Suzanne in The Big Apple | dag 1 (blog)

Zoals beloofd hierbij een verslag van mijn eerste dag op het Inman Real Estate Connect Congres in The Big Apple.

Op dit congres worden alle online marketing trends gepresenteerd. De dag begint goed. Dat ik gekozen heb voor ‘breakfast not included’ blijkt een gouden greep te zijn aangezien het congres in het chique Marriot plaatsvindt.

Mogelijkheden genoeg dus om heerlijk te ontbijten maar ik hou het vandaag bij een koffie en yoghurtje onderweg bij Starbucks met fast free wifi.

Die wifi komt goed van pas want ik moet de app nog downloaden waar het programma op staat. Kan ik even goed kijken waar ik mijn licht ga opsteken. Voor het programma moet ik eigenlijk wel weten of ik ‘broker’ of ‘agent’ ben. “O ja, hoe zat dat ook al weer hier?” Ben sowieso een beetje een vreemde eend in de bijt, daarom besluit ik van alles wat mee te pikken.  Gelukkig is het ochtendprogramma gewoon in één zaal en voor iedereen. 

Er zijn meer Nederlanders zo gek om de plas over te steken voor een paar congresdagen. Dat zie ik omdat die allemaal een oranje keycord om hun nek hebben. Iedere Nederlander heeft zo’n koord gekregen behalve ik L Prima, want zo kan ik zelf bepalen of ik een praatje aanknoop met een landgenoot. Lekker anoniem blijven en me volledig concentreren op alles wat ik hier kan leren. En dat is veel, heb ik na één dag al gemerkt. Ga er maar eens goed voor zitten:)

Het draait in 2017 om het uitbouwen van de relatie met je relaties. En dan bedoel ik niet dat je méér relaties moet zien te krijgen, maar vooral dat je meer diepgang aanbrengt in het contact. Hoezo diepgang? Door goed te luisteren, te weten wat men over je zegt en sneller te reageren. Door gerichte en relevante informatie te bieden op het juiste moment. Niet alleen via email maar ook via social media kanalen. Webcare en Marketing Automation zijn in 2017 belangrijker dan ooit.

Ook streaming video is hot. Tekst is uit, video is in.

In de toekomst zal lezen steeds meer een elitaire kunstvorm worden en zal informatie voor het overgrote deel overgebracht worden via bewegend beeld. Je ziet tegenwoordig al veel instructiefilmpjes in plaats van geschreven handleidingen. Maar daarmee ben je er niet. De klant wil je online echt leren kennen voor dat ze offline contact overwegen. In de online wereld betekent dit dat de noodzaak om te vloggen toeneemt. Pak je mobieltje en neem de kijkers mee in jouw wereld. Drempelvrees? Zie je er niet zo goed uit op video? Geheimpje: zo zien opdrachtgevers en leads je offline ook :)

Je kunt beginnen op Facebook. Facebookers kijken vijf keer zo lang naar video dan naar statisch beeld. Je kunt op je persoonlijke pagina oefenen met de ‘going live’ knop. Hiermee maak je heel gemakkelijk kleine filmpjes. Het hoeft er niet gelikt uit te zien, het gaat vooral om de beleving. Wanneer je je doelgroep even aanpast naar ‘only me’ in plaats van ‘friends’ kun je eerst kijken of je tevreden bent met het resultaat.

Hieronder vijf tips van de kenners:

  • Practice (get comfortable on camera)
  • Set your camera at or above eye level
  • Look directly into the camera lens (your viewers eyes)
  • Don’t use a script (treat it like a voicemail)
  • No where the light is (primarily from front)
Wil je wat professioneler te werk gaan en laat je filmpjes maken zorg dan dat er niet alleen een voice over maar ook tekst in beeld voorbijkomt. Het merendeel van de gebruikers bekijkt je video mobiel met het geluid uit. Je kunt dit heel voordelig uitbesteden. Kijk maar eens op rev.com.

Nu we het toch over mobiele devices hebben. Gemiddeld wordt er drie uur per dag op doorgebracht. 62% van de gebruikers checkt minimaal 30 keer per dag zijn of haar mobiel. Wat een kansen om je doelgroep te bereiken! Bereik ze waar ze ook zijn via Facebook, inspireer ze via Instagram en praat met ze via Messenger. Wist je trouwens dat 88% van de millennials (18-34) hun mobieltje checken terwijl ze aan het winkelen zijn? Van alle gebruikers checkt minimaal 68% hun mobiel terwijl ze TV kijken.

Zorg dat je website, je video of andere berichten snel laden. 40% van de gebruikers wacht niet langer dan 4 seconden en 29% wacht deze 4 seconden niet eens af!

Test hoe mobielvriendelijk je eigen site is 

Heb je een CRM systeem, dan kun je je contacten van LinkedIn hierin overzetten. LinkedIn biedt hiervoor een gemakkelijke mogelijkheid. Zorg dat je op alle social media kanalen een goede biografie hebt. En dan bedoel ik ‘goed’ in de ogen van potentiele opdrachtgevers of potentiele klanten. ‘What’s in it for thém?’ is nog steeds een goede vraag om aan jezelf te stellen als je je bio schrijft. Bedenk dat ze jouw marketing- en salesskills afmeten aan de wijze waarop je jezelf vermarkt.

Vind je het nogal omslachtig om steeds te switchen tussen de verschillende social media apps? Download dan Gbord keyboard op je Apple mobile device. Google search maakt het je gemakkelijk. Het wijst zich vanzelf. Voorlopig is Gbord alleen in het Engels, maar Apple belooft snel met een Nederlandse versie te komen.

Zoek jezelf eens op in je contacten op je telefoon. Sta je er niet in, voeg jezelf dan toe met naam en de functie waarop je gevonden wilt worden. Je lead wordt er bij elk contact aan herinnerd, zo kom en blijf je ‘top of mind’.

Verkoop je huizen en aanverwante diensten en producten via internet? Lees dan deze alinea aandachtig. 92% van de huizenzoekers start op internet en 85% heeft op dat moment nog geen bedrijf in zijn of haar hoofd om hem of haar daarbij te helpen. Rond de tijd dat mensen (willen) verhuizen neemt het gebruik van Facebook aanzienlijk toe. Door dit te signaleren kun je erop inspelen met het aanbieden van je diensten als makelaar, verhuisbedrijf, meubelverkoper en dergelijke.

Niet alleen als het gaat om woningen maar bij alle klantcontacten is het belangrijk dat niet het gehele proces geautomatiseerd is. Men wil op ieder moment kunnen schakelen naar persoonlijk contact. Vertel je verhaal en laat het aan de klant over wanneer er contact gewenst is. De online wereld is een snelle wereld. In New York zeggen ze: ‘Be there, be useful, be quick.’

Wil je toch op eigen initiatief contact leggen met een lead, hou dan de volgende volgorde aan voor het meest effectieve resultaat:

  • Bel
  • Bel direct opnieuw (double dial, ‘het zal dan wel belangrijk zijn’)
  • Spreek dan pas voicemail in
  • Verstuur daarna pas een email
Dat is het voor vandaag. Na een wervelwind van informatie ben ik dringend toe aan een hapje en een drankje dus ik ben ertussenuit geknepen. Hoop dat jullie er wat aan hebben. Morgen meer!

En misschien zelfs wel met videootje:)

Suzanne

SUZ&ZO verkoopmanagement en huispromotie

Adresgegevens

Grote Marktstraat 9
3841 AH Harderwijk

Telefoon

T. 06-15602961

Meer info