Klaargestoomd voor de toekomst

Elke maand gaat Stad in Bedrijf met een bedrijf uit de regio naar Stomerij Topcleaning in Harderwijk. 

Tijdens dit bezoek wordt gekeken naar de zakelijke ontwikkelingen en hoe hier creatief op in te spelen valt.

Deze maand komt Henk van de Bunte van Nissan van de Bunte uit Nunspeet aan het woord. Hoe stoomt hij zijn onderneming klaar voor de toekomst? 

Stomerij Topcleaning Harderwijk

De ontwikkelingen in de branche

 Vorig jaar vierden Henk van de Bunte senior en zijn vrouw Henny in Nunspeet het 25-jarige bestaan, deze zomer openen ze een tweede vestiging op bedrijvenpark Tonsel in Harderwijk. Familiebedrijf Nissan van de Bunte beleeft tegen de branchestroom in al jarenlang een fikse groei. Dat is mede te danken aan de intrede in 2013 van Henk van de Bunte junior die de leiding krijgt in Harderwijk.
 
‘In zijn algemeenheid is de branche nog steeds niet wat het was. Binnen Europa zijn Nederland en Griekenland de enige twee landen waar de autoverkopen al jaren teruglopen. Bij ons heeft dat te maken met het overheidsbeleid dat steeds weer verandert. Zo is de wegenbelasting op kleine auto’s teruggekeerd en wijzigt de BPM jaarlijks.’
 
De bijtelling op alle zakelijke voertuigen is eveneens opnieuw aangepast. ‘We hebben nu één standaardtarief van 22 procent. Nissan investeerde in honderd procent elektrische auto’s en niet in hybride types. Daar zijn de grootste klappen gevallen omdat deze eerst 14 procent bijtelling kenden. Het gevolg is dat mensen weer leaseauto’s kiezen die ze mooi vinden. De zakelijke emotie is teruggekeerd. De verwachting binnen onze branche is dat we een aantal stabiele verkoopjaren tegemoet kunnen zien met mogelijk een lichte stijging.’ 

Hoe speelt Nissan van de Bunte op deze ontwikkelingen in?

‘De afgelopen vier jaar is bij ons qua marketing heel veel veranderd. Mijn ouders zijn niet van de generatie die met computers heeft leren omgaan. Ik heb gelijk sterk ingezet op internetactiviteiten. We bieden onze nieuwe en gebruikte auto’s op diverse websites aan. Mensen maken nu eenmaal al een selectie op internet. In de showroom zijn ze daardoor al van heel veel zaken op de hoogte. Ze willen alleen nog de rijervaring. Daarnaast reageer ik heel snel en adequaat op mailverkeer. Uit beide initiatieven hebben we winst gehaald  en stukken meer handel. Onze Nissans vinden nu in het gehele land aftrek.’
 
Omdat Nissan van de Bunte in Nunspeet al veel klanten ontving uit Harderwijk en Zeewolde besloot de familie tot een nieuwe hoofdvestiging op de centraal gelegen Harderwijkse autoboulevard. Begin deze maand is aan de Zuiderbreedte de bouw begonnen van een pand dat dankzij aardwarmte en 165 zonnepanelen op het dak volledig energieneutraal zal zijn. De zes medewerkers komen in een showroom van 650 vierkante meter en een werkplaats van 400 vierkante meter. Het buitenterrein biedt plaats aan ruim honderd occasions.
 
‘In deze tijd spelen wij met de nieuwbouw toekomstgericht in op duurzaam, maatschappelijk verantwoord ondernemen. We zijn een van de eerste dealers in Europa die het nieuwe Nissan Retailconcept voor de inrichting krijgen. Het is de online Nissanbeleving die we in de showroom vertalen in de nieuwste technische snufjes. We krijgen een heel transparante, lichte uitstraling met een koffiewachtruimte in het hart van de showroom. De klant staat immers centraal.’
 
Op Tonsel zal Van de Bunte zich nog meer richten op de diverse types elektrische auto’s van Nissan én de bedrijfswagens waarvoor een garantie geldt van vijf jaar, of 160.000 kilometer. Van de Bunte is het derde dealerbedrijf in ons land dat de Nissan GT-R sportwagen in huis krijgt.
 

De ondernemerstip

‘De kooporiëntatie van de klant vindt tegenwoordig grotendeels online plaats. Zorg dus dat de ervaring van die klant aansluit bij de beleving én de communicatie in het bedrijf zelf.’

Bedrijf: Nissan Van de Bunte
Locatie: Nunspeet
Website: www.nissanvandebunte.nl

Bron: Stad in Bedrijf
Tekst: Kees van Loon
Foto: Fotostudio Merjenburgh