Sterrenteam van Autotaalglas lost ruitschade glashelder op

Door Harry Schipper – Een sterrenteam, daar bij Autotaalglas Harderwijk aan de Zuiderbreedte 27a; zo mag je Yvonne Doejaaren, Ruben en Marc Pater gerust noemen.

Want in hun splinternieuw verbouwde onderkomen helpen zij hun klanten met ruitschade, van particulier en zakelijke rijder tot campereigenaar en truckchauffeur, pijlsnel en veilig weer op weg

En dat doen Yvonne, Marc en Ruben niet alleen snel, maar ook uiterst vakkundig én vriendelijk, of het nu gaat om een sterretje door steenslag, een flinke barst of een ingeslagen ruit na een inbraak.

Veruit de meeste autoverzekeraars hebben daarom wel een contract met Autototaalglas, want daar werken echte specialisten als het gaat om ruitreparaties en ruitvervangingen. Het bedrijf, dat als eenmanszaak in 1986 van start ging, is niet voor niets uitgegroeid tot een landelijke franchiseorganisatie met inmiddels 54 vestigingen.

Autotaalglas vestigde zich in 2000 in Harderwijk en in 2010 aan de Zuiderbreedte. Marc Pater nam het in 2019 over van zijn vader, die hij al vanaf z’n dertiende hielp met het vervangen van autoruiten.. Het pand, in vakjargon een ‘in and out store’, heeft net een flinke metamorfose ondergaan en oogt fris, modern, uitnodigend open en uiterst transparant. Ook de huisstijl ontkwam niet aan een restyling, met in de hoofdrol een azuurblauwe smiley.

Bij de receptie zorgt Yvonne Doejaaren voor een vriendelijke ontvangst met een lekkere bak koffie. Yvonne regelt alle financiële zaken en de administratie, vertelt ze. “Maar ik kan ook sterren repareren hoor!”, voegt ze daar meteen aan toe. Samen met haar partner Marc Pater runt zij het bedrijf dat zich volledig heeft gespecialiseerd in het snel en vakkundig herstellen van ruitschade. Marc Pater zwaait de scepter in de werkplaats. Klanten die kunnen wachten op de reparatie, kunnen vanuit de receptie prima zien hoe dat gebeurd, omdat de receptie en werkplaats slechts van elkaar worden gescheiden door grote transparante glaspanelen. Ook de klanten die in de stilteruimte graag hun tijd nuttig willen besteden op een van de twee werkplekken, houden zo voortdurend zicht op de voortgang van hun reparatie.

“We zien elke auto als een auto die van onszelf zou zijn”, antwoordt Marc op de vraag wat nou het verschil is met andere ruitschadereparatiebedrijven. “En we geven nét even meer service. Zo krijgen klanten die snel weer weg moeten van ons een elektrische leenauto mee. En we bieden ook een haal- en brengservice. Dan halen we bijvoorbeeld ’s morgens de auto met ruitschade op en brengen ‘m ’s middags vakkundig gerepareerd weer terug”.

De vraag hoe lang een reparatie duurt is wat lastiger te beantwoorden: “Soms is het een uurtje werk, soms een uur of drie”, weet Yvonne. “Als we de ruit in huis hebben, kunnen de mensen gewoon wachten totdat de reparatie klaar is. Daarvoor is de stilteruimte met twee werkplekken natuurlijk ideaal!”

Een behoorlijk klantvriendelijk detail zijn ook de openingstijden. Op werkdagen is dat al vanaf acht uur ’s morgens tot half zes ’s middags. Autotaalglas Harderwijk is bovendien open op zaterdag van tien tot een uur. “Dat is natuurlijk vooral fijn voor wie doordeweeks te druk is om langs te komen voor een autoruitreparatie”, lacht Yvonne.

Veelal zijn het de bekende sterretjes die opeens in de voorruit verschijnen, meestal door opspringende steentjes vanaf het wegdek. “Als het vriest, is het hier vaak drukker, want mensen zijn bang dat een sterretje doorscheurt. En door vriesweer in combinatie met vocht  komen meer steentjes uit het asfalt los te liggen, dus is de kans op sterretjes ook groter”, weet Yvonne. “En na een storm, zoals laatst, hebben we het ook vaak drukker dan anders, omdat er dan nogal eens takken of dakpannen op autoruiten zijn terechtgekomen”. Marc vult haar aan: “’s Zomers willen sterretjes door de hitte sneller scheuren”.

Reparatie van autoglas is door geavanceerde toepassingen als ‘adaptive drive assistance systems’, kortweg ADAS, een vak geworden waar veel bij komt kijken. Bijna alle moderne auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met slimme camera’s die in de auto(voor)ruit ingebouwd om de bestuurder bij het rijden te assisteren.  “Wij hebben keus uit drie leveranciers die rechtstreeks de autoruiten inkopen bij alle autofabrikanten. Die leveranciers hebben grote magazijnen in Nederland, Duitsland en België en hanteren hele korte levertijden.

Bij Autotaalglas lezen de monteurs Marc en Ruben de autoboordcomputer standaard eerst uit en wordt ook de uitlijning gecontroleerd. Marc: “Na vervanging van de ruit kalibreren we camera’s in de ruit. Soms moeten we zulke systemen ‘inleren’. Dan moeten we met een diagnose-apparaat een stukje met de auto rijden. Vaak kan het ook statisch, voor een speciaal bord in onze werkplaats. Na reparatie krijgt de klant van ons een kalibratierapport mee, waarin staat dat alles naar behoren werkt”.

Goed te weten is dat voor ruitdekking de kosten door verzekeraars wordt vergoed vanaf ‘WA Beperkt Casco’. “In dat geval betaal je dus alleen maar je eigen risico. Dat varieert in de meeste gevallen tussen de 65 en 175 euro. Sommigen hebben een eigen risico van 300 euro”, weet Yvonne.

“Onze nooddienst zorgt er ook voor dat automobilisten met bijvoorbeeld een kapotte ruit toch thuis kunnen komen, dankzij een noodvoorziening als een lexan, een noodruit van een soort plexiglas. De reparatie kan dan naar wens bij ons of in de eigen woonplaats plaatsvinden. Dat is het voordeel van een landelijke organisatie!”

Autotaalglas Harderwijk