Gemeente Harderwijk heeft namens een brede samenwerking van provincies en gemeenten in de regio Noord-Veluwe en OV partners, de subsidieaanvraag bij het Rijk ingediend voor de realisatie van een keervoorziening in Harderwijk. Hiermee kan in de toekomst de Intercity vanuit de Randstad worden doorgetrokken naar Nijkerk en Harderwijk.
Daarmee kunnen er meer treinen rijden tussen Amersfoort, Nijkerk en Harderwijk. Dat betekent kortere reistijden, meer zitplaatsen en een betere bereikbaarheid van de regio’s Amersfoort, Foodvalley en Noord-Veluwe.Om in de toekomst ook Intercity’s door te laten rijden naar Nijkerk en Harderwijk, is een keervoorziening in Harderwijk nodig
De keervoorziening maakt het mogelijk om op korte termijn 21.000 extra woningen goed bereikbaar te bouwen, en ook in de toekomst nog veel meer. Bovendien helpt dit project mee om knelpunten en files op de A28 te verminderen, vooral bij knooppunt Hoevelaken en de ring Utrecht, doordat de trein een aantrekkelijk en duurzaam alternatief wordt voor de auto.
Daarnaast pakken we in dit project ook de veiligheid van spoorwegoverwegen aan, zoals rond station Nijkerk en station Ermelo. Dit is nodig omdat er straks niet alleen meer treinen rijden, maar ook veel nieuwe woningen in de buurt van de stations worden gebouwd.
De subsidieaanvraag is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen Noord-Veluwe Bereikbaar, regio Amersfoort, provincie Utrecht, provincie Gelderland, gemeenten Harderwijk, Nijkerk, Ermelo, Putten, NS en ProRail. Het project sluit naadloos aan bij regionale woningbouwopgaven, mobiliteitsambities en ontwikkelingen van Defensie in Ermelo en Zeewolde.
De betrokken gemeenten willen de komende jaren veel nieuwe woningen bouwen (21.000), vaak op loop- en fietsafstand van stations langs de Veluwelijn. De behoefte aan betrouwbare OV-verbindingen groeit hierdoor. Er zijn nu al veel mensen die gebruikmaken van de treinen op het traject Harderwijk – Nijkerk – Amersfoort. Als er niets verandert, passen de reizigers in de spits straks niet meer in de trein. Ook profiteren de reizigers op de tussengelegen stations (o.a. Ermelo en Putten) van meer zitplaatsen in de Sprinters. De trein wordt een aantrekkelijker en duurzamer alternatief voor de auto.
Wethouder Wilco Mazier, gemeente Harderwijk (namens de regionale samenwerking):
"Dit is een belangrijke stap voor ons allemaal. Met de keervoorziening versterken we de hele regio met betere verbindingen, meer woningbouw en minder drukte op de weg. We zijn trots op deze samenwerking en dankbaar voor de steun van provincie Gelderland en het Rijk."
Gedeputeerde Klaas Ruitenberg, provincie Gelderland:
“Door nu te investeren in de frequentieverhoging van de Veluwelijn en het verbeteren van overwegen, zorgen we voor een toekomstbestendige infrastructuur. Zo vergroten we de bereikbaarheid van de regio’s Noord-Veluwe, Foodvalley en Amersfoort en ontlasten we de drukke A28 en knooppunt Hoevelaken.
In het bestuurlijk overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) van november 2026 wordt duidelijk of de subsidie toegekend wordt. Als de subsidie wordt toegekend, verwacht ProRail in 2030 te starten met de werkzaamheden.