‘Dorps’ Harderwijk krijgt ‘hubtaxi’ en andere busroute

Door Harry Schipper – De gemeente betreurt de verdere inkrimping van de dienstregeling van het busvervoer die zondag is ingegaan, maar acht die onontkoombaar en noodzakelijk. Maar er zijn tóch wat lichtpuntjes:

De buurtbuslijn 513 neemt een deel van de oude – en geschrapte – route van de stadsdienst over. En vanaf 1 januari 2022 start een nieuw systeem van openbaar vervoer: de hubtaxi

De provincie Gelderland ontwikkelt de hubtaxi, die vanaf een bushalte rijdt naar een hub en van hub naar halte, als de bus niet meer rijdt. Een hub is een knooppunt van het openbaar vervoer met eventueel ander vervoer.

B en w van Harderwijk antwoorden dat aan PvdA-fractievoorzitter Wilco Bos. Bos is boos en maakt zich zorgen over de verdere verschraling van het openbaar vervoer in Harderwijk: “Eind 2016 werd lijn 3 opgeheven. Een jaar later moest lijn 2 eraan geloven. En nu wordt lijn 1 fors ingekrompen. Vanuit het provinciehuis lijkt Harderwijk steeds meer als een dorp behandeld te worden”.

Hij wijst erop dat de inkrimping  van het Harderwijkse busvervoer er onder andere toe leidt dat bewoners van flats aan de Goeman Borgesiuslaan nu 850 meter moeten lopen naar de dichtstbijzijnde halte. Bovendien rijdt stadslijn 1 voortaan niet meer langs het ziekenhuis, waardoor mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en naar het ziekenhuis sinds zondag geconfronteerd worden met een fors langere reistijd, een extra overstap en mogelijk hogere kosten.

B en w betreuren dat allemaal, maar tonen ook begrip voor de keuzes die de provincie heeft gemaakt. “Landelijk zien we flinke bezuinigingen in het openbaar busvervoer en onze regio ontkomt er ook niet aan”, antwoorden ze. “Verdere verschraling is helaas noodzakelijk”, denken ze ook.

Tegenover de langere loopafstand naar diverse bushaltes staat wel dat buurtbuslijn 513 een deel van de oude route van de stadsdienst overneemt en onder andere de haltes bedient aan De Wittenhagen, Karel Doormanlaan en Deventerweg, ‘waardoor de extra loopafstand tot een minimum wordt beperkt’. Dat buslijnen niet meer stoppen bij het ziekenhuis, is omdat cijfers uitwijzen dat er vanuit de woonwijken maar weinig gebruik wordt gemaakt van de stadsdienst naar het ziekenhuis.

B en W schrijven dat het ziekenhuis nog altijd bereikbaar is met een overstap bij het station op de buurtbus en streeklijnen van Keolis en Connexxion die nog wél altijd bij het ziekenhuis halt houden.

Mensen die slecht ter been zijn kunnen bovendien nog altijd gebruik maken van ViaVé. Wie een WMO-indicatie heeft, kan hiermee betrekkelijk goedkoop van deur naar deur reizen. ‘Gewone’ OV-reizigers kunnen hiervan ook gebruik maken, al betalen die daarvoor iets meer.