Lichte toename klachten over de gemeente Harderwijk

Door Harry Schipper – Bij de gemeente Harderwijk zijn vorig jaar 26 klachten binnengekomen; drie meer dan het jaar daarvoor.
 

Ook over Meerinzicht, het samenwerkingsverband van de gemeenten Ermelo, Zeewolde en Harderwijk, kwamen klachten binnen over medewerkers en de uitvoering van taken. Daarvan kwamen er 29 van Harderwijkers.

Dat staat te lezen in het zojuist gepubliceerde ‘Jaaroverzicht 2019 klachten gemeente Harderwijk’.

Een behoorlijk deel van de klachten die over het Stadsbedrijf gingen, betroffen de reconstructie en paarkeerfaciliteiten in en rond de boulevard en gingen vaak over de werkzaamheden. Veel klachten – bijna de helft - betroffen ook de handelswijze van gemeentelijke medewerkers. Drie ervan werden later weer ingetrokken, meestal omdat er een oplossing werd bereikt. De resterende klachten werden meest gegrond verklaard, of deels gegrond, deels ongegrond.

Concreet werden er van de 26 klachten 8 gegrond verklaard, 3 ongegrond, 6 deels gegrond, deels ongegrond, nog eens 6 klachten werden ingetrokken en 3 klachten zijn nog in behandeling.

Wie niet tevreden was over de afhandeling van zijn of haar klacht kon die klacht ook voorleggen aan de Nationale Ombudsman. Die meldt in zijn overzicht dat er in 2019 vanuit Harderwijk 19 klachten waren binnengekomen en nog eens drie die in 2018 al waren ingediend, maar nog in behandeling waren. Bij 19 klachten heeft de Ombudsman die zonder onderzoek of inhoudelijke behandeling de vraag beantwoord of de persoon terugverwezen voor de interne klachtenbehandeling door de gemeente Harderwijk. Twee verzoeken zijn na onderzoek tussentijds beëindigd en één klacht is met een rapportbrief afgedaan, waarbij  werd aangegeven dat verder onderzoek niet nodig was.