Toekan versus dolfijn - column

Wekelijkse column van Theo Bakker (Pressbaker)

Vooruitgang is niet te stuiten, ook in ons eigen Harderwijk niet. Afgelopen week vertelde het lokale nieuws dat we binnenkort ook in onze gemeente reclamezuilen langs de autowegen zullen aantreffen. Er is niet veel fantasie voor nodig om te veronderstellen dat dit een gevolg is van onderhandelingen met het Van der Valk concern, die, zoals we weten al jarenlang pleiten voor een grote zichtbare toekan in de directe omgeving van hun hotel. Die toekan komt er, daar kun je zeker van zijn. Maar wat komt er nog meer vraag ik me af.

Wellicht verschijnt er een levensgrote pepernoot op een paal. Koekjesfabriek van Delft schijnt vooral druk te zijn met de productie van miljoenen pepernoten, die al direct na de zomer in de schappen liggen. Harderwijk als leverancier van de landelijke pepernoten mag best gepromoot. Of misschien een bos gerookte paling op voetstuk, de lokale trots in de spotlights. Zalm kunnen we beter niet doen, niet iedereen hoeft te weten dat er zalm uit Harderwijk komt. Dan liever een Harderwieker…een warm gerookte bokking, naar verluidt afkomstig uit de rokerijen in Harderwijk.


Maar een Harderwieker is niet meer van deze tijd…

Als je je afvraagt welk onderwerp nu echt op een zuil moet verschijnen kom ik toch uit bij een dolfijn. Vijftig jaar geleden kwamen de eerste vier dolfijnen naar Harderwijk en sindsdien zijn dit toch de meest bekende inwoners van onze stad. Als er in Harderwijk één dier op een zuil thuishoort is dat een dolfijn en geen toekan!

Theo Bakker