Meer trucks op straks overdekte Harderwijkse Zonneweide

Door Harry Schipper – P8 Zonneweide, ofwel het overloopterrein aan de N302, tegenover het Waterfront, blijft ook na de bouw van een overkapping met zonnepanelen beschikbaar voor Harderwijkse vrachtwagenchauffeurs die hun vrachtwagencombinatie willen parkeren.

De gemeente verhoogt zelfs het aantal parkeervergunningen voor vrachtwagens van twintig naar 25, omdat er tot dusver altijd wel plek is op het enorme parkeerterrein

B en W van Harderwijk laten dit weten aan het Harderwijk Anders-raadslid Gerwin te Pas, die schriftelijke vragen had gesteld over de parkeerproblemen van lokale vrachtwagenchauffeurs die rijden voor een niet in Harderwijk gevestigde transportonderneming. Te Pas klom in de pen nadat hij van enkele chauffeurs vernam, dat het voor hen lastig was om buiten werktijd hun vrachtwagens ergens in de stad te parkeren.

Binnen de bebouwde kom van Harderwijk en Hierden is het namelijk verboden om wagens langer dan twaalf meter te parkeren. Maar ook buiten de bebouwde kommen is het bijna nergens een goede plek te vinden om een vrachtwagen te parkerende . En voor P8 Zonneweide bestaat een wachtlijst.

De Zonneweide is nu ruim een jaar in gebruik en staat lang niet altijd vol met vrachtwagens. Volgens het gemeentebestuur komt dat, omdat veel van de vergunninghouders ook internationale transporten rijden en dus lang niet alle dagen of nachten op het enorme Harderwijkse parkeerterrein staan. Omdat er zoveel ruimte is -en overblijft - , wil de gemeente daarom het aantal vergunning met vijf verhogen naar 25.

Raadslid Te Pas vroeg verder of er niet nog meer geschikte en gratis parkeerplekken zijn in de gemeente waar truckchauffeurs hun combinatie kunnen parkeren. B en W stellen dat met het verplaatsen van de stallingsruimte aan de Daltonstraat naar de Zonneweide al een verdubbeling van de parkeercapaciteit is gerealiseerd en vinden dat ze daarmee best goed zijn tegemoetgekomen aan de parkeerwensen van lokale truckers. ‘Zeker in vergelijking met andere gemeenten’, schrijven ze erbij.

Te Pas wilde ook weten of er een ontheffing op het verbod kon worden verleend aan truckers om doordeweeks in de avond en nachtelijke uren ook binnen de bebouwde kom hun vrachtwagens te mogen parkeren. Maar dat zit er niet in, antwoorden B en W. Zij hebben het verbod juist ingesteld om zo mogelijke overlast van geparkeerde vrachtwagens te voorkomen.

Parkeerplaats Zonneweide Harderwijk