Gemeente nieuwsberichten week 43

Met deze week: Minder papier door de brievenbus, Iets nodig van de gemeente? en wie verdient dit jaar het jeugdlintje 2017 van Harderwijk?

 

Wie verdient dit jaar het jeugdlintje 2017 van Harderwijk?

Ook dit jaar wil de gemeente Harderwijk jonge inwoners belonen met het jeugdlintje. Het jeugdlintje is een onderscheiding voor diegene die zich op opvallende wijze heeft ingezet voor anderen of voor de gemeente Harderwijk. Denk aan een bijzondere prestatie, het gedurende langere tijd bieden van vrijwilligershulp, het zich inzetten voor een goed doel of het zich op een andere wijze belangeloos inzetten voor de gemeenschap. De gemeente Harderwijk zoekt helden in de leeftijd van 6 tot en met 23 jaar die in aanmerking komen voor het jeugdlintje 2017. Met het jeugdlintje waardeert de gemeente jongeren die zich actief voor de gemeenschap inzetten en een voorbeeld voor anderen zijn.
 
Aanmelden tot 4 november
Kandidaten kunnen tot 4 november worden aangemeld via www.harderwijk.nl/jeugdlintje. Een deskundige jury onder voorzitterschap van burgemeester Harm-Jan van Schaik beoordeelt alle nominaties. Eind november wordt het jeugdlintje 2017 uitgereikt.

 

Iets nodig van de gemeente? Maak een afspraak!

Voor het regelen van steeds meer zaken maakt u van te voren een afspraak.
  • U regelt uw zaken wanneer het u uitkomt
  • U voorkomt dat u lang moet wachten
  • U wordt direct door de juiste medewerker geholpen.
Een afspraak maakt u eenvoudig online via www.harderwijk.nl/afspraak.
U ontvangt een e-mail ter bevestiging van uw afspraak. In deze e-mail leest u wat u mee moet nemen bij de afspraak.  Een afspraak kan ook plaatsvinden op een tijdstip buiten de reguliere openingstijden van de Stadswinkel. U vindt de afspraaktijden op www.harderwijk.nl/afspraak.
 
Voor het afhalen van bijvoorbeeld een paspoort of ID hoeft u geen afspraak te maken, u kunt gewoon langskomen in de Stadswinkel. 

Raadsinformatie

De raad vergadert op donderdag 2 november vanaf 19.30 uur in het stadhuis. U bent van harte welkom. Op de agenda staat onder andere de herstemming op de motie PvdA Proef Koopzondag en het renovatieplan van het Oude Stadhuis, Markt 1. De complete agenda en bijbehorende stukken zijn te lezen op www.harderwijk.nl/vergaderingen.
 
De fractie ChristenUnie heeft het college schriftelijke vragen gesteld over het nalevingspercentage van het alcoholbeleid in Harderwijk. De vragen en antwoorden zijn te lezen op www.harderwijk.nl/raadsvragen. 

Minder papier door de brievenbus

Bijna dagelijks vallen folders van supermarkten, catalogussen, dikke folders van de speelgoedwinkel of de woonwinkel bij u op de mat. U ontvangt op die manier jaarlijks 34 kilo papier. Om alleen onze regio van reclamedrukwerk te voorzien is 1.700 ton papier per jaar nodig.
 
Vaak worden de folders niet gelezen. Dat betekent verspilling van energie en grondstoffen. En levert onnodig veel afval op. Door een nee/nee- of nee/ja-sticker op uw brievenbus te plakken gaat u onnodige belasting van het milieu tegen. En de aanbiedingen zoekt u op via internet! U vindt de reclamefolders onder nadere op www.folderplaats.nl, www.folderz.nl en www.reclamefolder.nl.
 
Met een nee/ja-sticker op uw brievenbus ontvangt u geen reclamefolders. Plakt u een nee/nee sticker op, dan ontvangt u ook geen huis-aan-huisbladen met gemeentelijke informatie. De stickers kunt u gratis afhalen in de Stadswinkel. Bent u niet in de gelegenheid naar het stadhuis te komen? Bel 411 911 en we sturen u de sticker(s) per post. 

Vanaf 2018 ook kinderopvangtoeslag voor peuterspeelzaal

Vanaf 1 januari 2018 worden alle peuterspeelzalen kinderdagverblijven. Gaat uw kind nu naar een peuterspeelzaal? Dan is deze informatie belangrijk voor u. Misschien heeft u straks recht op kinderopvangtoeslag. Dit is een maandelijkse bijdrage van de overheid voor de kosten van kinderopvang.
 
Kinderopvangtoeslag via Belastingdienst
Staat het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal, de buitenschoolse opvang of de gastouder van uw kind ingeschreven in het Landelijk Register Kinderopvang? Dan kunt u onder voorwaarden een deel van de kosten terugvragen bij de Belastingdienst. Dit heet kinderopvangtoeslag. Vanaf 2018 geldt deze toeslag ook voor het peuterspeelwerk. Alle informatie over de kinderopvangtoeslag vindt u op de website toeslagen.nl. Vraagt u tussen 1 en 15 november 2017 kinderopvangtoeslag aan, dan krijgt u de toeslag voor januari 2018 waarschijnlijk eind december 2017. Vraagt u later kinderopvangtoeslag aan dan 15 november 2017? Dan ontvangt u de kinderopvangtoeslag later. Doe dat vóór 1 mei 2018. Anders loopt u een deel van de toeslag mis.
 
Gemeentelijke bijdrage via peuterspeelzaal of kinderdagverblijf
Heeft u geen recht op kinderopvangtoeslag, maar maakt uw kind tussen de 2 en 4 jaar gebruik van peuterspeelwerk? Dan kunt u vanaf 1 januari 2018 onder voorwaarden een bijdrage in de kosten voor peuterspeelwerk aanvragen bij uw peuterspeelzaal of kinderdagverblijf, mits de gemeente daar afspraken mee heeft gemaakt. Meer informatie: www.harderwijk.nl/kinderopvangtoeslag. 

Officiële publicaties

Aanvragen vergunningen
Aanvragen om omgevingsvergunning (reguliere procedure) zijn ingekomen op:
  • 9-10-2017 Korhoenlaan 1-1: kappen 1 boom
  • 12-10-2017 Korhoenlaan 1-122: kappen 1 boom
  • 11-10-2017 Hoge Varen kv 35 en 36: 2 onder 1 kap woning
  • 12-10-2017 Westeinde 27: reclame (2 uitingen)
  • 13-10-2017 Kerkplein 4: herontwikkeling pand
  • 16-10-2017 Mecklenburglaan 3: strijdig gebruik terrein t.b.v. evenement
  • 17-10-2017 Hanekamp 128: dakkapel (voorzijde)
  • 17-10-2017 Hazelaarlaan 7: uitbreiden woning
  • 17-10-2017 Snelliusstraat 11: strijdig gebruiken pand
  • 9-10-2017 Industrieweg 12d: strijdig gebruiken pand
  • 13-10-2017 Donkerstraat 8: herstellen gevel en plaatsen reclame (3 uitingen)
  • 17-10-2017 Baanweg 20: sportschool in strijd regels ro
  • 10-10-2017 Schaffelaarhout 8: carport
Indien u een aanvraag wilt inzien dan kunt u dit kenbaar maken via het contactformulier Domein Ruimte. U vindt dit formulier op www.harderwijk.nl/contact. Voor aanvragen die gaan over de activiteit kappen en/of inrit kunt u terecht bij het Stadsbedrijf, tel. 411 333.
 
Verleende vergunningen
Verleende omgevingsvergunningen (reguliere procedure):
  • 13-10-2017 Fokko Kortlanglaan 155: inrit
  • 16-10-2017 Jonkheer Sandberglaan 34: uitbreiden woning
  • 16-10-2017 Noordereiland: oprichten 28 appartementen in strijd regels ro
  • 16-10-2017 Fokko Kortlanglaan 223: bedrijfspand
  • 17-10-2017 Havendam 56: wijzigen brandcompartimentering
  • 18-10-2017 Snelliusstraat 17: overkapping
  • 18-10-2017 Gruttomeen 70: dakkapel (voorzijde)
  • 18-10-2017 Vondellaan 24: carport en tuinmuur in strijd regels ro
  • 16-10-2017 Industrieweg 18-7: verhogen roldeur
Rechtsbescherming omgevingsvergunning reguliere procedure
Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij ons college, p/a Postbus 1, 3890 AA ZEEWOLDE. Hiervoor geldt een termijn van 6 weken. De bezwaartermijn vangt aan op de dag nadat wij ons besluit aan aanvrager bekend maakten.
 
Ontwerp 1e herziening Structuurvisie Dorpsomgevingsplan Hierden
Met de 1e herziening Structuurvisie Dorpsomgevingsplan Hierden wordt de rekenmethodiek bijdrage landschapsversterkingfonds bij de realisatie van een nieuwe woning aangepast in die zin dat de hoogte van de bijdrage afhankelijk wordt van het woningtype (bijvoorbeeld vrijstaand, 2 onder 1 kap).
 
Het ontwerp 1e herziening Structuurvisie Dorpsomgevingsplan Hierden ligt met ingang van 26 oktober gedurende 6 weken voor een ieder ter inzage in de Stadswinkel van het stadhuis. Tijdens de inzage termijn kunnen ingezetenen en belanghebbenden schriftelijk of digitaal een zienswijze kenbaar maken bij de Gemeenteraad. Het indienen van een digitale zienswijze kan alleen via www.harderwijk.nl/zienswijze. Voor meer informatie of het maken van een afspraak voor het indienen van een mondelinge zienswijze kunt u contact opnemen met: domein Ruimte, dhr. D. van der Hoeven, tel. 411 911.
 
Het plan (NL.IMRO.0243.SV00206-0001) kunt u ook raadplegen op de website www.harderwijk.nl/plannenstructuurvisies en op de landelijke website: www.ruimtelijkeplannen.nl. De bronbestanden kunt u vinden op: ruimtelijkeplannen.harderwijk.nl/plans/NL.IMRO.0243.SV00206-/NL.IMRO.0243.SV00206-0001.
 
Ontwerpomgevingsvergunning Tweelingstad - Boerhaavelaan 8
Burgemeester en wethouders zijn voornemens een omgevingsvergunning te verlenen voor de bouw van 49 woon-/zorgappartementen op het perceel Boerhaavelaan 8 te Harderwijk.
 
De ontwerpomgevingsvergunning Tweelingstad - Boerhaavelaan 8 ligt met ingang van 26 oktober gedurende 6 weken voor een ieder ter inzage in de stadswinkel van het stadhuis. Tijdens de inzage termijn kan een ieder schriftelijk of digitaal een zienswijze kenbaar maken bij de Burgemeester en wethouders. Het indienen van een digitale zienswijze kan alleen via www.harderwijk.nl/zienswijze. Voor meer informatie of het maken van een afspraak voor het indienen van een mondelinge zienswijze kunt u contact opnemen met: domein Ruimte, dhr. F. van der Spek, tel. 411 911.
 
De ontwerpomgevingsvergunning (NL.IMRO.0243.PB00202-0001) kunt u ook raadplegen via de landelijke website: www.ruimtelijkeplannen.nl (bronbestanden: ruimtelijkeplannen.harderwijk.nl/plans/NL.IMRO.0243.BP00202-/NL.IMRO.0243.PB00202-0001) of op de website van de gemeente Harderwijk onder: www.harderwijk.nl/plannentweelingstad. 

Milieumeldingen

Burgemeester en wethouders hebben de volgende melding activiteitenbesluit ontvangen:
  • 18-09-2017: Doors Covers & More B.V., voor het verplaatsen van 2 IBC’s ad-blue.
En de volgende melding op grond van sloop/asbestbesluit:
  • 14-10-2017: De Wittenhagen 74, 3843 GK in Harderwijk, voor het verwijderen van asbest uit een woning.
  • 17-10-2017: Troelstralaan en Goeman Borgesiuslaan Harderwijk, voor sanering van plaatmateriaal in gevels.
Aanslag Reclamebelasting 2017
Met de dagtekening van 31 oktober 2017 worden de aanslagen voor de Reclamebelastingen voor het belastingjaar 2017 verzonden. De Reclamebelasting wordt opgelegd aan de gebruiker van het object die een openbare aankondiging heeft, zichtbaar vanaf de openbare weg. Voor 2017 is het tarief € 75,- per vestiging, geldig voor de periode 1 mei 2017 tot en met 31 december 2017.
 
Geen automatische incasso
De aanslag Reclamebelasting wordt voor het belastingjaar afzonderlijk opgelegd en het bedrag van € 75,- zal – conform de Reclameverordening – in één keer betaald moeten worden. Let op: voor deze aanslag geldt dan ook geen automatische incasso als u die voor de overige aanslagen (bijvoorbeeld Onroerende-zaakbelastingen en Rioolheffing) wel heeft afgesloten! U dient zelf het bedrag van € 75,- voor de Reclamebelasting over te maken binnen de op de aanslag vermelde termijn.