Nieuw parkeerbeleid en voortzetting parkeerproef Harderwijk

Het college van B&W Harderwijk heeft de raad voorgesteld de succesvolle parkeerproef voort te zetten en in de raadsvergadering in november 2016 dit te laten formaliseren.

Verder wil het college ook tijdelijk drie uur gratis parkeren aan de Havendijk mogelijk maken voor maximaal 150 plaatsen voor de duur van maximaal twee jaar. Het dient als compensatie voor de boulevardondernemers. Zij kunnen tijdens de bouwwerkzaamheden hun klanten goed ontvangen in Harderwijk. In januari 2016 is een aanvang gemaakt met de werkzaamheden op de Boulevard.

Uit de jaarrekening 2015 blijkt dat de parkeerbaten de laatste jaren achterblijven. De geraamde parkeeropbrengsten voor 2016 worden om die reden verlaagd. Vanaf 2017 worden de begroting van de parkeeropbrengsten structureel verlaagd. De verlaging zal via de raad worden betrokken bij de behandeling van de kadernota. Tenslotte wordt nu gestart wordt met de voorbereiding van de parkeergarage Dolfinariumeiland waarvoor bij de raad een voorbereidingskrediet wordt gevraagd.

Ambitie

Het college kiest voor het versterken van de binnenstad en het reëel ramen van de parkeeropbrengsten. De dienstverlening vanuit parkeren staat voorop en de hoogte van de parkeertarieven sluiten aan bij de omvang van Harderwijk. Het college kiest daarom niet voor een zo hoog mogelijke ”theoretische” parkeeropbrengsten op basis van te hoge parkeertarieven voor Harderwijk. De financiële consequenties van deze keuze, zijn vertaald in een herziening van de begroting parkeeropbrengsten.

Parkeerproef

Vorig jaar is de gemeente gestart met de parkeerproef. Vanaf 23 maart 2015 besloot het college te starten met de zogenaamde parkeerproef. Daarbij werd in de Houtwalgarage en op het parkeerterrein aan het Westeinde van maandag tot en met vrijdag twee uur gratis parkeren mogelijk gemaakt. Die proef was nodig om inzicht te krijgen op de gevolgen van gratis parkeren in relatie tot het aantal bezoekers aan de binnenstad. Voor vergunningen werden lagere tarieven gehanteerd (Westeinde en gratis Flevoweg). Verder wilde het college het effect op het parkeergedrag van werknemers in de binnenstad weten bij de invoering van lagere tarieven voor vergunningen en het gratis parkeren.

Evaluatie parkeerproef

De evaluatie is inmiddels uitgevoerd. Daaruit blijkt dat het gratis parkeren in de binnenstad door de parkeerproef de inzet van de beschikbare parkeercapaciteit verhoogt. Door het gratis parkeren is er sprake van een toename van het aantal bezoekers van circa 167.850 op basis van 12 maanden parkeerproef. Het grootste deel van de groei is gerealiseerd door de parkeerders met een parkeerduur korter dan twee uur en bedraagt 95.550 parkeerders of circa 143.250 bezoekers. De parkeerbezetting van de Houtwal gemiddeld is toegenomen met 65 parkeerders. Ook het aantal parkeeruren is toegenomen. Het financieel effect van de parkeerproef is € 146.700,- aan minder parkeeropbrengsten en valt daarmee binnen het geraamde financiële risico van de parkeerproef van € 150.000,-.

Parkeernota

Tegelijkertijd met de evaluatie van de parkeerproef is er een ontwerp parkeernota opgesteld. Dat ontwerp is een vervolg op de evaluatie van de parkeerproef. Het huidige parkeerbeleid (in relatie met de parkeertarieven) vraagt om bijstelling gegeven de huidige situatie. De aanbevelingen van de parkeerproef zijn van belang voor de definitieve parkeernota. Het ontwerp parkeernota wordt besproken in de commissie Ruimte van april. De suggesties van de commissie worden betrokken bij de uitwerking van de definitieve parkeernota, die vervolgens opnieuw de raad zal passeren.