Nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek van de laatste ontwikkelingen in social media

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
 

Met deze week in het nieuws: YouTube krijgt nieuw logo, icoon en schermgrootte verticale video, Instagram introduceert landschap en portretformaat in slideshow, Google rolt preview ARCore uit voor augmented reality apps, WhatsApp test groene verificatie badges voor bedrijven, Instagram voegt Stories toe aan haar website, Facebook lanceert nieuwe manieren om herinneringen te delen met vrienden en GIPHY voegt populariteitteller toe aan GIFs.


YouTube krijgt nieuw logo, icoon en schermgrootte verticale video

YouTub verticale video nu op volledig scherm zichtbaar

Begin dit jaar kreeg de YouTube website een makeover met een eenvoudiger en makkelijk te navigeren design.

Deze week volgt een nieuw logo en YouTube icoon. Volgens YouTube past het nieuwe logo zich makkelijker aan aan devices met verschillende schermgrootte. Naast het nieuwe logo en het icoon is de optie om verticale video nu af te spelen op volledige schermgrootte een langverwachte verbetering. Het betekent dat je verticale video niet meer verschijnt met twee zwarte randen aan de zijkanten. Bron: TechCrunch

Instagram introduceert landschap en portretformaat in slideshow

Starting today, you can choose landscape and portrait formats when sharing multiple photos and videos in one post. pic.twitter.com/Lg1wiuRzxT — Instagram (@instagram) August 29, 2017
Begin dit jaar introduceerde Instagram de optie om meerdere foto's (tot maximaal 10) te uploaden en te posten als slider. Tot nu toe verschenen alle foto's in de slider in vierkant formaat. Deze week voegt Instagram een update aan deze feature toe zodat je foto's het formaat behouden waarmee je ze toevoegt aan de slider. Je kunt dus nu landschap en portretformaat foto's combineren in de slider. Bron: TechCrunch

Google rolt preview ARCore uit voor augmented reality apps

Google ARCore Augmented Reality Platform

ARCore is het Google platform waarmee je Augmented Reality apps kunt bouwen voor Android telefoons.

Augmented Reality is het toevoegen van een geprogrammeerde wereld aan de werkelijkheid. Zo kun je de omgeving virtueel veranderen of objecten tonen die er in werkelijkheid niet zijn. Een toepassing die voor marketeers vele nieuwe mogelijkheden biedt. Zo maken bekende merken als Samsung en Intel al gebruik van holografisch adverteren. Met fotografische techniek tonen ze driedimensionale beelden in een ​augmented reality



Google rolt nu een eerste preview uit van ARCore zodat ontwikkelaars kunnen experimenten met het bouwen van Augmented Reality via het platform. Volgens Google is dit een eerste stap op een reis naar nieuwe mogelijkheden van Augmented Reality op Android. Bron: Google

WhatsApp test groene verificatie badges voor bedrijven

WhatsApp now adds verified badges to select business accounts https://t.co/06rduXF3ll — The Verge (@verge) August 29, 2017
Berichtenapp WhatsApp test momenteel de uitrol van groene verificatie badges die aangeven dat je daadwerkelijk met een bedrijf chat via de app. Als je nu een groene badge ziet naast de naam van het bedrijf betekent dit dat WhatsApp het telefoonnummer heeft gecheckt voor dit business account. Verder verschijnen gele berichten in WhatsApp als teken dat je met een geverifieerd bedrijf aan het chatten bent. Deze berichten kun je niet verwijderen van je app. Bron: TheVerge

Instagram voegt Stories toe aan haar website

Instagram Stories on website

Instagram Stories dragen bij aan het succes van de app bij jongeren.

De Snapchatkloon om via de camera je verhaal te delen als foto of video die na 24 uur weer verdwijnt is populair. 80% van de Instagram gebruikers die inloggen op de fotoberichtenservice via het web, blijken buiten de VS te wonen. Om aan die grote groep gebruikers tegemoet te komen, rolt Instagram nu Stories uit naar haar website. Zo wil Instagram de groei van Stories blijven faciliteren en voorkomen dat de kosten van mobiele data het gebruik van de app afremmen. Bron: TechCrunch

Facebook lanceert nieuwe manieren om herinneringen te delen met vrienden

On this Day Facebook memories

Facebook wil de plek zijn waar je speciale momenten deelt met je vrienden.

Uiteraard met het doel aantrekkelijk te blijven als social medium en daarmee interessant voor adverteerders. Twee jaar geleden introduceerde Facebook "Op deze dag", Facebook berichten uit je persoonlijke archief die je herinneren aan die speciale momenten. Facebook rolt nu een aantal nieuwe features uit om die momenten nog memorabeler te maken. Zoals het groeperen van herinneringen per maand of per seizoen en als fotocollage te tonen. Deze fotocollage verschijnt in je nieuwsstroom en kun je delen met vrienden. Naast herinneringen van speciale momenten wil Facebook ook vriendschappen extra vieren. Vandaar de uitrol van speciale berichten die mijlpalen vieren zoals het maken van nieuwe vrienden of het krijgen van een x-aantal likes van vrienden op je bericht. Bron: Facebook

GIPHY voegt populariteitteller toe aan GIFs

GIPHY views

GIPHY is de grootste GIF zoekmachine met meer dan 200 miljoen dagelijkse actieve gebruikers.

Met GIFs kun je foto's in een korte animatievideo laten zien. De GIF toepassing is o.a. populair om een reactie te plaatsen op een social media bericht. Want beelden zeggen immers vaak meer dan woorden. Om de populariteit van GIFs aan te geven introduceert GIPHY nu een teller die aangeeft hoe vaak de GIF bekeken is (views). Het aantal views verschijnt naast de deelknoppen op GIPHY. Voortaan kun jij dus kiezen of je een hele populaire GIF wil delen of juist eentje die minder bekend is. Bron: GIPHY