Denk mee over het profiel van de nieuwe burgemeester van Harderwijk!

Hoe ziet de ideale burgemeester van de gemeente Harderwijk eruit? Wat moet hij of zij kunnen en over welke capaciteiten, karaktereigenschappen en talenten moet deze persoon beschikken? De gemeenteraad, vertegenwoordigd door de Vertrouwenscommissie, hoopt bij deze vragen op zoveel mogelijk antwoorden van de inwoners van Harderwijk en Hierden. 

Hun ideeën en meningen worden meegenomen in de profielschets die de commissie in februari opstelt

De profielschets is een soort uitgebreide versie van een vacaturetekst én een belangrijke stap in de zoektocht naar een nieuwe burgemeester. Van 19 tot en met 29 januari kunnen alle inwoners van de gemeente Harderwijk een korte vragenlijst invullen over hun ideale burgemeester. Dat kan online op www.mijnburgemeesterharderwijk.nl. (Deze link is actief vanaf 19 januari). Alle input wordt door de vertrouwenscommissie geanalyseerd en gebruikt om de profielschets te schrijven.

De mening van de inwoners weegt zwaar
‘We vinden het belangrijk dat een nieuwe burgemeester past bij onze stad en het dorp Hierden. En dus bij de mensen die er wonen. Het is immers hún burgemeester, zij moeten erop kunnen vertrouwen dat de juiste man of vrouw op deze plek zit’, verduidelijkt voorzitter van de Vertrouwenscommissie Mirjam Driest-Wijnholds (CU). ‘We zoeken een persoon die voldoet aan de verwachtingen. Die op juiste wijze de belangen van onze gemeente en haar inwoners behartigt. Dan is het goed om vooraf met elkaar te bepalen wat die verwachtingen zijn en welke voorwaarden dat met zich meebrengt. We zien dus echt meerwaarde in deze vorm van participatie.’
 
Liever niet digitaal?
Het kan zijn dat inwoners liever een papieren versie invullen. Papieren vragenlijsten kunnen worden afgehaald bij drie wijkcentra (De Kiekmure, De Roef en De Bogen), vier verzorgingshuizen (De Aanleg, Weideheem, De 7 Akkers en Sonnevanck) en uiteraard bij het Huis van de Stad, Havendam 56. Daar kunnen ingevulde formulieren uiterlijk 29 januari ook weer worden ingeleverd. Daarnaast staan leden van de gemeenteraad de komende periode op de weekmarkt om persoonlijk inwoners te vragen naar hun wensen en ideeën voor een nieuwe burgemeester.

Proces verdere sollicitatieprocedure
De profielschets wordt vastgesteld in de gemeenteraad van 4 maart 2024. Na vaststelling in de raad draagt de Vertrouwenscommissie de profielschets over aan de commissaris van de Koning en kan de sollicitatieprocedure beginnen. De werving van een nieuwe burgemeester is een zorgvuldig traject en kost tijd. Het streven is dat de raad voor de zomer van 2024 haar aanbeveling doet voor de benoeming, met als doel de nieuwe burgemeester na de zomer van 2024 te installeren.