Belastingaanslagen en WOZ-waarde in de bus

Aankomende week glijdt de WOZ-beschikking en de aanslag gemeentelijke belastingen weer bij u in de brievenbus. 

Dan ontvangt u een gecombineerde aanslag voor zowel de onroerende zaakbelastingen als de gemeentelijke heffingen, zoals de afvalstoffenheffing, de rioolheffing, de hondenbelasting, de begraafplaatsrechten, de precariobelasting en de reclamebelasting.

Op de aanslag kunt u zien wat de WOZ-waarde van uw woning is en welk bedrag u moet betalen voor de belastingen. Als eigenaar van een woning bent u in Nederland verplicht daar (onroerende-zaak)belasting over te betalen.
 
Aanvullende informatie en antwoorden op veel gestelde vragen kunt u ook vinden op www.harderwijk.nl/belastingen. Daarnaast kunt u via de website een vraag stellen en diverse belastingzaken regelen, zoals uw aanslag, beschikking, taxatieverslag bekijken of een kwijtscheldingsformulier aanvragen.

Gebruikersbeschikking
Door een wetswijziging ontvangen met ingang van 2016 ook de gebruikers van een woning een WOZ-beschikking, omdat de vastgestelde WOZ-waarde van belang is voor de vaststelling van de maximale huur.

Hoe wordt het bedrag dat u moet betalen bepaald?
Het bedrag dat u moet betalen aan onroerende zaakbelasting is afhankelijk van de waarde van uw huis. Deze waarde wordt door de gemeente jaarlijks vastgesteld. De beschikking die u in 2016 ontvangt gaat over de vastgestelde waarde op 1 januari 2015.

Hoe wordt de waarde van uw huis vastgesteld?
De WOZ-waarde is een andere waarde dan het bedrag dat u ontvangt wanneer u uw huis verkoopt. De waarde van uw huis, die voor de WOZ-beschikking geldt, wordt elk jaar opnieuw bepaald. Deze waarde is gebaseerd op bijvoorbeeld de ligging van uw woning, de perceeloppervlakte, het type woning en de staat van onderhoud. De gemiddelde verkoopwaarde van vergelijkbare woningen wordt meegenomen in de waardebepaling. Ook bekijkt een taxateur van de gemeente (Meerinzicht) websites van makelaars en luchtfoto’s. Soms gaat een taxateur ter plaatse kijken en bezoekt hij de woning. Op basis van al deze gegevens wordt de WOZ-waarde bepaald.

Wilt u zelf controleren welke gegevens er voor uw woning gebruikt zijn? Kijkt u dan op www.harderwijk.nl/belastingen. Met uw DigiD als inlogcode kunt een taxatieverslag opvragen of de aanslag inzien.

Huizenprijzen en de WOZ-waarde
De huizenprijzen in Harderwijk zijn het laatste jaar weer iets gestegen. De WOZ-waarde voor 2016 is bepaald rond de waardepeildatum 1 januari 2015. Het kan zijn dat de waarde van de huizen in uw omgeving of wijk gelijk blijven als gevolg van verkoopcijfers van soortgelijke woningen. Verwacht daarom niet te grote verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar.

Stijging OZB gematigd tot 0,8%
De waarde voor woningen in Harderwijk is in 2016 licht gestegen, namelijk met 0,6%. Desondanks stijgt de aanslag voor de OZB voor woningen slechts met gemiddeld 0,8 %, de algemene landelijke kostenstijging (‘trend’).
De gemeenteraad heeft besloten om, afgezien van de trend, geen verhoging door te voeren. De gestegen taxatiewaarde is daarom gecompenseerd met een lager tarief.
 
WOZ-waarde te hoog?
Is er volgens u sprake van een onjuiste aanslag of WOZ-beschikking? Kijkt u dan eerst op www.harderwijk.nl/belastingen. Hier leest u ook antwoorden op veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Stelt u uw vraag dan via de website of neemt u telefonisch contact op via tel. 0341 411 911. Mochten we er samen niet uitkomen, dan kunt u altijd schriftelijk bezwaar maken. Het bezwaarschrift kunt u binnen zes weken na dagtekening van het aanslagbiljet schriftelijk (met een kopie van het aanslagbiljet) indienen bij de heffingsambtenaar. Stuurt u dit naar Meerinzicht, Postbus 149, 3840 AC Harderwijk.

Kwijtschelding bij laag inkomen
Iedereen met een laag inkomen kan kwijtschelding aanvragen van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Op www.harderwijk.nl/belastingen leest u daarover meer informatie. Ook vindt u daar een aanvraagformulier. Ontvangt u van de gemeente Harderwijk een uitkering vanuit de Wet werk en bijstanduitkering, dan scheldt de gemeente u deze heffingen in principe reeds automatisch kwijt en is een aanvraag niet nodig. U komt ook in aanmerking voor kwijtschelding als u uitsluitend AOW heeft, dus zonder een (aanvullend) pensioen en zonder eigen vermogen. In dat geval moet u wel zelf de kwijtschelding aanvragen. Het gaat al gauw om een bedrag van € 255,- of meer. Ook voor ZZP’ers met een BBZ-uitkering (= besluit bijstandsverlening zelfstandigen) is het mogelijk een verzoek om kwijtschelding in te dienen.

Automatisch betalen voordeliger
De meeste Harderwijkers laten de aanslag automatisch in maandelijkse termijnen afschrijven van hun bank- of girorekening. Voor 2016 gebeurt dat weer in tien maandelijkse termijnen, de eerste keer in maart aanstaande. Automatische incasso is mogelijk bij een gecombineerde aanslag met een totaalbedrag van minimaal € 100,- maar mag niet meer zijn dan € 10.000,-. Indien u nog niet per automatische incasso betaalt, vindt u bij uw aanslag een groene kaart om zich aan te melden. Uw voordelen: geen kans meer dat u vergeet op tijd te betalen (boete) en u betaalt uitgesmeerd over tien maanden.

Betaalprobleem?
Heeft u een probleem met de tijdige betaling van de aanslag, neem dan - zo spoedig mogelijk - contact op de invorderingsambtenaar,via tel. 0341 411 911. Die zoekt dan samen met u naar een oplossing. U voorkomt zo ook (kosten voor) boetes en dwangbevelen.
 
Meerinzicht
De teams belastingen van de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde werken sinds 1 januari 2015 samen in het samenwerkingsverband Meerinzicht.