Wensink Mercedes-Benz heeft alle vertrouwen in de toekomst

In hun jubileumjaar ziet het dertigjarige Wensink Mercedes-Benz de verkopen vooral in het middensegment flink stijgen. 

Naast Martin Looije en Jakob Lalkens is de Harderwijkse onderneming daarom op zoek naar een derde verkoper voor de personenauto’s.

Bij hun bedrijfswagenafdeling lopen de zaken al even voorspoedig. Met een totaal vernieuwde vestiging en het in populariteit groeiende Privélease van Mercedes-Benz is het vertrouwen in de toekomst dan ook groot.

Wensink Mercedes Harderwijk
Jakob Lalkens (achter het stuur) en Martin Looij krijgen binnenkort gezelschap van een derde verkoper voor de personenauto’s. Foto: Fotostudio Merjenburgh

‘Wensink voert al dertig jaar hetzelfde beleid’, verzekeren Martin Looije en Jakob Lalkens. ‘Ons denken is nog steeds zoals oprichter Ron Wensink het ooit heeft bedacht. Alle medewerkers zijn trots, bevlogen, betrouwbaar. Wij bezitten passie voor het vak, voor Mercedes-Benz. Op een ouderwets ambachtelijke plus zeer vriendelijke wijze adviseren we de mensen bij de aanschaf van een auto. Wij streven altijd naar langdurige relaties.’

De Harderwijkse vestiging is even oud als Wensink zelf. Martin Looije verkoopt zelfs al 32 jaar hetzelfde merk. Wensink heeft in Nederland twintig Mercedes-Benz vestigingen en acht vestigingen van smart, waaronder Harderwijk. Het totaal aantal medewerkers bedraagt 880. De alsmaar stijgende jaaromzet overschrijdt al de 500 miljoen euro. Vanuit Harderwijk bedient Wensink de Veluwe, en Flevoland.

Martin Looije en Jakob Lalkens zien Mercedes-Benz uitgroeien tot een merk dat voor veel mensen aantrekkelijk is geworden. ‘Voorheen zaten we aan de bovenkant van de markt. Met onze nieuwe generatie Compact Cars A,B, CLA en GLA zijn we in het middensegment belandt dat qua aantallen de meeste auto’s verkoopt. De prijzen zijn gunstiger en we zijn aantrekkelijker voor jongeren. Met Privélease van Mercedes-Benz is investeren niet meer nodig. Een vast, scherp maandelijks bedrag biedt gemak en zekerheid. De klant hoeft alleen nog maar te tanken en krijgt bij inruil de waarde van de huidige auto direct uitbetaald.’

De verkopen bij Wensink Harderwijk stegen zelfs toen het begin dit jaar vanwege een interne verbouwing twee maanden vanuit een bouwkeet functioneerde. ‘We hebben een totaal vernieuwde showroom gekregen. Door een betere indeling kunnen we nog meer automodellen kwijt. Ook de beide werkplaatsen zijn verbouwd en de bedrijfswagenafdeling is eveneens vernieuwd. Daar lopen al drie verkopers rond. Twee voor de bestelwagens en een voor de trucks. Mercedes-Benz is de grootste vrachtwagenproducent ter wereld en Wensink heeft heel veel grote bedrijven als klant.’

Het verkoop duo heeft bemerkt dat de markt aan verandering onderhevig is. Het hele denken plus handelen rond de aanschaf van een auto is anders. De koper oriënteert zich eerst op internet en bezoekt nog maar gemiddeld 1.2 keer showroom.

‘Dat betekent dat wij nog actiever zelf de markt op moeten. We doen al veel aan sponsoring van evenementen en sportverenigingen en zijn nog meer vertegenwoordigd bij businessclubs. We geloven in dit gebied, willen vooruit, hebben geïnvesteerd en zijn klaar voor de toekomst. Binnen een paar jaar presenteert Mercedes-Benz een paar elektrische modellen. Onze Privélease biedt volop groeikansen en dat geldt tevens voor de uitbreiding van Lelystad Airport. Daar gaan zich veel meer bedrijven vestigen met medewerkers die allemaal een auto nodig hebben. ’

Bron: Stad in Bedrijf
Tekst: Kees van Loon
Foto: Fotostudio Merjenburgh