D66 Harderwijk-Hierden stelt vragen over duurzame bevoorrading binnenstad

Door de coronamaatregelen is de binnenstad van Harderwijk momenteel uitgestorven. Dat doet ons allen uiteraard veel verdriet. Wel biedt het ook perspectief om vooruit te kijken naar de toekomst en hoe we dan onze binnenstad het liefste zien.

D66-raadslid Thijs Melkert: “De huidige (diesel)busjes- en vrachtwagens zorgen voor schadelijke uitstoot, zijn onveilig voor voetgangers en fietsers en brengen wellicht schade toe aan de panden.

De historische binnenstad van Harderwijk is niet ontworpen voor een groot aandeel van (vracht)verkeer. Er zijn oplossingen, zoals bijvoorbeeld elektrische wagens of bevoorradingstreintjes, die in meerdere steden al hun plek beginnen te vinden”.

Daarnaast blijkt dat gemeenten vaak worstelen met wat ze moeten doen, terwijl ondernemers afwachten. Dit draagt niet bij aan een schone en duurzame oplossing. “Terwijl we nu ook als moment kunnen aangrijpen om te investeren en schoner uit de crisis te komen”, aldus Melkert. De ondernemers moeten wel intensief betrokken worden in het proces, zodat met een zo breed mogelijk draagvlak er flinke stappen kunnen worden gezet richting schone en veilige bevoorrading van de stad. Problemen moeten zo vroeg mogelijk worden weggenomen. Daarom stelde de fractie van D66 vragen aan het college van B&W om nu de dialoog met ondernemers aan te gaan.

1. Welke kansen ziet de gemeente voor een centraal georganiseerde bevoorrading, bijvoorbeeld vanuit een HUB aan de rand van de stad zoals het overloopterrein of Lorentz met een elektrisch wagentje/treintje?
2. In hoeverre wordt dit meegenomen in de ontwikkeling van het zonnepark op het overloopterrein?
3. Heeft de gemeente al concreet in de planning om emissievrije bevoorrading in te voeren? Zo ja, per wanneer en is dit gecommuniceerd naar ondernemers? Zo nee, wanneer verwacht het college hier een datum voor te hebben?

Ook zien we dat er mogelijkheden zijn, zoals in Zutphen, dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een rol kunnen spelen. Dit lijkt ons een mooie overweging om mee te nemen. Eveneens heeft in het Harderwijk Magazine eind 2020 een artikel gestaan over een Harderwijkse Ev-Coöperatie. Er zijn dus lokaal al initiatieven die met onder andere deze thematiek aan de slag zijn.

4. Welke rol ziet het college voor de gemeente weggelegd om een rol te spelen in de creatie van zo’n stadsdistributieknooppunt?
5. Zijn er al gesprekken met ondernemers en de rol die zij hierin kunnen nemen?

· Zo ja, welke concrete stappen worden er naar aanleiding van deze gesprekken nu gezet?
· Welke kansen en bedreigingen zien ondernemers?
· Zo nee, wanneer gaat college hier werk van maken?

6. In hoeverre worden plannen zoals uitstootvrij bevoorraden meegenomen in de uitwerking van de duurzaamheidsvisie en de pijler circulaire economie?