Gemeente: ‘Doe eens wat aan vele botsingen op kruising N302-Lorentz!’

Harry Schipper – De gemeente Harderwijk vraagt opnieuw in een brief aan Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland om niet langer te wachten met het nemen van maatregelen die de veiligheid verbeteren op vooral de parallelbanen van de N302 met de Lorentzstraat.

De provincie is als wegbeheerder van de N302 verantwoordelijk voor de veiligheid, ook die op de kruisingen aan weerszijden van de viaducten waar de laatste tijd soms meerdere keren per maand fikse botsingen met gewonden plaatsvinden

Harderwijk is het getreuzel van de provincie meer dan beu. Raadsleden hebben B en W al vaker aan hun jasje getrokken om de vele letselongevallen tegen te gaan. Op social media wordt er na elke botsing meer gemopperd op de gemeente om er iets aan te doe. Maar juist de N302 en beide parallelbanen erlangs, waar de kruisingen ook bij horen, vallen niet onder gemeentelijke, maar provinciale verantwoordelijkheid.

De provincie had eerder al eens gereageerd op een verzoek van de gemeente de veiligheid op korte termijn te verbeteren, omdat er wel érg vaak letselongevallen plaatsvonden op zowel de kruising met de Lorentzstraat als de kruising met de Newtonweg. Toen werd aangegeven dat er een preverkenning zou komen, met het oog op de trajectaanpak van deze weg in het jaar 2027.

“Het jaar 2027 is echter nog ver weg”, schrijven B en W nu aan de provinciebestuurders. “Ook in de tussenliggende tijd heeft de verkeersveiligheid aandacht nodig. We verzoeken daarom vriendelijk, maar dringend om op korte termijn maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren.”

B en W valt het op dat dit jaar de meeste ongevallen op dezelfde locatie plaatsvinden, namelijk op de kruising van de Knardijk-Oost met de Lorentzstraat. Telkens was het een auto die vanuit de stadskant (dus komend vanaf de Burgemeester de Meesterstraat) onder het viaduct door knalde op een auto die over de parallelweg van de N302 langs Palingrokerij & Vishandel Van den Berg linksaf de stad in wilde rijden, of rechtdoor wilde richting Waterfront of de polder.

Opvallend is verder dat dit jaar de meeste ongevallen gebeurden op zowel zaterdag- als zondagmiddagen. Voor de gemeentelijke verkeersdeskundigen is het tot dusver een raadsel of hier een patroon in zit, of dat dit nou puur toeval is.

Ze vermoeden wel dat de instellingen van de verkeerslichten op de kruisingen iets met de botsingen te maken kunnen hebben. “Daar valt winst te behalen, bijvoorbeeld door de geeltijden of ontruimingstijden te verruimen. Op die manier wordt verkeer op conflicterende richtingen meer tijd en gelegenheid gegeven om het kruisingsvlak te verlaten.”

Verder constateren de gemeentelijke verkeersdeskundigen ook dat er op zowel de Knardijk-Oost als de Knardijk-West vaak harder wordt gereden dan de toegestane maximumsnelheid van 50 km/h. Bij het opnieuw afregelen van de verkeerslichten zou daarmee rekening mee moeten worden gehouden, tippen ze alvast. “Of een roodlichtcamera”, opperen ze in de brief aan de provincie.