Het Geheim van Hans Liberg

Al jaren komt hij met veel plezier naar Harderwijk en geeft nog steeds de voorkeur aan de ouderwetse paling in plaats van het boeketje bij het slotapplaus. 

Op donderdag 1 oktober doet hij Theater Harderwijk weer aan met zijn nieuwe show Jazz & Comedy.

Hoe kom je erbij om Jazz in je programma te gebruiken?
Ik ben voor een deel opgegroeid met Jazz. Mijn moeder zong liedjes van de Andrew-sisters en Glenn Miller, wat toen ook Jazz was. “Waarom krijg je steeds weer, bijna iedere keer, van het drinken zo’n Kater, van nu af aan geen druppel meer” een liedje van de Millers, klonk bij ons door de radio. Als student heb ik veel Jazz gespeeld, allerlei stijlen door elkaar, New Orleans, Dixyland, Swing, Bebop en steeds moderner. Ik speelde in Amsterdam in de Jazzclub “de Kroeg” met mensen als Johnny Engels en Hans Dulfer, tot ik in de gaten kreeg dat Muziek en Humor eigenlijk beter bij mij paste. Misschien is het een geheimtip, dat ik als Jazzmuzikant ben begonnen. Ik heb zelfs nog eens een Solistenprijs gekregen op het Bredase Jazz Festival in 1974 als gitarist want dat speelde ik toen meer dan piano. Verder speelde ik ook banjo en daarmee heb ik nog tourneëen gedaan in Californië, ik was 20, waar de traditionele Jazz zeer populair was. Via de banjo heb ik heel veel vrienden gemaakt.

Humor staat wel centraal in deze show. Ik ga de zelfde combinaties maken als ik met klassieke muziek doe. Jazz leent zich daar eigenlijk nog meer voor. Jazzmusici klooien aan de lopende band met hun ideëen, citeren de hele tijd liedjes van anderen en hebben een doorleefde humor. Bovendien: Jazz is Jong en Jazz is sexy op het moment, dus beter moment kan ik niet uitkiezen.

Dus alleen Jazz?
Nee er zit ook pop in, klassieke melodiën, melodiën van de straat. Alles zit erin. Er wordt geklooid met de twee muzikanten, die me begeleiden, wat altijd weer een feest ist en er wordt veel geïmproviseerd, want dat is de basis van Jazz. Maar ook Tchaikovsky leent zich heel goed voor Jazz, omdat hij zelf zo ritmisch was en trendy trouwens. Tchaikovsky was behoorlijk modieus in zijn tijd. Tchaikovsky swingt, hij was een echte Nutrocker.
 
Wat wil je met Jazz and Comedy.
De opzet van deze show is om in het kleinere zalencircuit een soort club-sfeer te creëren, die je in een theaterzaal niet vindt. Het liefst zou ik hebben, dat de mensen hun drankjes mee naar binnen kunnen nemen. De sfeer van de Northsea-Jazz-Club. Een Waanzinnig festival trouwens, waar overigens lang niet altijd Jazz gespeeld wordt, Stevie Wonder treedt er ook op. Tony Bennett en Lady Gaga. Dat is geen Jazz, officieel dan hé. In Montreux zie je Al Jarreau en bij mij om de hoek aan de oostzee op Jazz Baltica zie je heel veel cross-over. Kortom je kunt met Jazz alle kanten op, waarom niet de Humorkant?
Ik wilde dit programma ook doen omdat het de mogelijkheid biedt om het op internationale festivals te gaan spelen en daar zijn er heel veel van.

Als je niet van Jazz houdt is het dan leuk om naar jouw show te gaan?
Natuurlijk…want de andere 50% is geen Jazz, is humor. Het gaat mij om de combinatie. Iets wordt grappig als je het combineert met iets totaal anders en dat doe ik voortdurend. Farell Williams met Mozart, Toots Thielemans met Bach. Jazz leent zich daar enorm voor. Én uiteindelijk wordt alles Jazz: God save the queen van the Sexpistols is verjazzd. Nummers van de Beatles worden verjazzd. Nirvana is verjazzd. Als je op Google bv. Bach intoetst en dan Jazz erachter ontdek je krankzinnige combinaties. Heel leuk om te doen.
We gaan heel weinig FreeJazz spelen denk ik, tenzij het hilarisch wordt. Ik ben natuurlijk ten eerste amuseur en tentweede musicus. De show is daarnaast heel leerzaam, je leert over het ontstaan van de jazz, dus waar voor je geld.
 
Is het ook voor saaie mensen?
Haha, saaie mensen komen niet naar mijn voorstelling volgens mij, maar ze moeten wel breed kunnen associëren en zich openstellen voor alles wat niks met elkaar te maken heeft.
 
Ga je het weer alleen op Piano doen?
Ben je gek, ik ga een heleboel verschillende instrumenten spelen. We hebben dus Bas en slagwerk, maar ik ga Saxophone gebruiken, proberen John Coltrane na te doen. Trompet om Miles Davis en Dizzy Gillespie te imiteren. Ik ga mezelf nadoen.  Mondharmonika, klarinet, gitaar, banjo, worstfagot ik weet nog niet precies, maar er komt veel kleur in deze show. Ik heb net een show gespeeld op het SchleswigHolsteinfestival met de titel Tchátchátchátchaikovsky en daar heb ik nog veel stukken van over. Tchaikovsky heeft ook in vijfkwartsmaat geschreven en dat swingt net zo hard als TakeFive van Dave Brubeck.
 
Ben je niet te oud voor zoiets?
Ik zag laatst een jazzpianist Ahmad Jamal en die is geloof ik 85 en straalt nog zoveel vitaliteit uit. Jazzmusici worden niet makkelijk oud maar ze blijven wel heel lang jong. Zo’n man is altijd zeventien gebleven en dat gevoel heb ik zelf trouwens ook. Je kan heel lang jong blijven. Ik blijf een kind op het podium en ik werk niet, ik spéél al mijn hele leven.