HK Haringparty: ontmoet je zakelijk netwerk op een mooie zomerse avond

Door Marco Jansen - Een stijlvol avondje uit in een kleinschalige, intieme setting op de sfeervolle Vischmarkt. Bij de 16e HK Haringparty, op donderdag 15 juni van 19.00-23.30 uur, ontmoet je je zakelijk netwerk in een ongedwongen sfeer. „Het is een zakelijk, maar persoonlijk evenement waar het aan niets ontbreekt.”

De HK Haringparty wordt al sinds 2006 georganiseerd door de Jonge Ondernemers Harderwijk (JONH) en geldt door de jaren heen qua bezoekersaantallen als één van de meest succesvolle haringparty’s van het land

Het netwerkevenement is sinds 2022 terug op de Vischmarkt en trok vorig jaar 800 bezoekers. „De editie daarvoor, in 2019, was op nog de parkeerplaats en dat was met 2000 bezoekers te groot geworden. Het intieme, sfeervolle gevoel hebben we op de Vischmarkt weer teruggevonden. We zijn teruggegaan naar hoe het ooit is ontstaan en dat was een groot succes”, vertellen voorzitter Karlijn L’Ortye en veilingmeester Peter van den Berg.

Karlijn L’Ortye heeft direct na de evaluatie van de laatste haringparty de voorzittershamer overgenomen van Erwin Bruinink. Zij zat al bij de Jonge Ondernemers Harderwijk en mocht vorig jaar de HK Haringparty presenteren. „Het concept van de haringparty is vorig jaar veranderd. De prijs van de tickets is 135,- euro exclusief BTW, inclusief een maatschappelijke bijdrage voor het goede doel. Voor deze entreekaart krijg je alles inclusief: goede wijnen, luxe hapjes, een goed publiek en een stijlvolle avond. Je koopt een compleet verzorgd avondje uit met de zekerheid dat je je zakelijk netwerk ontmoet. Dit is één van die momenten dat je elkaar weer ziet op een ongedwongen manier.”
 
Naast de losse kaarten zijn er hele maatjespakketten van 1.000 euro (8 kaarten) en halve maatjespakketten van 500 euro (vier kaarten). Wie tot en met 5 juni een heel maatjespakket afneemt, wordt vermeld op het sponsordoek. Er zijn op dit moment vier tentsponsoren: Wensink Mercedes Benz, Autobedrijf BMW Ekris, Transportbedrijf St. van den Brink en Perspectief. 
 
Vorig jaar kreeg Stichting De Maretak een cheque van 25.000 euro. Dit jaar zijn er drie goede doelen: een maatschappelijk, sociaal en cultureel doel. „Stichting Leergeld Randmeren is het maatschappelijke doel, voor hun is het bedrag een aanvulling op het budget voor leerlingen. Het culturele doel is de Botterstichting; zij gebruiken het geld voor de renovatie van de HK21. Deze boot is ooit mede aangekocht met gelden van de Jonge Ondernemers Harderwijk. Dat kon met de opbrengst van het vaatje. Het sociale doel is Stichting Felice, die helpt bij het verwerking van het pijnlijke verlies van jong overleden of te vroeg geboren baby’s. Zij begeleiden, brengen ouders bij elkaar die dat hebben meegemaakt en maken bijvoorbeeld een fotoshoot van het overleden kindje. Er waren veel pitches voor goede doelen en daarom hebben we een weloverwogen keuze gemaakt met een goede spreiding.”
 
Peter van den Berg, Jeroen de Jong en Johan Kok zijn de drie veilingmeesters: een goed trio, goed op elkaar ingespeeld en samen kennen ze iedereen. Tijdens de avond gaat kunstenaar Peter Riezebos het haringvaatje live schilderen.

Van den Berg: ,,Het blijft altijd apart om een tactiek te bedenken om zoveel mogelijk geld op te halen, want de één wil wel een podium en een ander niet. Je hebt natuurlijk ook genoeg mensen op de vloer nodig die mee willen bieden voor het goede doel. Het streven is weer een volle Vischmarkt met gezelligheid als hoogste prioriteit en als tweede een zo hoog mogelijke opbrengst voor de goede doelen.”
 
De drie cheques met hetzelfde bedrag - dat achteraf bekend wordt gemaakt - worden op deze avond overhandigd aan de verschillende goede doelen. Ook wordt er een proefbeeld onthuld van wat de JONH volgend jaar op ware grootte wil geven aan de stad Harderwijk. Het ontwerp hiervan is gemaakt door Natasja Bennink, bekend van de beeldenroute door de stad.
 
De haring wordt geleverd door Dries van den Berg & Zn. De haringschepen zijn inmiddels uitgevaren en met sonars gaat men op zoek naar de goede nieuwe haring. Van den Berg: „Met een ringnet systeem wordt de school haringen gevangen. De monsters worden opgezogen. Pas als de kwaliteit goed genoeg is wordt de hele school haring binnen gehaald: jonge vette haring (vetpercentage minimaal 16%) zonder sporen van hom of kuit. Dit is een duurzame manier van vissen.”
 
De organisatie van de Haringparty is de bewoners van de Vischmarkt dankbaar dat ze hun ‘voortuin’ mogen gebruiken voor het evenement. De gemeente heeft inmiddels een toezegging gedaan voor een meerjarige vergunning op deze locatie. „Kom allemaal, we rekenen op jullie aanwezigheid en hopen op een mooie zomerse avond. Dit wil je niet missen!”
 
www.hk-haringparty.nl

Haringparty 2023
(Foto Marco Jansen)