Een samenspel van beleving en goede service

Het team van Brasserie Staverden wist wel dat ze een plek in de top zeven van de Terras Top 100 had, want alleen die kregen een bezoek van de Hoofdjury, maar dat ze de titel ‘Beste terras van Nederland’ zouden winnen, was boven verwachting.

Bij de start van de verkiezing ‘beste terras van Nederland’ doen er vaak zo’n vierhonderd terrassen mee.

“Natuurlijk weet je dat het bezoek van de hoofdjury goed is gegaan en dat alles die dag klopte, maar toch houd je rekening met een lagere plek. Omdat er zes andere terrassen mee doen die ook niet voor niets in de top zeven eindigen”, zegt Ingrid Kok, samen met Katherine Haklander eigenaar van Brasserie Staverden, op landgoed Staverden, in de plaats Staverden.

Bij de start van de verkiezing ‘beste terras van Nederland’ doen er vaak zo’n vierhonderd terrassen mee. Een anonieme jury selecteert daaruit de beste 125. Een tweede bezoek komt van de vakjury, een groep van twintig mensen die allemaal hun sporen in de horeca hebben verdiend. Zij stellen de top 100 samen. De hoofdjury, winnaars van voorgaande jaren en redactieleden van Misset Horeca, bezoeken dan in twee dagen tijd de top tien. “Ze kwamen op dinsdag 20 juni bij ons. Normaal zijn wij op dinsdag gesloten, maar voor zo’n bezoek gaan we natuurlijk graag open.”

Maandag 3 juli was de verlossende prijsuitreiking.

Een eerste plaats. Het beste terras van Nederland. “We hebben al eens een zeventiende en een zevende plek gehad en dit is nog maar het vierde jaar dat we mee doen aan de verkiezing”, zegt een terecht trotse Kok. “We hebben veel geleerd van de juryrapporten naar aanleiding van de bezoeken van de laatste drie jaar en we hebben de top drie terrassen van voorgaande jaren bezocht, om te zien hoe zij werkten.”
Ze hebben er dus wel alles aan gedaan om zo hoog mogelijk te eindigen. “En moet ook die ene dag alles kloppen. Het is absoluut een samenspel geweest, van beleving, goede service en mooie gerechten.” Wat een groot pluspunt is? “Het is echt de combinatie geweest. Natuurlijk hebben we op het landgoed een prachtige plek en is dat al een beleving op zichzelf, maar wij trekken die beleving door, die zie je ook terug in onze gerechten, speciale wijnen, de hartelijkheid van het team en de vele activiteiten die op het landgoed georganiseerd worden.”

Ook de communicatie binnen het team is volgens Kok een sterk punt. “Wij werken met porto’s, oortjes, waardoor er goede communicatie is. Vragen worden direct gesteld en antwoorden meteen gegeven. Het zijn hele korte lijntjes.”

De winnaar van vorig jaar, Koen Bakker van Het Hooihuis in Roosendaal, gaf aan na de winst tot en met september voor lunch en diner te zijn volgeboekt. Is daar in de brasserie al wat van te merken?

“Ja, dat gaat meteen heel hard. Er is veel media-aandacht geweest en van heinde en verre worden er reserveringen gemaakt. Voor komend weekend zijn we overdag al bijna vol gereserveerd, al willen we toegankelijk blijven voor de wandelaars die bij ons een kopje koffie willen doen. Dat is ons sterke punt en daar willen we ruimte voor blijven houden. Een klein beetje speling is er dus nog wel.”

Of de grote winst door het team ook al groots gevierd is? “Het was maandagavond nog lang onrustig in Roosendaal, de dag erna was er een klein feestje in Staverden. Nu is het voor ons natuurlijk een drukke periode, dus het grote feest wordt na de zomer gehouden. Dit team heeft ons namelijk naar de winst geleid en dat moet gevierd worden.”