Waterfront Harderwijk krijgt beweegbare brug naar Dolfinariumeiland

Het College van B&W gaat de gemeenteraad van Harderwijk voorstellen een beweegbare brug naar het Dolfinariumeiland te maken in plaats van een doorvaarbare dam zoals  oorspronkelijk is voorzien. 

Met een beweegbare brug ontstaat er een keuzevrijheid in de aanvaarroutes voor gebruikers van schepen met masten en grotere motorboten.

Respectvol ontwerpen
Voor de bruggen in Waterfront wordt gezocht naar de ideale mix tussen ontwerp en functie. Het ontwerp moet respectvol zijn naar het verleden, maar mag ook de moderne tijd uitstralen. Alle nieuwe bruggen krijgen een minimale doorvaarhoogte van 1,30 meter. De meeste bruggen hebben één bewegend deel met een pijler in het water. De Compagniesbrug in Enkhuizen is een inspiratiebron voor ontwerpers om tot een passend design voor de bruggen in Waterfront te komen.
 
Scheepvaart en verkeer
Met een beweegbare brug kunnen ook grotere schepen een rondje om het Dolfinariumeiland varen. Kleinere schepen en sloepen kunnen in alle gevallen de bruggen in Waterfront passeren. Zij worden overigens gezien als de groep die het meest geneigd is om een rondje door het plan Waterfront en Harderwijk te varen. Voor de brug zal wél een openingsregime worden ingesteld om te voorkomen dat de bezoekersstromen van en naar het Dolfinarium worden belemmerd. De verwachting is namelijk dat de grootste vraag naar het openen van de brug samenvalt met het piekmoment voor het bezoeken en verlaten van het Dolfinarium. Schepen die niet op het openen van de brug willen wachten, kunnen de andere route kiezen om de passantenhaven te verlaten. De meerprijs voor de beweegbare brug bedraagt ongeveer € 1,5 miljoen en komt ten laste van de grondexploitatie van Waterfront.