Nieuw verkeersveiligheidplan in Harderwijk

Het college van B&W heeft een nieuwe verkeersveiligheidsplan vastgesteld. Met het plan wil de gemeente dat fietsers, voetgangers en automobilisten veilig aan het verkeer kunnen deelnemen.

De gemeente Harderwijk heeft in de voorbereiding op het plan samengewerkt met Veilig Verkeer Nederland, de Fietsersbond, de politie, de wijkplatforms en de rijschoolhouders.  

Knelpunten
Bij het opstellen van het plan is gekeken naar plekken waar ongevallen voorkomen of waar te hard wordt gereden. Daarnaast hebben inwoners en belangenorganisaties een belangrijke inbreng gehad. Zij hebben aangegeven welke plekken zij onveilig vinden en waarom dat zo is. Uiteindelijk zijn er meer dan 100 knelpunten uit naar voren gekomen.  

Prioriteiten
Verder is er ook gekeken naar het oplossen van de problemen. Met de betrokken verkeersveiligheidspartners is afgesproken dat plekken waar de meeste ongevallen gebeurd zijn, de hoogste prioriteit krijgen. Deze worden als eerste aangepakt. In 2017 gaat het om de volgende locaties fietsoversteek rotonde Stadswei – Westermeenweg en de kruispunten Stadswei – Achterste Wei, Voorste Wei – Drift en Hanzemeen – Stadswei, Tonselsedreef en de oversteek Boomkamp – Langekamp.  

Nader onderzoek
Naast de voorgenoemde knelpunten, zijn er een aantal situaties die wel een hoge prioriteit hebben, maar waarvan nog niet precies bekend is hoe deze veiliger gemaakt kunnen worden. Deze worden in 2017 nader onderzocht. Het gaat daarbij om de verkeersveiligheid fietsers op diverse rotondes, de kruispunten Kuipwal – Grote Poortstraat – Hogeweg, N302 met de Burgemeester de Meesterstraat en Lorentzstraat en Deventerweg – Thorbeckelaan. Maar ook de verkeerssituaties aan de Havenkade en in de Vondellaan worden onderzocht. Tenslotte wordt er een inventarisatie gemaakt van problemen met fietspaaltjes op hoofdfietsroutes en problemen bij bushaltes.  

Kleinschalige maatregelen
Uit de gesprekken met inwoners zijn ook veel situaties naar voren gekomen die relatief eenvoudig verkeersveiliger te maken zijn. Daarbij wordt gedacht aan ontbrekende of onduidelijke markering en borden. De gemeente streeft ernaar om deze situaties in 2016 aan te pakken.    

Vervolg
De uitvoering van het verkeersveiligheidsplan gebeurt in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland, de fietsersbond, rijschoolhouders  en politie. Na 2017 worden per jaar nadere afspraken gemaakt over welke knelpunten dan opgelost worden. Ook hiervoor geldt dat situaties waar de meeste ongevallen gebeuren, als eerste aangepakt worden. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om € 350.000 beschikbaar te stellen voor het uitvoeringsprogramma 2017.