“Afgelopen voorjaar hebben we bezoek gehad van de onderwijsinspectie voor onze vmbo basisopleiding. De inspectie geeft aan dat onze resultaten onvoldoende zijn. Omdat we geloven in openheid en eerlijkheid, willen we de uitkomsten van dat onderzoek delen”, aldus directeur Mariëtte Harmsen.
Harmsen, sinds twee jaar directeur van de school over de beoordeling: “Die krijg je natuurlijk niet van vandaag op morgen. De onderwijsresultaten worden gemeten over een periode van drie jaar. We hebben vorig jaar al stappen gezet om te verbeteren, we zijn een traject ingegaan met elkaar. En dit schooljaar hadden we op de basisopleiding een slagingspercentage van honderd procent. De onderwijsinspectie geeft ook aan dat we op de goede weg zitten, we zijn er alleen nog niet.”“Deze week kregen wij het definitieve rapport van de inspectie. De uiteindelijke beoordeling is ‘zeer zwak’, op basis van twee indicatoren.”
Doorstroomsnelheid en slagingspercentages
“Leerlingen komen bij ons binnen met een bepaald advies. Basis, kader, tl of een variant daarop. Aan ons de taak ervoor te zorgen dat de leerling op de juiste plek zit en blijft. Als het de leerling helpt een leerjaar over te doen, moeten we dat blijven doen, ook al vertraagt dat de doorstroomsnelheid, maar dat zal minder snel gebeuren als wij de leerling op het juiste niveau opleiden en goed opleiden.” Om de doorstroomsnelheid te bevorderen en de basisleerling te motiveren, is het Morgen College gestart met de geïntegreerde leerroute. “Dat doen we samen met het mbo. In die leerroute kunnen we eerder starten met meer praktijk door middel van stage. Zo integreren we de theorievakken eigenlijk in de praktijk. We leiden ze daarmee meteen op voor een niveau 2 diploma op het mbo, waardoor die doorstroom veel gemakkelijker gaat.”
Kleinere brugklassen en ‘week van het leren’
Harmsen benadrukt dat ze vorig jaar, voordat de onderwijsinspectie in beeld was, al zijn begonnen met het verbeterplan. “Zij hebben met het bezoek dit voorjaar eigenlijk voor ons bevestigd dat we op de goede weg zitten. De basis-brugklassen zijn sinds vorig jaar een stuk kleiner, wat de lessen kwalitatief ten goede komt. Die kleinere klassen willen we straks ook in leerjaar 2.” Ook wordt er twee keer per jaar de ‘week van het leren’ ingezet. Weken waarin collega’s bij elkaar in de les komen kijken en daarvan leren. “Hoe kan het anders, hoe doe ik het beter. Vooral voor onze nieuwe docenten zijn die weken heel waardevol. Want op het Morgen College huist een prachtige afspiegeling van de Harderwijkse samenleving. Maar het zijn ook pubers in ontwikkeling, met een verschillende achtergronden. En dat vraagt wat van docenten. Dat is af en toe best ingewikkeld.”
Er wordt ook heel bewust gekeken naar de samenstelling van de klassen en naar wat elke specifieke klas nodig heeft. “We zien bijvoorbeeld vaak een achterstand op het gebied van taal en rekenen, dus daar zetten we extra op in.” Harmsen wil zich hier hard voor blijven maken de komende jaren.
Veiligheidsbeleid documenteren
Niet alleen de onderwijsresultaten moeten de komende jaren stabiel blijven, ook op het gebied van veiligheidsbeleid documenteren heeft Morgen College nog wat te doen. “We doen de goede dingen, we hebben ze alleen niet goed beschreven in onze beleidsplannen. Onze docenten weten wat ze moeten doen in het geval van incidenten.”
Van drie naar één locatie
“In de afgelopen drie jaar is het Morgen College van drie locaties overgegaan naar één locatie. Dat betekent dat er drie verschillende culturen bij elkaar zijn gekomen. Dat heeft tijd nodig. We zijn steeds meer één school aan het worden. Straks in het nieuwe pand aan het Westeinde gaan we met elkaar écht opnieuw beginnen. Wat willen we dan hier achterlaten en wat nemen we mee? Wat doen we goed en wat moet beter? Daar zijn we met elkaar nog over in gesprek en we zetten al mooie stappen.
Pluspunten
De inspectie ziet tegelijkertijd dat leraren betrokken zijn, weten hoe het met hun leerlingen gaat en kunnen passende ondersteuning bieden. “In veel lessen geven we duidelijke uitleg en zetten we gevarieerde werkvormen in. Ook handelen we snel en adequaat als er iets speelt. Daar bouwen we op voort. Samen met ons team maken we gerichte plannen en zetten we de volgende stap in onze ontwikkeling. Het rapport onderstreept voor ons de noodzaak daarmee door te gaan.”
Onlangs zijn ouders geïnformeerd over de bevindingen van de inspectie. Ook zijn er gesprekken gevoerd met de ouderraad, die vertrouwen uitspreekt in de ingezette verbeteracties. Het Morgen College heeft een jaar om de noodzakelijke verbeteringen door te voeren. In deze periode blijft de inspectie betrokken. In november vindt een tussentijds bezoek plaats.