Woensdag 4 juni werd er in basisschool Dok 19 een feestelijke bijeenkomst gehouden met vertegenwoordigers van alle christelijke VCO-scholen uit Harderwijk en Hierden. Tijdens deze bijeenkomst werd een traject van twee jaar feestelijk afgesloten.
De VCO-scholen hebben hierbij nauw samengewerkt met de Theologische Universiteit van Utrecht en het Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit. Het uitgangspunt van de ontwikkelde visie is onder meer dat de begrippen 'geloof-hoop-liefde' centraal staan in het lesgeven aan de leerlingen, de toekomstige wereldburgers.Gedurende dit traject is een visie beschreven van waaruit de scholen hun lessen burgerschap willen vormgeven
De scholen willen dat de kinderen geloven in zichzelf en de ander. Ze leren hen te hopen op en werken aan een betere toekomst, vanuit liefde en respect voor zichzelf en de ander. Daarbij zal als bron de levensbeschouwelijke identiteit van de scholen centraal staan.
Bij deze bijeenkomst waren ook de politieke partijen van Harderwijk, andere belanghebbenden en onder meer de wethouder van onderwijs, jeugd en sport uitgenodigd. De wethouder, Marcel Companjen, kreeg een poster overhandigd waarop de visie van de VCO-scholen staat weergegeven. De komende jaren zullen er boeiende lessen in burgerschap worden gegeven vanuit de levensbeschouwelijke identiteit op de VCO-scholen in Harderwijk en Hierden en daarmee hopen de scholen dat de leerlingen mogen opbloeien tot actieve en betrokken toekomstige (wereld-)burgers van Harderwijk en ver daarbuiten. De bijeenkomst werd afgesloten met een rondgang langs foto's van lessen die op alle VCO-scholen gegeven worden vanuit deze visie op burgerschap.