Harderwijkse Uitdaging vaart nieuwe samenwerkingskoers

De Harderwijkse Uitdaging, het bedrijvennetwerk dat zich inzet voor de samenleving, gaat zijn zaken professioneler aanpakken. Dat verzekert Joost Fraanje, bestuursvoorzitter van de Harderwijkse Uitdaging. ´Met oog voor betrokken ondernemerschap cre‘ert de Uitdaging meer aandacht voor de lokale leefomgeving. Daarnaast focussen we op duurzame kwaliteitsmatches, dankzij aansprekende pitches van lokale stichtingen en verenigingen.´ 

Onder het motto ‘Samen Sterker’ presenteerde de Harderwijkse Uitdaging deze maand zijn volledig nieuwe huisstijl in combinatie met een gerestylede website. Met de bevlogen Joost Fraanje van Broekhuis Volvo als voorzitter is een vrijwel compleet ander bestuur aangetreden.

ZOVEEL MOGELIJK MATCHES
‘Het wordt een jaar vol uitdagingen,’ zegt Fraanje, ‘maar de Harderwijkse Uitdaging is er klaar voor en begint al te bruisen.’ Het Harderwijkse bedrijvennetwerk is de samenwerking aangegaan met de Bedrijvenkring Harderwijk om zoveel mogelijk matches te realiseren. De nieuwe workshops ‘Succesvol zakendoen met het bedrijfsleven’ verstevigen volgens de bestuursvoorzitter ‘het fundament van de bruggen die de Harderwijkse Uitdaging slaat tussen het maatschappelijke veld en het bedrijfsleven’.

´Wat is er mooier om als ondernemer je ervaring te delen met mensen, ze te begeleiden, coachen en introduceren in netwerken?´ - Joost Fraanje, Broekhuis

De Harderwijkse Uitdaging wil zich in 2019 gaan profileren als ‘preferred supplier’. Dat laat manager Esther Rozeboom weten. ‘Bij ons kun je terecht als je invulling wilt geven aan maatschappelijk betrokken ondernemen. Wij dagen iedereen uit zich bij de Harderwijkse Uitdaging aan te sluiten. Dankzij onze nieuwe koers maken we het de maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven makkelijk elkaar te leren kennen en om bij elkaar betrokken te raken. Elke verbinding noemen we een match.’
 
ERVARING DELEN
De Uitdaging is een landelijk fenomeen met een kleine zeventig deelnemers. Maatschappelijke organisaties kunnen op eenvoudige wijze verzoeken indienen voor activiteiten of zaken die zij niet makkelijk zelf kunnen realiseren. Na acceptatie wordt gekeken welk bedrijf de aanvraag kan invullen. Ook komt het voor dat bedrijven actief zelf invulling willen geven aan betrokken ondernemerschap, maar niet weten voor wie. Zij kunnen terecht bij de Harderwijkse Uitdaging voor een leuke match.
 
Afgelopen drie jaar zijn honderden matches en de nodige projecten tot stand gekomen, steevast met gesloten beurs. Fraanje: ‘Wat is er mooier om als ondernemer je ervaring te delen met mensen, ze te begeleiden, coachen en introduceren in netwerken? Matchen verrijkt je leven. Het is bijvoorbeeld toch prachtig als je je bedrijfshal beschikbaar kunt stellen voor een vrijwilligers dag of als jouw oude interieur bij een stichting of vereniging weer goed gebruikt kan worden.’

´Het is geweldig om te zien hoeveel creativiteit en energie er ontstaat als bedrijfsleven en maatschappelijke partijen elkaar ontmoeten tijdens de workshop Succesvol zakendoen met het bedrijfsleven.´ - Teuno Blankesteijn, Perspectief Groep

SOCIALE BETROKKENHEID ETALEREN
Joost Fraanje en Esther Rozeboom zetten dit jaar samen met het bestuur en verschillende teams verbonden aan de Harderwijkse Uitdaging maatschappelijk betrokken ondernemen hoog op de Uitdagingsagenda. Fraanje: ‘We zoeken bedrijven die naast hun commerciële activiteiten een lokale bijdrage willen leveren. Ondernemers vergeten nog wel eens hoeveel kennis ze in huis hebben, die voor anderen van grote waarde is. We roepen bedrijven op zich aan te melden als aandeelhouder van de Harderwijkse Uitdaging. Op deze wijze kunnen ze hun sociale betrokkenheid etaleren. Samen boksen we het voor elkaar.’

´Meedoen aan de Harderwijkse Uitdaging biedt kansen voor zowel het bedrijfsleven als maartschappelijke organisatie. Het is dankbaar werk om lokaal iet bij te kunnen dragen.´ - Harm/Jan van Schaik, Burgemeester Harderwijk

Ester Rozeboom en Joost Fraanje Harderwijkse Uitdaging
Bron: Nieuwe Kijk op Zaken Harderwijk