B en W: ‘Aanleg verhoogde middengeleider was geen fout’

Door Harry Schipper – Dat binnen negen maanden na de herinrichting van de Scheepssingel de gemeente de verhoogde middengeleider weer heeft verwijderd, is geen gevolg van een ontwerpfout of schade.

De verhoogde middengeleider kwam er op aandringen van omwonenden, die achteraf spijt hadden dat ze erom hadden gevraagd; reden voor de gemeente om de verhoogde rijbaanafscheiding eind deze zomer weer weg te halen

Dat blijkt uit antwoorden van B en W op schriftelijke vragen van Mark de Lange. De fractievoorzitter van Gemeentebelang was benieuwd of de  gemeente niet een ontwerpfout had gemaakt toen de Scheepssingel de eerste keer op de schop ging. Of dat het weghalen van de verhoogde rijbaanafscheiding gevolg was van schade aan derden die erdoor was ontstaan.

Maar nee: geen fout en ook geen schade, zo antwoorden B en W. Volgens het gemeentebestuur kwam het idee voor de verhoogde middenbaangeleider voort uit het overleg dat de gemeente voorafgaand aan de reconstructie van de Scheepssingel met de omwonenden voerde. “Een van de nadrukkelijke wensen van bewoners was het realiseren van een overrijdbare verhoogde rijbaanafscheiding”, schrijven ze. En ook: “Dat was aanvankelijk niet ons idee en advies, maar in onze afwegingen hebben we ervoor gekozen om het verzoek van de bewoners toch door te voeren. Achteraf waren bewoners er niet blij mee en ook de busvervoerders waren niet gelukkig met de verhoogde geleiders. Daarom zijn de verhoogde rijbaanscheidingen weer verwijderd”.

De Lange toonde zich in zijn brief aan B en W nogal verbaasd over het feit dat de gemeenteraad en de bewoners niet betrokken waren bij het verwijderen van de middengeleider. En een verkeersdrempel, die was weggehaald; óók op verzoek van aanwonenden, die ’s nachts uit hun slaap werden gehouden door het gebonk van auto’s, als ze er iets te hard overheen reden. Maar voor zulke relatief kleinschalige aanpassingen wordt de raad meestal niet betrokken, zo gaven B en W aan. En de gemeente had de bewoners dus zeker wel om hun meningen gevraagd. 

De herinrichting van de Scheepssingel heeft volgens het gemeentebestuur wel zijn vruchten afgeworpen. Sindsdien deden zich er geen ongelukken meer voor. In de zeven jaar ervoor deden zich maar liefst 23 ongevallen voor waarbij sprake was van letsel. Daar moet dan wel bij worden vermeld dat deze ongelukken zich voordeden op het hele stuk tussen de Havenkade en de Bleek-Kuipwal. Vooral fietsers, die tussen de Grote Poortstraat en het Hogeweg de Scheepsingel overstaken, waren nogal eens de dupe van automobilisten die ze over het hoofd zagen.

Scheepssingel Harderwijk