Gezamenlijk veiligheidsplan voor gemeenten Ermelo, Harderwijk en Putten

De gemeenten Ermelo, Harderwijk en Putten hebben gezamenlijk het Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2016-2019 opgesteld in samenwerking met het Openbaar Ministerie (OM) en de Politie.

Het IVP is het beleidskader voor de aanpak van criminaliteit en onveiligheid in de komende jaren door deze gemeenten. Het bevat zowel de bovenlokale, gezamenlijke prioriteiten als de lokale prioriteiten van de gemeenten.

Bij de bovenlokale prioriteiten werken de drie gemeenten nauw samen. Het is één plan voor deze drie gemeenten die samen het politieteam Veluwe-West vormen. Dit plan volgt het IVP plan 2012-2015 op.

Samenwerking en verantwoordelijkheid

Iedereen is gebaat bij een veilige woon-, werk- en leefomgeving. Voor gemeenten is het daarom één van de belangrijkste aandachtsgebieden. De gemeente heeft de regie op de lokale veiligheid. In de uitvoering van het beleid wordt de verantwoordelijkheid gezamenlijk gedragen met veel partners zoals inwoners, ondernemers, instellingen en organisaties zoals het Openbaar Ministerie en de politie. Gemeenten doen vooral ook een beroep op inwoners om verantwoordelijkheid te nemen door te participeren in veiligheidszorg: persoonlijk (een goed beveiligde woning heeft een lager inbraakrisico) of collectief (participeren in een buurtwhatsapp). Zomaar enkele voorbeelden uit het nieuwe Integraal Veiligheidsplan 2016-2019 van de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Putten.

De vier bovenlokale prioriteiten

Ernstige overlast door personen in de woonomgeving
Bij het thema Ernstige overlast door personen in de woonomgeving speelt de persoonsgerichte aanpak van ingewikkelde situaties een belangrijke rol.

High Impact Crimes/Woninginbraak
In dit thema is de aanpak vooral gericht op het voorkomen van inbraken onder meer voorlichting aan bewoners, het stimuleren van vormen van buurtgerichte preventie, samenwerking met corporaties. Maar ook zorgen voor een goede persoonsgerichte aanpak van daders. Politie en Openbaar Ministerie zetten met prioriteit in op de opsporing en vervolging van daders van woninginbraak.

Maatschappelijke ondermijning/hennepaanpak
Bij dit thema staat de regionale samenwerking voorop voor een effectieve aanpak van hennepteelt en het voorkomen van vermenging van de criminele activiteiten in de maatschappij. Het regionale hennepconvenant vormt daarbij een belangrijk onderdeel in de aanpak. Partners zijn onder meer politie, Openbaar Ministerie, RIEC en woningcorporaties. Daarnaast kunnen de gemeenten aanvullende maatregelen inzetten door bijvoorbeeld vooraf na te gaan of bouwplannen niet uitgevoerd worden met criminele gelden (BIBOB-procedure) of het tijdelijk sluiten van en pand waar een hennepkwekerij gevonden is (Damoclesbeleid).

Leefbare en veilige vakantieparken
De gemeenten richten zich hierbij op het voorkomen en terugdringen van overlastsituaties specifiek op de vakantieparken met name door handhaving. Daarnaast ligt het accent op het aantrekkelijk maken van de vakantieparken en het vergroten van de recreatieve functie.

Prioriteiten gemeente Harderwijk

Drie vraagstukken zijn lokaal geprioriteerd:

a. Veilig Thuis = Aanpak en preventie huiselijk geweld/kindermishandeling

Ieder jaar worden in ons land meer dan 100.000 kinderen mishandeld of verwaarloosd. Gemiddeld heeft één kind in elke schoolklas te maken met een vorm van kindermishandeling. Ondanks de inspanningen van alle betrokken instanties blijkt het een complexe opgave om dit aantal terug te dringen. Lokaal wordt in de komende periode samen met Veilig Thuis en andere partners extra ingezet op preventie en repressie (bijvoorbeeld inzet THV bij kindermishandeling). Uiterst belangrijk is het dat burgers en professionals (vermoedens van) kindermishandeling en huiselijk geweld tijdig melden; en Veilig Thuis vervolgens in een adequate aanpak kan voorzien. De gemeente vindt dit onderwerp zo belangrijk dat als een kind het gevoel heeft nergens terecht te kunnen, zich kan wenden tot de burgemeester, die er dan voor zorgt dat een kind snel toegang krijgt tot de juiste instantie.

b. Preventie van polarisatie en radicalisering

Hoewel op basis van de ontvangen signalen radicalisering in Harderwijk geen groot probleem is, is wel het besef aanwezig dat dit een onderwerp is dat aandacht behoeft. Het is beter om nu preventief te handelen om te voorkomen dat het een probleem wordt. In Harderwijk hebben wij in de afgelopen jaren met mogelijke signalen van radicalisering te maken gehad. Hier is op geacteerd en indien nodig vindt monitoring plaats. De procedure en werkwijze zijn voor alle direct-betrokken veiligheidspartners lokaal en binnen Eenheid-Oost Nederland bekend. Vanuit de Eenheid-Oost Nederland is Harderwijk ook een van de dossierhouders.

c. Actieve veiligheidszorg rond en met het AZC

Het COA is verantwoordelijk voor de leefbaarheid/veiligheid op het terrein zelf. De gemeente voor de openbare veiligheid daarbuiten. Ook bij aantastingen van de leefbaarheid zijn wij aan zet. Onze focus ligt op afstemming, wederzijds informeren, samenwerking met de maatschappelijke omgeving. Dit betreft wijkbewoners/-platform, ondernemers, instellingen (onderwijs, zorg). Er komt een bewonersoverleg om signalen en eventuele zorgen op te vangen, oplossingen uit te wisselen. De wijkagent houdt spreekuur in de wijk. Preventief zal er toezicht worden gehouden door politie, door medewerkers van Stadstoezicht en ook door middel van camera’s.

Besluitvorming

Het Integraal Veiligheidsplan wordt aangeboden aan de commissie Beleid Algemeen en wordt daarna door de gemeenteraad vastgesteld.