Andere ontsluiting Zandlaan-gebied maakt einde aan gevaarlijk vrachtverkeer door Wittenhagen

Door Harry Schipper – B en W van Harderwijk lijken bereid om mee te werken aan een volledig nieuwe – en zo’n zes miljoen euro kostende - ontsluiting en tegelijk het opwaarderen van het bedrijventerrein aan de Zandlaan tot een A1-locatie.

Met een nieuwe ontsluitingsweg, die langs de afrit van de A28 aansluit op de N302, zou een einde komen aan het veelal zware en (potentieel) gevaarlijke vrachtverkeer dat nu nog dwars door de wijk Wittenhagen moet rijden om het Zandlaan-gebied te bereiken

Het ongeveer vijftien hectare grote Zandlaan-gebied ligt aan de oostkant van de Harderwijkse wijk Wittenhagen, volledig ingeklemd tussen de snelweg en de spoorlijn. De enige ontsluiting voor de daar gevestigde bedrijven – voornamelijk houtwerkende bedrijven als een zagerij – loopt via de Zandlaan, die uitkomt op een viaduct naast de spoorlijnen waaroverheen de N302 loopt. Achter dat viaduct ligt de woonwijk Wittenhagen. De bewoners klagen al heel lang over de zware transporten van boomstammen. Levensgevaarlijk, zo vinden ze. 

De gemeente denkt daar ook zo over en heeft verkend of het mogelijk is om de wijk Wittenhagen te ontzien door de aanleg van een andere ontsluiting. Als het gebied een bedrijventerrein blijft, is zo ongeveer enige mogelijkheid de aanleg van een weg vlak langs de afrit van de A28 die uitkomt op de N302. Maar die oplossing kost veel geld en vereist ook nog eens medewerking van Rijkswaterstaat en provincie.

De twee grootste ondernemers in het gebied hebben belang bij een goede ontsluiting. Als de bestemming van het gebied wordt verruimd – waardoor hun bedrijfsterrein meteen een stuk meer waard wordt - willen ze er daarom ook best aan meebetalen. Hun aandeel is berekend op ongeveer driekwart van de te maken kosten, ofwel zo’n 4,4 miljoen euro.

De kleinere houtbedrijven zouden dan de resterende kwart moeten ophoesten, omgerekend zo’n 1,6 miljoen euro. Omdat ze niet zo kapitaalkrachtig zijn als de grote twee, willen en kunnen ze op korte termijn niet de kosten meefinancieren. Het idee is om die bedrijven daarom pas te laten meebetalen als ze hun terrein verkopen. De vierkante meter-prijs stijgt door de opwaardering tot A1-locatie en verruiming van de bestemming namelijk flink. Taxatie van Bureau Arcadis komt uit op zo’n 175 euro voor een gewone kavel, tot 200 euro voor een zichtlocatie aan de A28.

Omdat de gemeenteraad ook graag een oplossing wil zien voor het vrachtverkeer dat nu nog door de Wittenhagen moet rijden, zou de gemeente die 1,6 miljoen kunnen voorschieten, is een van de denkwijzen. Al heeft Harderwijk dat geld nu nog niet ergens liggen. Mogelijk om de raadsfracties ervoor warm te laten lopen, wordt in de verkenning geopperd om in het Zandlaan-gebied een zogeheten City Hub te realiseren. Een City Hub zorgt ervoor dat goederen bedoeld voor de binnenstad direct vanaf de snelweg worden overgeladen in milieuvriendelijke (meestal elektrische) wagens, die minder CO2 en andere schadelijke stoffen uitstoten dan de op diesel rijdende vrachtwagens waarmee het laden en lossen nu plaatsvindt.

Wel zijn er zaken die eerst  opgelost moeten worden. Zo ligt het gebied strak tegen Natura2000-gebied aan dat al erg te lijden heeft van teveel neerslag van stikstofverbindingen. Ook is niet duidelijk wat Rijkswaterstaat en de provincie vinden van het idee van een nieuwe ontsluiting op de N302.

De gemeenteraad moet zich nog uitspreken over de te volgen koers. B en W vragen de raad wel om alvast 150.000 euro te reserveren om de plannen verder te kunnen ontwikkelen en het bestemmingsplan te kunnen wijzigen.

Nieuwe ontsluiting Zandlaan Harderwijk