De berichten van de gemeente Harderwijk week 8

Ook deze week staat al het nieuws vanuit de gemeente Harderwijk voor u onder elkaar met onder andere: Belastingaanslagen en WOZ-waarde in aantocht  en Tafelgesprekken met vrouwen die (weer) aan het werk willen. Natuurlijk zijn ook de aangevraagde en verleende vergunningen weer hier te vinden. 
 

Belastingaanslagen en WOZ-waarde in aantocht

Volgende week ontvangt u de WOZ-beschikking en de aanslag gemeentelijke belastingen. U ontvangt een gecombineerde aanslag voor de onroerende-zaakbelastingen en de gemeentelijke heffingen, zoals de afvalstoffenheffing, de rioolheffing, de hondenbelasting, de begraafplaatsrechten, de precariobelasting en de reclamebelasting. Op de aanslag ziet u wat de WOZ-waarde van uw woning is en welk bedrag u moet betalen. Als eigenaar van een woning bent u in Nederland verplicht daar (onroerende-zaak)belasting over te betalen.
 
Berichtenbox op MijnOverheid
Wilt u in het vervolg de aanslag digitaal ontvangen en niet meer per post, registreer u dan voor de Berichtenbox op www.mijn.overheid.nl Hiervoor heeft u DigiD nodig. Het digitaal ontvangen van de aanslag heeft een aantal voordelen. Het is overzichtelijk en veilig; alleen u kunt bij uw gegevens doordat u inlogt met uw DigiD. U kunt uw aanslagen en WOZ-beschikkingen altijd en overal inzien. Ook sparen we het milieu, omdat we minder papier gebruiken. Als er nieuwe berichten voor u zijn, ontvangt u automatisch een e-mail. Registreert u zich niet voor de Berichtenbox, dan blijft u de belastingaanslagen per post ontvangen.
 
Gebruikersbeschikking
Door een wetswijziging ontvangen ook de gebruikers van een woning een WOZ-beschikking, omdat de vastgestelde WOZ-waarde van belang is voor de vaststelling van de maximale huur.
 
Hoe wordt het bedrag dat u moet betalen bepaald?
Het bedrag dat u moet betalen aan onroerende zaakbelasting is afhankelijk van de waarde van uw huis. Deze waarde wordt door de gemeente jaarlijks vastgesteld. De beschikking die u in 2017 ontvangt gaat over de vastgestelde waarde op 1 januari 2016.
 
Hoe wordt de waarde van uw huis vastgesteld?
De WOZ waarde is een andere waarde dan het bedrag dat u ontvangt wanneer u uw huis verkoopt. De waarde van uw huis, die voor de WOZ beschikking geldt, wordt elk jaar opnieuw bepaald. Deze waarde is gebaseerd op bijvoorbeeld de ligging van uw woning, de perceeloppervlakte, het type woning en de staat van onderhoud. De gemiddelde verkoopwaarde van vergelijkbare woningen wordt meegenomen in de waardebepaling. Ook bekijkt een taxateur van Meerinzicht* websites van makelaars en luchtfoto’s. Soms gaat een taxateur ter plaatse kijken en bezoekt hij de woning. Op basis van al deze gegevens wordt de WOZ-waarde bepaald.
 
Wilt u controleren welke gegevens er voor uw woning gebruikt zijn? Raadpleeg dan www.harderwijk.nl/belastingen, daar kunt u met uw Digid als inlogcode een taxatieverslag opvragen of de aanslag inzien.
 
Huizenprijzen en de WOZ
De huizenprijzen in Harderwijk zijn het laatste jaar weer gestegen. De WOZ-waarde voor 2017 is bepaald rond de waardepeildatum 1 januari 2016. Het kan zijn dat de waarde van de huizen in uw omgeving of wijk gelijk blijven als gevolg van verkoopcijfers van soortgelijke woningen. Verwacht daarom niet te grote verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar.
 
WOZ-waarde te hoog?
Bent u het niet eens met de WOZ-beschikking of aanslag, bijvoorbeeld omdat er volgens u een fout is gemaakt, schrijf dan een bezwaarschrift. Uw gemotiveerde bezwaar tegen de beschikking en/of de aanslag moet u binnen zes weken na de dagtekening op het aanslagbiljet indienen bij de heffingsambtenaar van Meerinzicht, Postbus 149, 3840 AC Harderwijk. Wilt u eerst informatie of andere mededelingen doen aan de afdeling Belastingen, bel dan met de afdeling Belastingen: tel. 0341 411 911.
 
Kwijtschelding bij laag inkomen
Iedereen met een laag inkomen kan kwijtschelding aanvragen van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Daarover is op www.harderwijk.nl/belastingen meer informatie beschikbaar. Daar vindt u ook een aanvraagformulier. Ontvangt u van de gemeente Harderwijk een uitkering op basis van de Participatiewet, dan scheldt de gemeente u deze heffingen automatisch kwijt en is een aanvraag niet nodig. U komt ook in aanmerking voor kwijtschelding als u uitsluitend AOW heeft, dus zonder een (aanvullend) pensioen en zonder eigen vermogen. In dat geval moet u wel zelf de kwijtschelding aanvragen. Het gaat al gauw om een bedrag van € 260 of meer. Ook voor ZZP’ers met een BBZ-uitkering (= besluit bijstandsverlening zelfstandigen) is het mogelijk een verzoek om kwijtschelding in te dienen.
 
Automatisch betalen voordeliger
De meeste Harderwijkers laten de aanslag automatisch in maandelijkse termijnen afschrijven van hun bankrekening. Voor 2017 gebeurt dat weer in tien maandelijkse termijnen, de eerste keer in maart. Automatische incasso is mogelijk bij een gecombineerde aanslag met een totaalbedrag van minimaal € 100 maar mag niet meer zijn dan € 10.000. Indien u nog niet per automatische incasso betaalt, vindt u bij uw aanslag een groene kaart om zich aan te melden. Uw voordelen: geen risico dat u vergeet op tijd te betalen (boete) en u betaalt gespreid over tien maanden.
 
Betaalprobleem?
Heeft u een probleem met de tijdige betaling van de aanslag, neem dan - zo spoedig mogelijk - contact op met de invorderingsambtenaar, tel. 0341 411 911. Die zoekt dan samen met u naar een oplossing. U voorkomt daarmee ook (kosten voor) boetes en dwangbevelen.
 
Stijging OZB gematigd tot 1%
De waarde voor woningen in Harderwijk is in 2017 met 3,0 % gestegen. Desondanks stijgt de aanslag voor de OZB voor woningen slechts met gemiddeld 1%, de algemene landelijke kostenstijging (‘trend’). De gemeenteraad heeft besloten om, afgezien van de trend, geen verhoging door te voeren. De gestegen taxatiewaarde is daarom gecompenseerd met een lager tarief.
 
*Meerinzicht
Meerinzicht is het samenwerkingsverband van de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde.

Raadsinformatie

Donderdag 2 maart is er geen raads- of commissievergadering.

Opruwen wegdek vijf rotondes

Deze week worden de wegdekken van vijf rotondes opgeruwd. Donderdag 23 februari, drie rotondes in de Groene Zoomweg. Vrijdag 24 februari twee rotondes op de Newtonweg.
 
Verkeer kan gewoon doorgang vinden echter met enige vertraging. De hinder wordt veroorzaakt omdat de opruwmachine op de rotondes bezig zal zijn.
 
Door de werkzaamheden is de stroefheid van de rijbaan weer in optimale staat.
Informatie: Snel Herstel, tel. 411 333, [email protected] of kijk op www.harderwijk.nl/werkaandeweg.

Schrijf je in voor de Sport- en Cultuurwijzer

Vanaf vandaag, woensdag 22 februari 13.00 uur kun je je opgeven voor een sport naar keuze via www.sportwijzerharderwijk.nl.
 
Sportwijzer is een project om sporten te stimuleren voor de jeugd van groep 3 tot en met groep 8. Nieuw dit jaar is de Cultuurwijzer voor de jeugd en de Sportwijzer voor volwassenen/senioren. Leerlingen kunnen nu ook laagdrempelig kennismaken met cultuur en ook volwassenen kunnen vanaf nu meedoen  aan de sportcursussen.
 
De sportwijzercursussen worden aangeboden vanaf 6 maart tot 9 juli door zo’n 47 verschillende sportaanbieders. Meer informatie kunt u vinden op www.sportwijzerharderwijk.nl.

Nieuwe speeltoestellen Brederolaan (Stadsdennen) vernield

Bij de speelplaats aan de Brederolaan in de wijk Stadsdennen hebben vandalen de touwbrug van het combinatietoestel vernield. Dit is één van de toestellen die donderdag 9 februari was geplaatst. Hierdoor is het niet veilig om op het toestel te spelen. De gemeente heeft de touwbrug moeten verwijderen.
 
De gemeente betreurt het dat de kinderen, nu zij vakantie hebben, niet op dit nieuwe toestel kunnen spelen. Vorig jaar hebben de kinderen en omwonenden van de speelplaats nieuwe speeltoestellen gekozen. Na vandalisme heeft de gemeente die moeten verwijderen. De kinderen hebben heel lang op de nieuwe  speeltoestellen moeten wachten en daarom is het erg jammer dat zij nu weer de dupe zijn.
 
De gemeente heeft aangifte gedaan bij de politie. Heeft u iets gezien of gehoord dat met deze vernieling te maken heeft? Neem dan contact op met de politie via 0900-88 44. U kunt ook contact opnemen met de wijkbeheerder B. Borgman via tel. 411 333.

Tafelgesprekken met vrouwen die (weer) aan het werk willen

Wilt u graag (weer) aan de slag met werk of een opleiding? Maar heeft u geen idee waar of hoe u moet beginnen? Doe dan mee aan De tafel van één. De tafel van één zijn tafelgesprekken met vrouwen die geen werk hebben, maar wel (weer) iets willen gaan doen. Dit is een project van WOMEN Inc. in samenwerking met de gemeente Harderwijk, ZorgDat en de Sociale Dienst Veluwerand.
 
Tafelgesprekken
Zeven ochtenden komt u bij elkaar aan tafel, elke week één keer. U gaat in groepen met elkaar in gesprek, waarbij een tafelbuddy als gespreksleider fungeert. Tijdens de tafelgesprekken en workshops denkt u na over de vragen: ‘Wat wil ik nou echt?’ en ‘Hoe kan ik dat bereiken?’ Meedoen aan De tafel van één kost niets en levert altijd wat op.

Wilt u na de tafelgesprekken een nieuwe stap zetten? Lokale partners ZorgDat en Sociale Dienst Veluwerand kunnen u informatie bieden op het gebied van vrijwilligers- en betaald werk, cursussen, opleidingen of het starten van een eigen bedrijf. 
 
Data en locatie
Zeven dinsdagen vanaf 7 maart.
Locatie:  Wijkontmoetingscentrum stad ‘de Tinne’, Houtkamp 33.
Tijd: 9.00 tot 12.00 uur

Bent u verhinderd voor de eerste serie tafelgesprekken? Geen probleem, schrijf u dan in voor de tweede of derde serie! Een uitgebreid overzicht van de data kunt u vinden op www.harderwijk.nl/detafelvaneen.
 
Aanmelden
Deelnemen aan De tafel van één kan door u aan te melden via www.harderwijk.nl/detafelvaneen. U kunt ook een e-mail met uw gegevens (naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en de datum van de tafelgesprekken) sturen naar [email protected].

Aanvragen vergunningen

Aanvragen om omgevingsvergunning (reguliere procedure) zijn ingekomen op:
13-2-2017 Groot Sypel: kappen 74 bomen
10-2-2017 Harderweide: kappen 59 bomen
14-2-2017 Boomkamp 28: verbreden inrit
9-2-2017 Wethouder Jansenlaan 53: uitbreiden woning op verdieping (opbouw)
7-2-2017 Waltorenstraat 5b: banier
13-2-2017 Donkerstraat 5: aanpassen gevel
14-2-2017 Thorbeckelaan 49: nieuwbouw school
10-2-2017 Tonselsedreef 140: uitbreiden tuinmuur
11-2-2017 Vosbergerhout 35: fietsenschuur
14-2-2017 Zoutkeetstraat 3: aanpassen woning naar huidige maatstaven
 
Indien u een aanvraag wilt inzien dan kunt u dit kenbaar maken via het contactformulier Domein Ruimte. U vindt dit formulier op www.harderwijk.nl/contact. Voor aanvragen die gaan over de activiteit kappen en/of inrit kunt u terecht bij het Stadsbedrijf, tel. 411 333.

Verleende vergunningen

Verleende omgevingsvergunningen (reguliere procedure):
13-2-2017 Korhoenlaan 1- 83: kappen 1 boom
13-2-2017 Oldenallerhout 166: aanleggen extra oprit en versmallen bestaande oprit
13-2-2017 Geitekamp 5: dakkapel (achterzijde)
16-2-2017 Pasteurdijk 8: intern verbouwen bedrijfspand en maken uitrit
16-2-2017 Ouverturebaan 1: overkapping voor bijenkasten in strijd regels ro
 
Rechtsbescherming omgevingsvergunning reguliere procedure
Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij ons college, p/a Postbus 1, 3890 AA ZEEWOLDE. Hiervoor geldt een termijn van 6 weken. De bezwaartermijn vangt aan op de dag nadat wij ons besluit aan aanvrager bekend maakten.

Aankondiging ter inzage leggen van de notitie ‘Toegankelijkheid Buitenruimte’

Vanuit haar regierol streeft de gemeente Harderwijk naar een openbare ruimte die voor iedereen, ongeacht zijn/haar beperkingen, goed bereikbaar is. In haar visie omvat dit niet alleen openbare gebouwen zoals het gemeentehuis, bibliotheek, maar ook restaurants en cafés. En dan gaat het niet alleen om ergens drempelvrij binnen te kunnen komen, maar dienen, eenmaal binnen, ook de (sanitaire) voorzieningen voor een ieder goed en zelfstandig bereikbaar te zijn. 
 
Om haar doelstelling kracht bij te zetten wil de gemeente dit beleid vastleggen. Voor het deel ‘openbare buitenruimte’ dient deze notitie ‘Toegankelijkheid Buitenruimte’. Hierin staat aangegeven aan welke condities een (her-)inrichting van de openbare ruimte moet voldoen opdat deze voor een ieder, ongeacht zijn/haar beperkingen toegankelijk is. Deze notitie is tot stand gekomen in samenwerking met een lid van de werkgroep Plaatselijke Werkgroep Toegankelijkheid (hierna: PWT);
 
De notitie ligt met ingang van 23 februari gedurende 6 weken voor iedereen ter inzage in de Stadswinkel van het stadhuis. Tijdens deze termijn kunnen belanghebbenden schriftelijk of digitaal zienswijzen kenbaar maken (adresseren aan burgemeester en wethouders). Het indienen van een digitale zienswijze kan alleen via www.harderwijk.nl/zienswijze. Desgewenst kan ook worden volstaan met een mondelinge zienswijze. Informatie: domein Ruimte, de heer R. Rhijnsburger, tel. 411 911. De notitie is ook in te zien op www.harderwijk.nl/beleidsregels.

Milieumeldingen

Burgemeester en wethouders hebben de volgende melding op grond van het sloop/asbestbesluit ontvangen:
13-02-2017: Johan de Wittlaan 26, 3843 WV in Harderwijk, voor het verwijderen van asbest uit een woning
 
Voor bovenstaande activiteiten gelden de landelijke milieuvoorschriften. Een milieuvergunning is niet nodig. Het indienen van zienswijze tegen meldingen is niet mogelijk. Informatie: gemeente Harderwijk, tel. 411 911.

Verkeersbesluit instellen 2 parkeerplaatsen voor opladen elektrische voertuigen

De gemeente heeft besloten om twee gereserveerde parkeerplaatsen in te stellen voor het opladen van elektrische voertuigen nabij het adres Klarinetdreef 60 tegenover het adres Trombonedreef 2.
 
Het besluit met tekening is bekendgemaakt in de elektronische Staatscourant. Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, p/a Secretariaat bezwaarschriftencommissie, Postbus 1, 3890 AA Zeewolde. U kunt uw bezwaarschrift indienen tot uiterlijk 6 weken na de datum van bekendmaking in de elektronische Staatscourant van www.officielebekendmakingen.nl.
Via zoek.officielebekendmakingen.nl kunt u de verkeersbesluiten en andere overheidsbesluiten bekijken. Voor nadere inlichtingen kunt u telefonisch contact opnemen met  het Domein Ruimte, tel. 411 911.

Verdaging beslistermijn

Voor de volgende aanvragen hebben burgemeester en wethouders besloten de beslistermijn te verlengen. De nieuwe uiterste beslistermijn staat hieronder per aanvraag vermeld.
Verdaging reguliere procedure:
Goede Reede 3 (concept): dierenkliniek; 14-3-2017