Na 2021 minder snelweglawaai door meters hogere geluidsschermen A28

Door Harry Schipper – De gemeente gaat eind deze maand in gesprek met de buurtcomités die zich al jarenlang inzetten voor minder verkeerslawaai van de A28. Met - eindelijk – goed nieuws: want de sloop van de oude, verroeste golfplaten geluidsschermen en de bouw van nieuwe start volgens planning eind volgend jaar.
 

De nieuwe geluidsschermen worden parallel aan de Thorbeckelaan in de wijk Wittenhagen maar liefst acht meter hoog.

Dankzij de twee miljoen euro die Harderwijk bijpast gaan op andere plekken de schermen, die volgens Rijkswaterstaat maar drie of vier meter hoog hoeven, extra omhoog naar vijf meter.
 
Het gaat dan om het lange geluidsscherm voor de wijken Veldkamp, Tinnegieter en Tweelingstad tussen de Oranjelaan tot aan bijna de Mecklenburglaan en een korter scherm aan weerszijden van het viaduct Deventerweg.
 
Het scherm er tussenin, parallel aan de Reinwardtlaan, moet van Rijkswaterstaat sowieso zes meter hoog worden, dus daar hoeft geen Harderwijks geld bij. Er komt bovendien nog een nieuw, twee meter hoog scherm bij langs de afrit Ermelo. De schermen langs het Slingerbos en Tonsel blijven hun hoogte van twee meter houden. En de betonnen schermen langs heel Stadsweiden blijven gewoon staan.
 
Een en ander blijkt uit een voortgangsrapportage waarom de raad in april had gevraagd. Die wilde ook weten waarom er zulke opvallende verschillen bestaan tussen de meetresultaten van het verkeerslawaai (waarvoor de gemeente opdracht gaf) en de berekeningen waarop Rijkswaterstaat zich baseert om te bepalen hoe dik en hoog de vervangende schermen moeten worden. Daar zijn de rijks-rekenmeesters nog steeds niet uit, al roepen ze alvast dat dit waarschijnlijk komt door het stillere wegdek dat is aangebracht.
 
Ondertussen is Rijkwaterstaat gestart met de ontwerpen van de nieuwe schermen. Het stond al in de planning van de snelwegbeheerder, maar omdat in de afgelopen decennia de drukte op de A28 sterk is toegenomen en de wettelijke eisen qua geluidsbelasting op woningen zijn aangescherpt, vallen de nieuwe schermen hier en daar opvallend hoger uit.
 
Om te voorkomen dat de schermen nóg hoger zouden uitvallen, heeft Rijkswaterstaat vorig jaar al bij de vervanging van het wegdek van het noordelijk deel van de A28 ZOAB (zeer open asfaltbeton) toegepast, wat al een aardige geluidsreductie van twee decibel opleverde. Tussen de afslag Oranjelaan en de N302 is dat ZOAB zelfs dubbellaags aangelegd, omdat dit nóg ‘stiller’ is. Ook het zuidelijk deel van de A28, dat nog onder handen genomen moet worden, krijgt dit dubbellaags ZOAB. Over de totale lengte van de snelweg langs Harderwijk zelfs, dus vanaf het Crescentpark tot net iets voorbij de wijk Frankrijk.
 
De gemeente Harderwijk is al jaren in gesprek met Rijkswaterstaat om het lawaai van de snelweg terug te dringen. Rijkswaterstaat heeft daarbij al die tijd vastgehouden aan haar eigen planningen om het wegdek in 2019 te vernieuwen en de schermen ergens in 2021 te vervangen. Ze staan echter open voor het idee van Harderwijk om het lawaai verder omlaag te krijgen dan wettelijk gezien moet.
 
Zeker nadat Harderwijk de portemonnee trok en met twee miljoen euro aan biljetten ging wapperen. Daarover gaan de meest recente gesprekken tussen gemeente en Rijkswaterstaat dan ook. Want Harderwijk wil voor zo’n bak eigen geld wel de hoogst mogelijke akoestische winst behalen. Het resultaat is dat dus flink wat schermen hoger (naar vijf meter) gebouwd kunnen worden, waardoor het geluid in vergelijking met de eerder geplande schermen van Rijkswaterstaat twee tot vier decibel afneemt. Op één plek zelfs zes decibel. Voor de leek lijkt dat misschien weinig, maar grofweg betekent elke drie decibel meer of minder respectievelijk een verdubbeling of halvering van het lawaai. Best veel dus.
 
Rijkswaterstaat en gemeente gaat de concepten waarover overeenstemming is bereikt nu uitwerken tot een conceptontwerp. Ook wordt bepaald wie van beide gaat aanbesteden en realiseren, waarna de aanbesteding volgt. De aannemer ontwerpt dan het definitieve scherm.
 
Langs Harderweide, waar de laatste woningbouwfase van start gaat, komt ook een geluidsscherm. Voor dit grootste en hoogste scherm – een aarden wal van acht meter hoog met daar bovenop een scherm van vier meter, mag Harderwijk ook de portemonnee trekken: hier betaalt Rijkswaterstaat namelijk geen cent voor, omdat de gemeente ook de initiatiefnemer is voor de woningbouw zo vlak langs de snelweg. En dan zijn geluidsmaatregelen dus voor eigen rekening…
 
De gemeente gaat alle geluidmaatregelen nog toelichten aan de buurtcomités die zich al jaren, sommige zelfs decennialang, inspannen om het snelweglawaai terug te dringen. Zij mogen dan ook op de voorgestelde maatregelen reageren. Ook de bewoners die niet in comités zitten, maar wel wonen in huizen waar na de schermbouw nog altijd te veel lawaai op de gevels knalt, worden op de hoogte gebracht van de geluidssaneringsmaatregelen die voor hen mogelijk zijn. Zij krijgen een brief van Rijkswaterstaat en zijn ook welkom om de informatiegesprekken van de gemeente.