Deze week in de gemeenteberichten: Dienstverlening gaat door ondanks coronacrisis, Kent u iemand die een lintje verdient?, Gratis ophaalservice snoeihout, takken en blad op dinsdag 12 mei en de aangevraagde en verleende vergunningen.
De coronacrisis heeft ons in een greep. We hebben er allemaal mee te maken. De maatregelen, ook de meest actuele, treffen iedereen. De gemeentelijke organisatie heeft de afgelopen weken niet stil gezeten.Dienstverlening gaat door ondanks coronacrisis
Net als ondernemers, inwoners en bezoekers heeft de gemeentelijke organisatie zich moeten aanpassen aan de omstandigheden. Uitgangspunt daarbij was dat we de dienstverlening die wij onze klanten bieden zoveel mogelijk op orde houden. En dat is ons gelukt. De afgelopen weken waren behoorlijk veel medewerkers in de weer om dat ook allemaal mogelijk te maken. En daar ben ik ontzettend blij mee.
Zo kunnen aangiften van geboorte maar ook van overlijden doorgang vinden. Wel op een andere manier maar wel degelijk aangepast aan de omstandigheden. Paspoorten kunnen worden verlengd. Ook nu. En de mensen van het stadsbedrijf (plantsoenen en handhaving) zijn in staat om de werkzaamheden te kunnen blijven uitvoeren. Dat geldt ook voor de mensen van het klantcontactcentrum van de gemeente, ook zij kunnen doorgaan. Voor ondernemers is er een ondernemersloket opgezet. Ook maatschappelijke organisaties en inwoners zijn geïnformeerd over de mogelijkheden.
Maar ondertussen komen ook onze reguliere werkzaamheden bij grote projecten weer langzaam op gang. Dat betekent dat we goed voorbereid onze dienstverlening kunnen blijven vervullen.
En ik hoop ook dat u als inwoner of als ondernemer ook in deze tijden het Huis van de Stad weet te vinden. Digitaal of per telefoon want de werkzaamheden lopen door. Dus ook onze dienstverlening. En ik hoop daarmee ook een piek aan vragen en verzoeken te voorkomen als we later meer mogelijkheden hebben om het Huis van de Stad ook fysiek te bezoeken. We bieden die dienstverlening nu al en daar kunt u ook nu echt gebruik van maken, natuurlijk rekening houdend met de bestaande maatregelen. Neem deze zoveel mogelijk in acht en houd rekening met elkaar.
Ik dank u voor het vertrouwen dat u in ons stelt. En als er vragen zijn kunt u terecht bij de daarvoor aangegeven personen en organisatieonderdelen of bezoek onze website harderwijk.nl/corona.
Wethouder Jeroen de Jong
Familieleden, kennissen of vrienden die het initiatief nemen om iemand anders te willen onderscheiden zijn belangrijk. Zonder hen worden er geen voordrachten gedaan en worden er geen lintjes uitgereikt.Kent u iemand die een lintje verdient?
Kent u iemand die zich, onafgebroken al vele jaren belangeloos inzet voor de samenleving? Iemand die bijvoorbeeld als vrijwilliger een vereniging jarenlang draaiende houdt? Of iemand die zich onafgebroken en intensief inzet voor een stichting of een belangenorganisatie?
Wilt u iemand voordragen voor een Koninklijke Onderscheiding? Neem dan eerst telefonisch contact op met het Kabinet van de burgemeester via tel. (0341) 411 911. Er wordt dan aangegeven of de verdiensten bijzonder genoeg lijken voor het aanvragen van een lintje. Ook wordt er uitgelegd hoe u te werk moet gaan.
Daarna begint u met het verzamelen van alle benodigde informatie. De voordracht voor de jaarlijkse lintjesregen voorafgaand aan Koningsdag 2021 moet uiterlijk 1 juli 2020 worden ingediend. Meer informatie over Koninklijke onderscheidingen en het aanvraagformulier vindt u op lintjes.nl.
Wilt u hiervan gebruik maken? Meldt u dan uiterlijk vrijdag 8 mei vóór 12.00 uur aan bij ABL Boomverzorging, mail naar [email protected] of bel 0318 614 227.Gratis ophaalservice snoeihout, takken en blad op dinsdag 12 mei
Spelregels
• Bundel het tak- en snoeihout in bundels van maximaal 1 meter lengte, 25 kilo en 2 m3 inhoud.
• Biedt géén dikke boomstammen, stronken, bielzen, tuinmeubelen en grond aan.
• Doe bladafval in vuilniszakken. Ander tuinvuil mag niet.
• Zet het tuinafval op de ophaaldag voor 07.30 uur langs de weg.
Als het grof tuinafval niet op deze manier wordt aangeboden, kan het niet worden meegenomen. Meer informatie: Snel Herstel, tel. (0341) 411 333 of via [email protected].
De commissie Ruimte vergadert op donderdag 14 mei vanaf 19.30 uur via een videovergadering. Op de agenda staat onder andere Integrale beheerplan Openbare Ruimte 2020 – 2024 “Samen kleuren we de Stad” en Afwegingskader huisvesting arbeidsmigranten. De complete agenda en bijbehorende stukken zijn te lezen op www.harderwijk.nl/vergaderingen.Raadsinformatie
Wilt u de leden van de commissie uw mening meegeven over één van de agendapunten? Dat kan door een email te zenden naar [email protected]. U kunt zich via dit mailadres ook aanmelden om in te spreken of mee te spreken tijdens de openbare vergadering, bellen kan ook, tel. (0341) 411 911.
De fractie Harderwijk Anders heeft het college schriftelijke vragen gesteld over kruising Scheepssingel/Grote Poortstraat. De vragen en antwoorden zijn te lezen op www.harderwijk.nl/raadsvragen.
Per abuis stond er vorige week in de gemeenteberichten dat Gemeentebelang Harderwijk-Hierden mede-indiener was van schriftelijke vragen, hier had GroenLinks moeten staan. Gemeentebelang is geen mede-indiener.Rectificatie
Om de verkeersveiligheid te verbeteren krijgt de kruising Daltonstraat-Archimedesstraat een middengeleider. Hiermee wordt voorkomen dat het linksafslaande verkeer de bocht afsnijdt en op de baan van de tegenliggers komt. De kruising wordt afgesloten van 12 tot en met 20 mei. Een omleidingsroute wordt met borden aangegeven. Met vragen kunt u terecht bij de projectleider dhr. R. Rhijnsburger ([email protected]).Kruising Daltonstraat - Archimedesstraat afgesloten van 12 tot en met 20 mei
Op dit moment zijn er bedrijven actief die ondernemers hulp bieden bij het aanvragen van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Deze hulp is doorgaans niet kosteloos en mogelijk niet zonder financiële gevolgen. U hoeft als ondernemer ook geen extra kosten te maken. Wij helpen u graag bij uw aanvraag. Daarvoor kunt u mailen naar ondernemersloketharderwijk.nl.Ondernemers aandacht voor het volgende!
De landelijke maatregelen als gevolg van het coronavirus hebben enorme gevolgen voor ondernemers in de kunst- en cultuursector. Vooral ZZP-ers die hun inkomen verdienen met kunst en cultuur worden getroffen. Kunst en cultuur zijn van grote waarde voor de Harderwijker samenleving. Als middelgrote stad hebben wij mooie voorzieningen die lokaal, regionaal, provinciaal en zelfs landelijk op de kaart staan. Het is belangrijk dat deze ondernemers niet ten onder gaan als gevolg van het coronavirus.Samen doen wij ons best om de kunst en cultuur in Harderwijk te behouden
De gemeenteraad, het college van B&W en medewerkers van de gemeente zetten zich in voor deze ondernemers. Zij kunnen in aanmerking komen voor coulance bij subsidies, huur en belastingen. Wethouder Gert Jan van Noort: “De lijntjes zijn kort en we vragen aan de ondernemers om de gevolgen van de crisis inzichtelijk te maken. Het lobbywerk naar de provincie is gestart. Vanuit mijn portefeuille Cultuur in de VNG-commissie Zorg/Jeugd/Onderwijs leg ik extra druk op minister Van Engelshoven om gemeenten te compenseren voor de financiële klappen die vallen.”
De kunst- en cultuurinstellingen komen ondanks de moeilijke tijd waarin zij verkeren met mooie initiatieven. “De creativiteit die bij hen opborrelt is ongelooflijk. Mijn tip is ga naar de website van onze culturele partijen om u te laten inspireren door hen in deze bijzondere tijden” aldus Gert Jan van Noort. Cultuurkust en de Popschool geven online cursussen en samen met GA Harderwijk maakt Cultuurkust filmpjes voor jong en oud om thuisopdrachten te maken en in beweging te blijven. De bibliotheek biedt het programma de digitale Bieb. De ondernemers verbinden zich ook met elkaar, met ondernemers en met de zorg en welzijn. Zo gaan het Stadsmuseum en het Marius van Dokkum museum gratis individuele rondleidingen aanbieden voor de zorgmedewerkers die zich zo hard voor ons inzetten.
“Ik heb enorm veel bewondering en respect voor al die inspanningen en uiteraard doen wij dat samen. Gezamenlijk gaan wij onze uiterste best doen om het uitgebreide en mooie aanbod cultuur en kunst voor Harderwijk en Hierden te behouden.”
Kinderen t/m 12 jaar en jeugd (13 t/m 18 jaar) mogen onder begeleiding weer samen trainen in de buitenlucht. Het kabinet heeft de gemeenten opgeroepen om deze sportactiviteiten te faciliteren en te organiseren, altijd onder begeleiding van buurtsportcoaches of het kader van sportaanbieders. Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk kinderen en jongeren de kans krijgen mee te doen, dus ook niet-leden van een vereniging. Hieronder vindt u de spelregels voor kinderen/jeugd om veilig te sporten.Kinderen en jeugd mogen weer sporten
Op dinsdag 28 april heeft het college van burgemeester en wethouders de beleidsnotitie Seksuele- en genderdiversiteit & Regenbooggemeente aangenomen voor de periode 2020-2023. Het college van B&W biedt de beleidsnotitie aan de gemeenteraad om er mee in te stemmen.Beleidsnotitie Regenbooggemeente 2020-2023
Samen met Village People werkt de gemeente Harderwijk aan sociale acceptatie, veiligheid en emancipatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgenders en intersekse mensen (LHBTI). Deze beleidsnotitie is een begin om het onderwerp Regenbooggemeente succesvol te borgen binnen het beleid van de gemeente Harderwijk. De gemeente wil actief inhoud geven aan dit beleid om zo een veilige en prettige stad te zijn voor iedereen. Daarvoor vraagt de gemeente de inbreng van inwoners. Vanaf volgende week kunt u ideeën aandragen op het platform Online Stadsgesprek om de zichtbaarheid en acceptatie van LHBTI-inwoners te vergroten. Denk mee, doe mee!
De corona maatregelen zijn verlengd tot 19 mei. We gaan samen door met de corona-aanpak in Nederland. De maatregelen handen wassen, zoveel mogelijk thuis blijven, thuiswerken en afstand houden zijn verlengd tot 19 mei. Er ontstaat iets meer ruimte voor kinderen en jongeren. De maatregelen zijn verwerkt in een nieuwe noodverordening van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG). Een samenvatting van de aanpassingen en de gehele noodverordening vindt u op www.harderwijk.nl/actueel.
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland verwerkt maatregelen in nieuwe noodverordening
Aanvragen om omgevingsvergunning (reguliere procedure):Aanvragen vergunningen
21-4-2020 Bluesdreef 29: dakkapel (voorzijde)
22-4-2020 Krommekamp 166: uitbreiden woning (voorzijde)
22-4-2020 Kleine Mheenweg 10: aanpassen gevel (RM)
23-4-2020 Hoofdweg 2: volière en nachthok in strijd regels ro
21-4-2020 Duinweg 1: vervangen dakbeschot
23-4-2020 Grote Oosterwijck 23 : stutten fundering
17-4-2020 Donkerstraat 21: wijzigen reclame
23-4-2020 Paasloweg 5b: kappen 1 boom
23-4-2020 Middenlaan 46: dakopbouw en dakkapel
25-4-2020 Donkerstraat 1 : verbouwen woon-/winkelpand
25-4-2020 Glindweg 16: paardenstallen en rijbak
24-4-2020 Grote Haverstraat 10: uitbreiden woning
26-4-2020 Mozartdreef 27: vlaggenmast
Indien u een aanvraag wilt inzien dan kunt u dit kenbaar maken via het contactformulier Domein Ruimte. U vindt dit formulier op www.harderwijk.nl/contactruimte. Voor aanvragen die gaan over de activiteit kappen en/of inrit kunt u terecht bij het Stadsbedrijf, tel. (0341) 411 333.
Verleende omgevingsvergunningen (reguliere procedure):Verleende vergunningen
23-4-2020 Hoge Varenweg 43: bijgebouw
23-4-2020 P.C. Boutenslaan 52: dakkapel (voorzijde)
23-4-2020 Grote Oosterwijck 23: stutten fundering
28-4-2020 Krommekamp 166: uitbreiden woning (voorzijde )
28-4-2020 Kelvinstraat 4: brandstoftank bovengronds
29-4-2020 Bluesdreef 29: dakkapel (voorzijde)
Geweigerde omgevingsvergunningen (reguliere procedure)
29-4-2020 Vischmarkt 23a : renovatie dakkapel
Rechtsbescherming omgevingsvergunning reguliere procedure
Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij ons college, p/a Postbus 1, 3890 AA Zeewolde. Hiervoor geldt een termijn van 6 weken. De bezwaartermijn vangt aan op de dag nadat wij ons besluit aan aanvrager bekend maakten.
Burgemeester er wethouders hebben de volgende melding op grond van sloop/asbestbesluit ontvangen:Milieumeldingen
25-4-2020: Donkerstraat 1, 3841 CA in Harderwijk, voor het verwijderen van asbest en het slopen van een woning en winkel
24-4-2020: Duinweg 1, 3849 NJ in Hierden, voor het verwijderen van asbest uit een woning
Voor bovenstaande activiteiten gelden de landelijke milieuvoorschriften. Een milieuvergunning is niet nodig. Het indienen van zienswijze tegen meldingen is niet mogelijk. Informatie: gemeente Harderwijk, tel. (0341) 411 911.
De gemeente heeft besloten om:Verkeersbesluiten
- Het Groene Zoompad en het zuidelijk gedeelte van de Horlosebrink in te stellen als fietspad
- Een algemene gehandicaptenparkeerplaats in te stellen aan de zijkant van het adres Irenelaan 30 in de Beatrixlaan
De besluiten zijn bekendgemaakt in de elektronische Staatscourant. Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, p/a Secretariaat bezwaarschriftencommissie, Postbus 1, 3890 AA Zeewolde. U kunt uw bezwaarschrift indienen tot uiterlijk zes weken na de datum van bekendmaking in de elektronische Staatscourant van www.officielebekendmakingen.nl. Via zoek.officielebekendmakingen.nl/ kunt u de verkeersbesluiten en andere overheidsbesluiten bekijken. Voor nadere inlichtingen kunt u telefonisch contact opnemen met het Domein Ruimte, tel. (0341) 411 911.
Burgemeester en wethouders hebben op 28 april 2020 besloten het Reglement burgerlijke stand 2020 vast te stellen. Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand 2018. Het Reglement regelt onder meer de openingstijden van de burgerlijke stand, welke locaties zijn aangewezen als trouwlocatie en de procedure voor de aanwijzing van (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand.Reglement burgerlijke stand 2020 vastgesteld
In verband met de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) hebben burgemeester en wethouders ook het besluit genomen de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand aan te wijzen die al voor 1 januari 2020 zijn benoemd. Dit besluit treedt in werking de dag na deze bekendmaking met terugwerkende kracht tot 1 januari 2020.
Het reglement treedt in werking de dag na bekendmaking in het Elektronisch Gemeenteblad Harderwijk. Zodra de regeling gepubliceerd is op overheid.nl is deze ook te vinden www.harderwijk.nl/regelgeving. Meer informatie bij mevr. I. Noordijk – Houkes, tel. (0341) 411 911.