Leerlingen en docenten genoten van laatste lesweek (Foto's)

De laatste week van het schooljaar zit er op. De derdejaars zijn allemaal terug van kamp en de vierdejaars leerlingen genieten al even van hun welverdiende vakantie. De eerste- en tweedejaars leerlingen hebben deze laatste lesweek hun schoolboeken niet open gehad. Zij hadden een week vol sport, cultuur en plezier. 

Vanochtend hebben ze de activiteitenweek afgesloten met een ouderwetse spelletjesochtend.

Er was een stranddag gepland, maar die is vanwege de slechte weersvoorspellingen niet door gegaan.

Twee docenten, voor allebei het eerste schooljaar, hebben de activiteitenweek in elkaar gedraaid. “Uiteraard met hulp van collega’s”, zegt Talent in Zicht- en beeldende vorming docente Mariska Vos. Mede-organisator en docente Nederlands Daniëlle Alberts: “Je bent natuurlijk nieuw, dus wil je iets goeds neerzetten. Dat verklaart de vijf verschillende roosters, waarvan de laatste nog in de activiteitenweek naar alle collega’s gestuurd is”, zegt ze lachend.

Van bowlen en zwemmen tot een Reizend Museum, een sportbattle en een lezing van jeugdboekenschrijfster Corien Oranje.

“Het was een goede mix tussen sportief en cultureel. Juist doordat die mix de leerlingen goed deed, kreeg de schrijfster gemotiveerde, geïnteresseerde kinderen om mee te werken”, aldus Vos. Het Reizende Museum was ook een succes. Die kwam uit de koker van Vos. Een vriendin van haar heeft het museum zeven jaar geleden opgezet. “Van prehistorie tot moderne kunst. Ze heeft uit veel verschillende stromingen de meest bekende kunst nagemaakt en die stelt ze ten toon, waar ze die week of dagen dan ook maar staat.”

Afgelopen donderdag stonden de TiZ lokalen in het teken van kunst.

“Heel laagdrempelig. Dat werkte goed.” Ook de sportbattle, een soort ‘battle of the bridges’ sportdag XL, op de mooiste dag van de week, was een succesnummer.

Beide docenten kijken terug op een succesvolle week, waarin de ouders zelfs naar school belden om te zeggen dat hun kind zo genoten had. “Dat is natuurlijk top. We organiseerden deze week in de hoop dat docenten de dialoog aan zouden gaan met de leerlingen. Dat er andere gesprekken tussen hen zouden plaatsvinden dan in een leslokaal. Dat zowel leerling als docent op deze dagen kan voortborduren in de komende twee of drie jaar”, aldus Alberts.