Stadswinkel van het stadhuis. Meer informatie: Domein Samenleving, dhr. J. Klein Nagelvoort, tel. 411 911.