Gemeentenieuws Harderwijk en Hierden week 8

Gemeentepagina Harderwijk en Hierden week 8 – 24 februari 2016

Belastingaanslagen en WOZ-waarde in de bus

Aankomende week glijdt de WOZ-beschikking en de aanslag gemeentelijke belastingen weer bij u in de brievenbus. Dan ontvangt u een gecombineerde aanslag voor zowel de onroerende zaakbelastingen als de gemeentelijke heffingen, zoals de afvalstoffenheffing, de rioolheffing, de hondenbelasting, de begraafplaatsrechten, de precariobelasting en de reclamebelasting. Op de aanslag kunt u zien wat de WOZ-waarde van uw woning is en welk bedrag u moet betalen voor de belastingen. Als eigenaar van een woning bent u in Nederland verplicht daar (onroerende-zaak)belasting over te betalen.
 
Aanvullende informatie en antwoorden op veel gestelde vragen kunt u ook vinden op www.harderwijk.nl/belastingen. Daarnaast kunt u via de website een vraag stellen en diverse belastingzaken regelen, zoals uw aanslag, beschikking, taxatieverslag bekijken of een kwijtscheldingsformulier aanvragen.

Gebruikersbeschikking
Door een wetswijziging ontvangen met ingang van 2016 ook de gebruikers van een woning een WOZ-beschikking, omdat de vastgestelde WOZ-waarde van belang is voor de vaststelling van de maximale huur.

Hoe wordt het bedrag dat u moet betalen bepaald?
Het bedrag dat u moet betalen aan onroerende zaakbelasting is afhankelijk van de waarde van uw huis. Deze waarde wordt door de gemeente jaarlijks vastgesteld. De beschikking die u in 2016 ontvangt gaat over de vastgestelde waarde op 1 januari 2015.

Hoe wordt de waarde van uw huis vastgesteld?
De WOZ-waarde is een andere waarde dan het bedrag dat u ontvangt wanneer u uw huis verkoopt. De waarde van uw huis, die voor de WOZ-beschikking geldt, wordt elk jaar opnieuw bepaald. Deze waarde is gebaseerd op bijvoorbeeld de ligging van uw woning, de perceeloppervlakte, het type woning en de staat van onderhoud. De gemiddelde verkoopwaarde van vergelijkbare woningen wordt meegenomen in de waardebepaling. Ook bekijkt een taxateur van de gemeente (Meerinzicht) websites van makelaars en luchtfoto’s. Soms gaat een taxateur ter plaatse kijken en bezoekt hij de woning. Op basis van al deze gegevens wordt de WOZ-waarde bepaald.

Wilt u zelf controleren welke gegevens er voor uw woning gebruikt zijn? Kijkt u dan op www.harderwijk.nl/belastingen. Met uw DigiD als inlogcode kunt een taxatieverslag opvragen of de aanslag inzien.

Huizenprijzen en de WOZ-waarde
De huizenprijzen in Harderwijk zijn het laatste jaar weer iets gestegen. De WOZ-waarde voor 2016 is bepaald rond de waardepeildatum 1 januari 2015. Het kan zijn dat de waarde van de huizen in uw omgeving of wijk gelijk blijven als gevolg van verkoopcijfers van soortgelijke woningen. Verwacht daarom niet te grote verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar.

Stijging OZB gematigd tot 0,8%
De waarde voor woningen in Harderwijk is in 2016 licht gestegen, namelijk met 0,6%. Desondanks stijgt de aanslag voor de OZB voor woningen slechts met gemiddeld 0,8 %, de algemene landelijke kostenstijging (‘trend’).
De gemeenteraad heeft besloten om, afgezien van de trend, geen verhoging door te voeren. De gestegen taxatiewaarde is daarom gecompenseerd met een lager tarief.
 
WOZ-waarde te hoog?
Is er volgens u sprake van een onjuiste aanslag of WOZ-beschikking? Kijkt u dan eerst op www.harderwijk.nl/belastingen. Hier leest u ook antwoorden op veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Stelt u uw vraag dan via de website of neemt u telefonisch contact op via tel. 0341 411 911. Mochten we er samen niet uitkomen, dan kunt u altijd schriftelijk bezwaar maken. Het bezwaarschrift kunt u binnen zes weken na dagtekening van het aanslagbiljet schriftelijk (met een kopie van het aanslagbiljet) indienen bij de heffingsambtenaar. Stuurt u dit naar Meerinzicht, Postbus 149, 3840 AC Harderwijk.

Kwijtschelding bij laag inkomen
Iedereen met een laag inkomen kan kwijtschelding aanvragen van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Op www.harderwijk.nl/belastingen leest u daarover meer informatie. Ook vindt u daar een aanvraagformulier. Ontvangt u van de gemeente Harderwijk een uitkering vanuit de Wet werk en bijstanduitkering, dan scheldt de gemeente u deze heffingen in principe reeds automatisch kwijt en is een aanvraag niet nodig. U komt ook in aanmerking voor kwijtschelding als u uitsluitend AOW heeft, dus zonder een (aanvullend) pensioen en zonder eigen vermogen. In dat geval moet u wel zelf de kwijtschelding aanvragen. Het gaat al gauw om een bedrag van € 255,- of meer. Ook voor ZZP’ers met een BBZ-uitkering (= besluit bijstandsverlening zelfstandigen) is het mogelijk een verzoek om kwijtschelding in te dienen.

Automatisch betalen voordeliger
De meeste Harderwijkers laten de aanslag automatisch in maandelijkse termijnen afschrijven van hun bank- of girorekening. Voor 2016 gebeurt dat weer in tien maandelijkse termijnen, de eerste keer in maart aanstaande. Automatische incasso is mogelijk bij een gecombineerde aanslag met een totaalbedrag van minimaal € 100,- maar mag niet meer zijn dan € 10.000,-. Indien u nog niet per automatische incasso betaalt, vindt u bij uw aanslag een groene kaart om zich aan te melden. Uw voordelen: geen kans meer dat u vergeet op tijd te betalen (boete) en u betaalt uitgesmeerd over tien maanden.

Betaalprobleem?
Heeft u een probleem met de tijdige betaling van de aanslag, neem dan - zo spoedig mogelijk - contact op de invorderingsambtenaar,via tel. 0341 411 911. Die zoekt dan samen met u naar een oplossing. U voorkomt zo ook (kosten voor) boetes en dwangbevelen.
 
Meerinzicht
De teams belastingen van de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde werken sinds 1 januari 2015 samen in het samenwerkingsverband Meerinzicht. 

Groot onderhoud riolering

Tweelingstad
In het kader van groot onderhoud start van aannemersbedrijf Dalfsen Infra uit Genemuiden op 29 februari met het opbreken van de Prins Mauritslaan. Het verkeer wordt omgeleid via de Prins Frederik Hendriklaan. De Prins Frederik Hendriklaan zal tijdens deze werkzaamheden tijdelijk in 2 richtingen berijdbaar zijn. De werkzaamheden maken onderdeel uit van het Groot Onderhoud 2016.
De volgende wegen worden tijdens dit project voorzien van een nieuwe inrichting: Prins Mauritslaan, Graaf Ottolaan, Gelreweg, Boerhaavelaan, Irenelaan, Emmalaan, Beatrixlaan en Prins Frederik Hendriklaan. De werkzaamheden zullen (gefaseerd) tot en met november 2016 in uitvoering zijn. De wegen en voetpaden worden voorzien van nieuwe verhardingen en in een aantal straten zal gelijktijdig de riolering vervangen worden.
 
Om de overlast in de wijk binnen de perken te houden zullen de straten grotendeels na elkaar in uitvoering gaan. De bewoners worden vooraf door de aannemer geïnformeerd omtrent de werkzaamheden in hun straat. Het uitgewerkte plan is in te zien op de gemeentelijke website onder projecten (groot onderhoud / Tweelingstad). Voorafgaand aan de werkzaamheden zijn inmiddels de bomen gekapt en de struiken verwijderd. Dit is al uitgevoerd om de vogels tijdens het broedseizoen zo min mogelijk te verstoren.
 
Voor vragen omtrent de uitvoering, kunt u contact opnemen met de heer van Dijk telefoonnummer: 06-29081014 (uitvoerder Van Dalfsen Infra). Voor algemene vragen omtrent de werkzaamheden kunt u contact opnemen met de projectleider van de gemeente Harderwijk, de heer Verweij ([email protected]).
 
Wijkdeel Wittenhagen Zuid
De uitvoering van werkzaamheden op het gedeelte De Wittenhagen en de Heinsiuslaan, die inmiddels al gestart zijn, zijn door weersomstandigheden op 11 maart 2016 gereed.  De Heinsiuslaan geheel afgesloten voor verkeer en wel voor nooddiensten bereikbaar via de aanwezige funderingslaag. De Heinsiuslaan is  via Thorbeckelaan of Cort van der Lindenlaan per voet bereikbaar (deze is ook bereikbaar ook voor minder validen), het aanwezige asfalt is opgebroken, de funderingslaag wordt zo lang mogelijk intact gelaten om de bereikbaarheid in geval van calamiteiten te waarborgen.

Bewoners aan De Wittenhagen en de Heinsiuslaan kunnen tijdelijk parkeren aan de Thorbeckelaan. Via een brief zijn bewoners verzocht om de afvalbakken op een andere locatie aan te bieden  (De Wittenhagen en aan de Thorbeckelaan).
Gedurende de periode van 24 februari tot en met 30 maart zijn de werkzaamheden gepland voor het gedeelte De Wittenhagen, Van Hall – laan en Fagellaan. De uitvoering is mede afhankelijk van weersomstandigheden. De Wittenhagen ter hoogte van het gedeelte tussen de Heinsiuslaan en Van Hal-laan, Fagellaan en Van Hal-laan wordt afgesloten. Deze zijn wel voor nooddiensten bereikbaar via de aanwezige funderingslaag. 
 
Voor vragen omtrent de werkzaamheden kunt u contact opnemen met de projectleider van de gemeente Harderwijk, de heer Hamelink ([email protected]).
 
Opening van Sportwijzer Voorjaarseditie
 
Op woensdag 24 februari opende wethouder Pieter Teeninga de Sportwijzer Voorjaarseditie tijdens de Spetterende Sportmiddag in Sportcomplex de Sypel. Om 13.00 uur startten de sportclinics die werden aangeboden door de sportverenigingen uit Harderwijk en Hierden. De sportwijzer is een project voor alle kinderen van de groepen 3 tot en met 8 van de Harderwijker en Hierdense basisscholen. Doel van het project is basisschoolleerlingen te stimuleren om te gaan sporten. Met Sportwijzer kunnen kinderen zelf ervaren hoe leuk sport is. Daarnaast is bewegen gezond en leren kinderen van sporten ook samenwerken en samen spelen. In deze voorjaarseditie kunnen ouders ook weer meedoen! Ook voor ouders zijn er verschillende cursussen waarvoor zij kunnen inschrijven, zoals bijvoorbeeld jazzdans, handbal of basketbal. De cursussen van de voorjaarseditie starten vanaf 29 februari en lopen door tot juli 2016. De inschrijving is inmiddels gestart. Er zijn verschillende cursussen, variërend van kempo kuntao tot gymnastiek en van mountainbiken tot zeilen. Inschrijven en meer informatie kan via www.sportwijzerharderwijk.nl 

Openbare vergadering Commissie Ruimte 3 maart 2016 

De commissie Ruimte vergadert op donderdag 3 maart a.s.; aanvang 19.30 uur.  
Op de agenda staan de onderwerpen “Windenergie”, “Havenvisie” en “voorlopig ontwerp Boulevardgebied”. U bent van harte welkom!
 
Rondje van Harderwijk
 
De raadsleden van de gemeente Harderwijk nodigt eenieder van harte uit naar een van de informele inloopbijeenkomsten ‘Rondje van Harderwijk’ te komen. Deze vinden plaats op 2 maart van 19.30 uur tot 21.30 uur in De Sypel aan de Parkweg en op 4 maart van 16.30 uur tot 18.30 uur in Café Stoppels aan de Stationslaan 5.

De raadsleden vinden het belangrijk dat àlle inwoners van Harderwijk en Hierden de gelegenheid krijgen hun mening naar voren te brengen, voordat zij de randvoorwaarden voor nieuw beleid vaststelt. Zodat zaken waarover de raad besluiten neemt ook aansluiten bij wat er speelt in de samenleving. Waar loopt u als jongere of oudere inwoner van Harderwijk tegenaan, heeft u een oplossing waar de raad bij kan helpen? Waar liggen bijvoorbeeld mogelijkheden voor woningbouw in de komende tien jaren? Hoe zal de binnenstad eruit komen te zien in de komende tien jaren en hoe kunnen we kansen uit die veranderingen, die de binnenstad zal ondergaan benutten? Vroeg of laat heeft namelijk iedereen, rechtstreeks of indirect voor zichzelf, kind, ouder, buur of vriend, te maken met veranderingen.
 
Op deze informele bijeenkomsten kunt u, onder het genot van een drankje of kop koffie, aan raadsleden vertellen wat u belangrijk vindt. Wat vindt u dat gerealiseerd moet worden? Hoe kan de gemeente helpen om deze ideeën of initiatieven te realiseren? De gemeente geeft het rondje!
 
Aanmelden is niet nodig, iedereen kan gewoon binnenlopen. Bent u niet in staat de inloopavond bij te wonen, dan kunt u ook een reactie schriftelijk sturen via [email protected]. Verder is er meer informatie te vinden via
www.harderwijk.nl/gemeenteraad
www.facebook.com/RaadHarderwijk en
www.twitter.com/RaadHarderwijk 

Vergadering monumentencommissie

 Op woensdag 2 maart 2016 is er een vergadering van de gemeentelijke monumentencommissie. De vergadering begint om 14.00 uur in de Hanzezaal van het Stadhuis van Harderwijk. De agenda en achterliggende stukken (voor zover beschikbaar) van de vergadering zijn in te zien in de Stadswinkel. Belangstellenden kunnen deze stukken ook digitaal opvragen bij de secretaris: [email protected]   

Aantal Burgernetdeelnemers Harderwijk en Hierden blijft groeien

Het aantal deelnemers aan Burgernet groeit nog steeds. De teller stond voor de gemeente Harderwijk en Hierden op 1 januari 2016 op 5.673 deelnemers en dat zijn er ruim 400 meer dan een jaar geleden. Burgernet wordt ingezet om vermiste of verdachte personen snel op te kunnen sporen. Hoe meer mensen deelnemen aan Burgernet hoe sneller personen gevonden kunnen worden. Uit onderzoek komt naar voren dat de inzet van Burgernet een positieve bijdrage levert aan de opsporing van vermiste personen. Bent u nog geen Burgernetdeelnemer? U kunt zich aanmelden via www.burgernet.nl. Hier vindt u ook meer informatie.
 
Burgernet werkt
Dat Burgernet werkt blijkt uit de cijfers van het Jaarverslag Burgernet van de politie Oost-Nederland. In de regio Noord en Oost Gelderland werd in 2015 17 procent van de burgernetacties succesvol afgerond en dat is voor 100 procent te danken aan de informatie van Burgernetters. Nog eens 62 procent van de burgernetacties worden opgelost door Burgernetters die belangrijke informatie leverden waarop de politie verder onderzoek kon doen of door informatie buiten Burgernet om. Slechts 20 procent van de Burgernetacties leverden niets op.
Uit cijfers van de politie blijkt dat Burgernet in de regio Noord en Oost Gelderland met name werd ingezet bij vermissing van personen (70 procent van de acties) en in mindere mate (30 procent) voor het opsporen van verdachte personen.
 
Burgernet in het kort
Burgernet is een telefonisch netwerk dat ingezet kan worden voor het opsporen van vermiste personen, daders of voertuigen. De meldkamer van de politie start na een melding een burgernetactie op. Burgernetdeelnemers ontvangen een gesproken bericht of een SMS-bericht op hun telefoon. Met de informatie uit dit bericht kunnen zij uitkijken naar de gezochte persoon en hiervan melding doen bij de politie. Zo kunnen we vermiste dierbaren sneller terug brengen bij de familie en daders van een misdrijf sneller oppakken. Burgers zijn zo de extra ogen en oren van de politie. Helpt u mee. 

Officiële publicaties

Aanvragen vergunningen
Aanvragen om omgevingsvergunning (reguliere procedure) zijn ingekomen op:
  • 9-2-2016 Van Goorswegje 5B, 5C, 5D, 5E, 7C, 7D: voortzetten kamergewijze verhuur in strijd regels RO
  • 11-2-2016 Grolsteeg 5: verbouwen stadswoning en slopen in beschermd stadsgezicht
  • 12-2-2016 Bruggestraat 28: verbouwen stadswoning
  • 10-2-2016 Daltonstraat 17: aanbrengen reclame
  • 11-2-2016 Evertsenlaan 37: verhogen nok en plaatsen 2 dakkapellen
  • 12-2-2016 Oranjelaan 19: uitbreiden woning, wijzigen GM
  • 15-2-2016 Weiburglaan 11: tijdelijk gebruiken tuinkamer en garage als kantoor aan huis in strijd regels ro
  • 16-2-2016 Stationslaan 7: veranderen kozijn in openslaande deuren
  • 11-2-2016 Edisonstraat 5: uitbreiden bedrijfsgebouw in strijd regels RO
Indien u een aanvraag wilt inzien dan kunt u dit kenbaar maken via het Contactformulier Domein Ruimte. U vindt dit formulier op onze website. Voor aanvragen die gaan over de activiteit kappen en/of inrit kunt u terecht bij het Stadsbedrijf, tel. 411 333.
 
Verleende vergunningen
Reguliere omgevingsvergunningen zijn verleend voor:
  • 15-2-2016 Zuiderzeestraatweg 58-2: het in strijd regels RO uitbouwen woning
  • 15-2-2016 Mozartdreef 146: bouwen schuur in strijd regels RO
  • 15-2-2016 Grevenhofsweg 6: kappen 11 bomen
  • 15-2-2016 Sonnevancklaan 24: kappen 1 boom
  • 15-2-2016 Stationslaan 9: kappen 1 boom
  • 15-2-2016 Zuiderzeestraatweg 155: kappen 1 boom
  • 18-2-2016 Veldkersmeen 1: verbouwen woning
  • 18-2-2016 Knardijk West 4a: oprichten tijdelijke supermarkt in strijd regels ro en reclame
  • 15-2-2016 Mheenbroekweg 24: uitrit
Rechtsbescherming omgevingsvergunning reguliere procedure
Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij ons college, p/a Postbus 1, 3890 AA ZEEWOLDE. Hiervoor geldt een termijn van 6 weken. De bezwaartermijn vangt aan op de dag nadat wij ons besluit aan aanvrager bekend maakten.
 
Activiteitenbesluit 
  • Op 07-01-2016: Lidl Nederland GmbH Ampèrestraat 6, 3846 AN in Harderwijk voor het toevoegen van een bake-off (bakkerij)
  • Op 09-02-2016: Christelijk College Nassau-Veluwe Stationslaan 26, 3842 LA in Harderwijk het bouwen van een sportzaal.
Beleidsregel intrekken omgevingsvergunning
Het overgrote deel van vergunde activiteiten wordt vrij snel gerealiseerd. Een deel van de vergunde activiteiten wordt echter niet binnen een bepaalde termijn gerealiseerd of komt helemaal niet meer tot stand. Het is niet gewenst om omgevingsvergunningen in stand te laten zonder dat daaraan binnen een bepaalde termijn uitvoering wordt gegeven. Het vorige beleid dateert van 25 maart 2003 en voorzag in het intrekken van de bouwvergunning. Mede door de invoering van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) is het gewenst het beleid hierop aan te passen. De nieuwe beleidsregel intrekken omgevingsvergunning voorziet hierin.
Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na deze publicatie. De beleidsregel ligt met ingang van 25 februari gedurende 6 weken voor een ieder ter inzage in de stadswinkel van het stadhuis. Tegen de vaststelling van de beleidsnotitie is geen bezwaar of beroep mogelijk.
 
Informatie: afd. Ruimte, de heer L. Huisman, tel. 0341 411 911.