Kostbaar verleggen fietspad voor weekmarkt van de baan

Harry Schipper – Er komt begin volgend jaar een nieuw – en veel minder ingrijpend - plan hoe de marktkramen van de weekmarkt op en aan de Vitringasingel komen te staan.

Met een nieuwe marktopstelling wordt het fietspad langs de Vitringasingel vrijgehouden en hoeft het dus niet tegen hoge kosten om de kramen heen te worden aangelegd

Die kosten, zo’n 270 duizend euro, stuiten op bezwaren van diverse raadsfracties, waaronder die van Harderwijk Anders. Zij kregen deze week van het college van B en W antwoorden op de schriftelijke vragen die HA-raadslid Bert Buitenhuis erover had gesteld. Die wilde vooral weten waarom B en W er voor hadden gekozen om de weekmarkt definitief naar de Vitringasingel te verplaatsen en niet gewoon teruggeplaatst kon worden naar het Kloosterplein.

B en W antwoorden nu dat de huidige opstelling van de kramen in de coronaperiode is ontstaan en goed bleek te bevallen. Vandaar ook de wens van de marktcommissie om de kramen aan de Vitringasingel daar te laten staan. B en W gingen aanvankelijk mee in die wens, maar moesten wel eerst een oplossing bedenken voor de fietsers die niet langs de kramen konden die op het fietspad stonden. Die trokken vorig jaar al stevig aan de fietsbel. Een daaropvolgend verkeerskundig onderzoek, met inbreng van onder andere de marktcommissie, omwonenden, de werkgroep toegankelijkheid en het verkeersplatform, kwam toen met de (dure) oplossing om het fietspad om te leggen.

Maar uit overleg met leden van de marktcommissie,  eerder deze maand, blijkt nu dat de commissie toch liever de markt geconcentreerd ziet op het Kloosterplein. Daarbij speelt niet alleen het tegengaan van versnippering van de markt een rol, maar hikten de commissieleden vooral aan tegen de hoge kosten die gemoeid zijn met het overeind houden van hun oude wens om een aantal kramen aan de Vitringasingel te laten staan. De marktcommissie wilde dit graag, omdat het langsrijdend verkeer dan eerder in de gaten heeft dat er weekmarkt is.

Dat laatste argument is reden voor zowel de marktcommissie als B en W om de kramen langs de Vitringasingel en tussen Kloosterplein en Vitringasingel in een toekomstige kraamopstelling niet helemaal los te laten. Maar het nieuwe plan wordt wel minder ingrijpend en het kostbare verleggen van het hele fietspad komt daarin dus niet meer aan de orde.

Dat nu niet besloten wordt om gewoon weer alle kramen op het Kloosterplein te plaatsen, zoals vroeger, heeft volgens B en W een aantal redenen. De gemeentebestuurders menen dat mensen tijdens de coronaperiode de weekmarkt weer hebben ‘herontdekt’, wat blijkt uit de toegenomen aantallen bezoekers, ook ná de coronatijd. De mensen zijn daarbij, aldus B en W, gewend geraakt aan het feit dat er op het Kloosterplein veel meer bewegingsruimte is. De markt is daardoor bovendien veel aantrekkelijker, meer zichtbaar en overzichtelijker geworden en er is ook meer bewegingsruimte bij calamiteiten. Bijkomend voordeel is dat de markt sneller en veiliger kan worden opgebouwd en afgebroken.

B en W willen ook niet de markt richting Smeepoortenbrink uitbreiden, zoals decennia geleden het geval was. Dat kan nu niet meer, omdat de historische bestrating op het plein de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid in de weg staat en de markt verder wordt versnipperd. Ook is de Paradijspoort, de verbinding tussen beide pleinen, zeer smal, wat het om zowel praktische redenen als veiligheidsredenen onwenselijk maakt om de markt weer over beide pleinen te verdelen.

Het nieuwe plan omhelst naar alle waarschijnlijkheid nog steeds ‘infrastructurele aanpassingen’, maar dan wel kleinschaliger en dus goedkoper dan het omleggen van het hele fietspad.