Gemeente en Aconov overspoeld met klachten over nieuwe afvalbeleid

Door Harry Schipper – Sinds de invoering van het nieuwe afvalbeleid, op 1 januari van dit jaar, stromen er klachten en meldingen binnen bij de gemeente Harderwijk en afvalinzamelaar Aconov.

Zo verwerkt de gemeente dagelijks gemiddeld dertig telefoontjes en twaalf e-mails en ontving Aconov de eerste zes weken van dit jaar al 777 telefoontjes en 493 e-mails met vragen en aanvragen

Dat blijkt uit de beantwoording van B en W van een waslijst met schriftelijke vragen die waren ingediend door de fractievoorzitters van CDA, Harderwijk Anders en PvdA. De drie wilden graag weten hoeveel klachten er werden ingediend en vragen werden gesteld over zaken als de afvalpas, afvalapp, dumpingen van afval, (kapotte) ondergrondse container en de drukte en het toegangsbeleid bij de milieustraat.

Veel telefoontjes van inwoners gingen over het nog steeds niet hebben ontvangen van de afvalpas, het niet functioneren van ondergrondse containers en het niet kunnen inloggen op de Afvalwijzer-app. Er kwamen ook flink wat klachten en meldingen binnen over afvalzakken die inwoners bij de containers hadden achtergelaten.

Bellers hadden ook opmerkingen, vragen en kritiek op het afvalbeleid. Vooral het zelf (met de auto) wegbrengen van PMD (plastic, metaal en drankkarton) naar het afvalstation aan de Daltonstraat scoorde hoog. En er werd vaak gevraagd waar straks de nieuwe gft-verzamelcontainers komen te staan. Inwoners belden bovendien met vragen over de kosten en de zorg om ouderen, die volgens de drie fracties waarschijnlijk financieel het meest worden getroffen door het nieuwe afvalbeleid.

De vraag welke conclusies uit die stroom vragen en andere reacties getrokken kunnen worden, vinden B en W nog te vroeg. Wel constateren ze dat de veranderingen in het afvalbeleid veel vragen en bij sommige inwoners ook weerstand oproept. “Dat is normaal en begrijpelijk”, reageren B en W.

De lokale bewindspersonen betreuren het dat bij dit soort veranderingen zich ook operationele aanloopproblemen voordoen. “Die proberen we zo goed en snel mogelijk op te lossen. En helaas gaat daar ook wel eens wat mis”, zo schrijven ze. “Maar uiteindelijk wordt het opgelost”.
Inwoners klagen ook relatief vaak over de afhandeling van telefoontjes door Aconov. Volgens B en W zijn hiervoor verschillende redenen. “Voor de afhandeling is vaak een administratieve controle nodig, waarvoor Aconov afhankelijk is van diverse instanties die verbonden zijn aan de gemeente Harderwijk. De oorzaak en noodzaak van controle ligt aan de incomplete basisgegevens uit het verleden die aan Aconov zijn verstrekt, voorafgaand aan het verzenden van de afvalpassen”.

Een incompleet bestand uit vorige jaren is er ook de oorzaak van dat nogal wat mensen hun afvalpasje  nog niet mochten ontvangen. Maar die problemen zijn inmiddels grotendeels verholpen.

In heel Harderwijk zijn momenteel veertien ondergrondse containers defect, waarvan sommige bewust zijn vernield. De technische dienst van het Harderwijkse Stadsbedrijf is druk bezig om ze te repareren. Doordat er nogal eens onderdelen besteld moeten worden, duurt het vaak lang voordat de storingen verholpen kunnen worden. Het gemeentebestuur laat nogmaals weten dat het niet kan dat inwoners kosten berekend krijgen, terwijl ze storingen hun afvalzak niet konden storten.

B en W laten in hun brief met antwoorden nogmaals doorschemeren er geen voorstander van te zijn om PMD aan de bron te scheiden door bijvoorbeeld PMD-containers te plaatsen bij winkelcentra. Die nodigen uit tot misbruik, omdat deze containers dezelfde grote openingen hebben als restafvalcontainers. Mensen gooien nogal eens een restafvalzak in de PMD-containers. “Landelijke cijfers laten een vervuilingspercentage zien van gemiddeld dertig tot veertig procent”.

In woonwijken geplaatste containers bevatten vaak een nóg hoger percentage restafval. Als een vracht met bron-gescheiden PMD-afval teveel vervuiling bevat, dan wordt de hele vracht afgekeurd en belandt die in de verbrandingsoven. “Daardoor wordt de vergoeding misgelopen en zijn de kosten voor het verbranden van restafval hoger”, aldus B en W.